تخته سنگ مریخی

ظاهر عجیب تکه سنگ مریخی در آخرین تصاویر ارسالی کاوشگر ناسا

کاوشگر کنجکاوی در حین ماموریت خود، با تکه سنگ مریخی عجیبی روبه رو شده که نظر علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است.

در حال حاضر، حس صمیمت خاصی با مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا دارم. من نیز از مسیر پیاده روی خود منحرف شده‌ام تا تکه سنگ جذاب مریخی را از نزدیک ببینم! کاوشگر ناسا قصد داشت تا به بررسی چند صخره بزرگ بپردازد که ناگهان متوجه یک تکه سنگ بزرگ شد که به پایین سقوط کرده و به تیم تحقیقات نشان می‌داد که از کجا آمده است.

تخته سنگ مریخی

تکه سنگ مورد نظر ظاهری تماشایی و درخور توجه دارد و اندازه‌اش، برابر با خودِ مریخ نورد است که با یک خودروی اس یو وی کوچک قابل قیاس است. جیسون میجر، نویسنده حوزه هوا و فضا در تاریخ 15 جولای و با استفاده از سه تصویر مختلف که توسط مریخ نورد ثبت شده بود، طرحی ترکیبی خلق کرد تا دید بهتری از این تکه سنگ مریخی داشته باشیم.

کاربران توییتر این سنگ را به موارد مختلفی تشبیه کرده‌اند. از بلوط فسیل شده گرفته تا ایموجی مدفوع و حتی لاک پشتی که کلاه مکزیکی به سر کرده است! تیم مریخ نورد این سنگ را به نام جزیره‌ای در برزیل، یعنی «Ilha Novo Destino» نامگذاری کرده است. این تکه سنگ به اندازه کافی غیر عادی بود که «کنجکاوی» را به نگاهی دقیق از نزدیک وادار کند.

هفته گذشته لورن ادگار، زمین شناس سیاره‌ای در اطلاعیه جدید از این ماموریت نوشت: «سنگ‌های این چنینی می‌توانند به درک ما از چینه نگاری مریخ (شاخه‌ای از زمین شناسی که به بررسی طبقات و ساختار لایه زمین می‌پردازد) کمک کنند؛ بنابراین فکر کردیم که این موضوع، ارزش سفری کوتاه به این جزیره جدید را دارد!»

آستر کوارت، زمین شناس سیاره‌ای چند نما از بازوی روباتیک دراز شده‌ی کنجکاوی را منتشر کرده که در حال نزدیک شدن به تکه سنگ مریخی است و با کمک لنز تعبیه شده در انتهای بازو از این نما عکس‌برداری می‌کند.

مجموعه تصاویر ثبت شده در مریخ نشان می‌دهد که تیم کنجکاوی، چگونه برنامه‌های خود را جهت بررسی جزئیات مشکوک در حین پرواز، تنظیم می‌کند.

این مریخ نورد از سال 2012 در گودال «گیل» مستقر شده است. یکی از اهداف کنجکاوی، کشف این موضوع است که آیا این ناحیه از مریخ در گذشته‌ی دور، میزبان حیات میکروبی بوده است یا خیر.

مریخ نورد مذکور در حال کاوش در نواحی پایینی کوه شارپ، یعنی قسمت مرکزی و عمیق این گودال است. در این ناحیه تعدادی از صخره‌های حیرت انگیز به چشم می‌آید؛ از صخره‌های نیزه‌ای کوچک گرفته تا سنگ‌های طاقچه‌ای شکل طبیعی که بسیاری از مردم را به یاد چارچوب در می‌اندازد. تکه سنگ جدید هم احمقانه است و هم سرگرم کننده. ضمن اینکه از نظر علمی نیز پدیده‌ای خاص و یکتا به شمار می‌رود.