تلسکوپ فضایی جیمز وب

از ساخت تا پرتاب، تلسکوپ فضایی جیمز وب چقدر خرج روی دست ناسا گذاشته است؟

آیا می‌دانید ناسا برای ساخت، پرتاب و نگهداری تلسکوپ فضایی جیمز وب – James Webb چقدر هزینه کرده است؟ در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

ساخت قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان بی‌شک آسان نبوده است. جیمز وب از آینه‌های شش ضلعی از جنس طلای ۱۸ عیار برخوردار است، به کنترل کننده‌های پیشرفته دما و سنسورهای فوق حساس مادون قرمز مجهز است که کنار هم قرار دادن آن‌ها و توسعه این تلسکوپ را بسیار پرخرج می‌کند. علاوه بر این، مهندسان به خاطر بهبود حساسیت این تلسکوپ نسبت به هابل، مجبور به ابداع ۱۰ فناوری جدید شدند.

بیشتر بخوانید:

تلسکوپ فضایی جیمز وب در برابر هابل؛ تقابل پیشرفته‌ترین سازه‌های بشر

ساخت تلسکوپ جیمز وب ؛ پروژه‌ای که ۲۰ سال طول کشید

وقتی ناسا در سال ۲۰۰۲ شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) را هدایت توسعه و ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب انتخاب کرد، هزینه ۱ تا ۳.۵ میلیارد دلاری را برای تکمیل این پروژه تخمین زد و قرار شد تا سال ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شود. پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با این پروژه وجود داشت خیلی خوشبینانه بود و خرج‌های محاسبه نشده‌ای هم به وجود آمد تا نهایی شدن این پروژه تا سال ۲۰۲۱ به تأخیر بیافتد و هزینه کلی آن به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین بار دس دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی راه‌اندازی شد و اولین تصاویر آن برای نخستین بار همین چند روز پیش بود که در معرض دید عموم قرار گرفت. طول کشیدن ۲۰ ساله برای ساخت، تلسکوپ James Webb را به پرهزینه‌ترین پروژه‌های تاریخ ناسا تبدیل کرد. حالا این تلسکوپ موفق شده بیش از ۱ میلیون مایل آن طرف‌تر را ببیند و تصاویری از ستارگانی را ثبت کند که شکل‌گیری آن‌ها به ۱۳ میلیارد سال قبل بازمی‌گردد. این تلسکوپ برای ستاره‌شناسی با مادون قرمز طراحی شده است و موفق شده به چیزهایی دست پیدا کند که هابل تاکنون موفق نشده است. البته این تنها آغاز راه است. جیمز وب نزدیک به یک میلیون مایل آن‌طرف‌تر از کره زمین جایی در فضای عمیق را به گونه‌ای نمایش می‌دهد که هیچوقت تا به حال ندیده بودیم.

سحابی کارینا - ثبت شده با تلسکوپ جیمز وب

سحابی کارینا – ثبت شده با تلسکوپ جیمز وب

بی‌شک ۱۰ میلیارد دلار هزینه بسیار زیادی است، اما وقتی هزینه‌هایی که برای دیگر امور انجام شده را بررسی می‌کنیم، این سوال در ذهن ما شکل می‌گیرد که چرا بیشتر از این‌ها برای اخترفیزیک هزینه نشده است؟

به طور مثال جف بزوس، مدیرعامل آمازون روزانه ۲۵۰ میلیون دلار درآمد دارد. این یعنی وی تنها در یک سال ۷۰ میلیارد دلار به دارایی‌هایش اضافه می‌شود. یا به طور مثال دولت ایالات متحده در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۶، هزینه ۱۰۱ تریلیون دلاری را برآورد کرده است. این عدد به قدری زیاد است که ما حتی صفرهای آن را هم نمی‌توانیم بشماریم! بنابراین بودجه ۱۰ میلیارد دلاری نسبت به آنچه که در مورد جهان هستی می‌فهمیم ناچیز است.