اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب

اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب منتشر شدند؛ آغاز عصری جدید برای علاقه‌مندان به فضا

ناسا در مراسمی از اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب به صورت کامل رونمایی کرد. تصاویر تلسکوپ جدید ناسا علاوه بر زیبایی فوق‌العاده، اطلاعات زیادی را در رابطه با کهکشان‌ ها و سحابی‌ ها ارائه می‌دهند.

ناسا پنج هدف کیهانی را به عنوان اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب انتخاب کرده بود. آنها شب گذشته اولین تصویر ثبت شده توسط این تلسکوپ پیشرفته را منتشر کردند که میلیون‌ها کهکشان را نشان می‌داد و نور دیده شده در آن حدود ۱۳ میلیارد سال سفر کرده بود. در واقع حالا ناسا پنجره‌ای به سال‌های اولیه آفرینش در اختیار دارد.

ناسا در دومین مراسم خود از تصاویر فوق‌العاده دیگری رونمایی کرده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب؛ حیرت‌انگیز و فوق‌العاده

سحابی حلقه جنوبی

اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب

تصویر دوم که به صورت دوتایی منتشر شده است سحابی حلقه جنویی را نشان می‌دهد. تصویر سمت چپ توسط دوربین رصد مادون قرمز نزدیک (NIRCam) جیمز وب و تصویر سمت راست توسط طیف‌سنج مادون قرمز میانه (MIRI) این تلسکوپ ثبت شده است. تصویر MIRI اهمیت خاصی دارد.  Karl Gordon، از اخترشناسان موسسه علمی تلسکوپ فضایی در این رابطه گفت:

ما پیشتر می‌دانستیم که در مرکز این سحابی دو ستاره قرار دارند؛ اما نمی‌توانستیم ستاره‌ دوم را ببینیم.

حالا در اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب هر دو ستاره به خوبی در قلب سحابی دیده می‌شوند. ستاره دوم که منبع این سحابی است در طول هزاران سال گذشته حداقل هشت لایه گاز و غبار به بیرون پرتاب کرده است.

برای مشاهده تصویر این سحابی در بالاترین کیفیت ممکن روی این لینک کلیک کنید.

سیاره گازی WASP96-b

اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب

سومین تصویری که ناسا به عنوان اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب منتشر کرد، توسط ابزار NIRISS وب ثبت شده و با سایر تصاویر تفاوت دارد. در این مورد ناسا نوری که از اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی به نام WASP96-b دریافت شده را ارزیابی کرده است. این سیاره یکی از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده در کهکشان راه شیری است و در فاصله ۱۱۵۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

فاصله این سیاره با ستاره‌اش تنها یک نهم فاصله بین عطارد و خورشید است و به همین خاطر دمای آن به 537 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با وجود این، دانشمندان ناسا متوجه حضور آب و بخار در اتمسفر این سیاره گازی شده‌اند. Knicole Colon، از دانشمندان اخترفیزیک ناسا در این رابطه گفت:

این تازه شروع کار است.

در واقع ناسا می‌خواهد به زودی به بررسی اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی کوچکتر بپردازد تا گزینه‌‌های مناسب برای جایگزینی زمین را بررسی کند.

برای مشاهده تصویر منتشر شده توسط ناسا با بالاترین کیفیت ممکن روی این لینک کلیک کنید.

پنج‌قلوی استفان

اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب

چهارمین تصویر منتشر شده از مجموعه اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب فوق‌العاده زیبا و مهم است. در این تصویر شما مجموعه‌ای از پنج کهکشان که پنج‌قلوی استفان نامیده می‌شوند را مشاهده می‌کنید. تصویر جدید جیمز وب جزئیات بسیار زیادی از این کهکشان‌ها را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

آنها هم‌اکنون می‌توانند نحوه تعامل این کهکشان‌ها با هم و تاثیر‌گذاری آنها در شکل‌گیری ستاره‌ها در یکدیگر را بررسی کنند. در مرکز تصویر نیز دو کهکشان در حال ادغام شدن هستند. علاوه بر اینها، دانشمندان اعلام کردند که می‌توان در این تصویر نشانه‌های حضور یک سیاه‌چاله ابرجرم را مشاهده کرد. جرم این سیاه‌چاله غول‌پیکر ۲۴ میلیون برابر خورشید است.

اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب

از میان پنج کهکشانی که در این تصویر دیده می‌شوند، نزدیکترین کهکشان ۴۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و فاصله چهار کهکشان دیگر با زمین نیز به حدود ۲۹۰ میلیون سال نوری می‌رسد.

برای مشاهده تصاویر پنج‌قلوی استفان در بالاترین کیفیت ممکن روی این لینک و این لینک کلیک کنید.

سحابی کارینا

پایان‌بخش مجموعه اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب، یک تصویر فوق‌العاده زیبا از سحابی کارینا است. در نگاه اول شاید این سحابی شبیه یک تپه به نظر برسند؛ اما باید بگوییم که توانایی تلسکوپ جدید ناسا در گذر از گرد و غبار سبب شده که بتوانیم از محل شکل‌گیری ستاره‌ها تصویری با جزئیات بالا داشته باشیم.

سحابی کارینا

ارتفاع این دیوارهای کیهانی حدود ۷ سال نوری است و نقاط درخشانی که در میان آن می‌بینید هم ستاره‌های جوانی هستند که مدت زمان زیادی از شکل‌گیری آنها نمي‌گذرد. این تصویر می‌تواند به دانشمندان اطلاعات بیشتری در رابطه با فرآيند شکل‌گیری ستاره‌ها بدهد. سحابی کارینا در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

برای مشاهده تصویر سحابی کارینا در بالاترین کیفیت ممکن روی این لینک کلیک کنید.

دانشمندان و علاقه‌مندان به نجوم از دیدن اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب هیجان زده هستند. نظر شما در رابطه با این تصاویر چیست؟