کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

نهاد SEC آمریکا 9 توکن رمز ارزی را اوراق بهادار معرفی کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) 9 توکن ارز دیجیتال را اوراق بهادار معرفی کرد. این یعنی عرضه و توزیع آن‌ها باید زیر نظر این نهاد باشد.

از چند سال قبل، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هر از گاه به سراغ پروژه‌های رمز ارزی می‌رود و آن‌ها را از زوایای مختلف بررسی می‌کند. یکی از نکات مهم برای این نهاد، امکان قرارگیری توکن‌های رمز ارزی پروژه‌ها در دسته‌بندی «اوراق بهادار» است. به عنوان مهمترین پرونده‌ای که SEC علیه یک توکن تشکیل داد و آن را جزو اوراق بهادار خطاب کرد باید به XRP، ارز دیجیتال بومی پروژه ریپل، اشاره کنیم. این اتفاق باعث شد XRP از رتبه سوم برترین رمز ارزها سقوط کند، و هنوز موفق به پس گرفتن رتبه خود نشده است.

اخیرا نهاد SEC تعداد 9 توکن دیگر را نیز اوراق بهادار خطاب کرد. این بررسی و اعلام جزو شکایتی بود که یک کارمند سابق صرافی کوین بیس و دو نفر دیگر را به کلاهبرداری متهم می‌کنند. فهرست این 9 توکن به صورت زیر است:

  • AMP
  • RLY
  • DDX
  • XYO
  • RGT
  • LCX
  • POWR
  • DFX
  • KROM

در شکایتی که SEC علیه این 9 توکن ارز دیجیتال طرح و آن‌ها را اوراق بهادار خطاب کرد، آمده است که کلاهبرداری، کلاهبرداری است، خواه در بلاک چین رخ بدهد یا در وال استریت! این جزو معدود دفعاتی است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به طور قاطعانه رمز ارزهایی را به عنوان اوراق بهادار معرفی می‌کند.

ارز دیجیتال

در ابتدا، جی کلیتون (Jay Clayton)، رئیس سابق SEC بیت کوین را از فهرست اوراق بهادار بیرون آورد و اعلام کرد نخستین ارز دیجیتال رمزنگاری شده در این دسته‌بندی قرار نمی‌گیرد. سپس ویلیام هینمن (William Hinman)، مدیر سابق امور مالی SEC نیز اتریوم را از این فهرست مستثنی کرد و گفت اتریوم فاقد ویژگی‌های اوراق بهادار است. اما گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کنونی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اخیرا تردید خود درباره نظر ویلیام هینمن را اعلام کرده است. به عقیده وی بیت کوین تنها رمز ارزی است که می‌تواند با خیالت راحت یک کالا بخواند و از فهرست اوراق بهادار مستثنی کند.

تا امروز خطر از اولین و دومین رمز ارز برتر بازار از نظر مارکت کپ رد شده است، اما همانطور که گفتیم SEC سال گذشته توکن XRP را جزو اوراق بهادار خطاب کرد و آن را به زیر کشاند. اکنون ارز دیجیتال ریپل بر اساس مارکت کپ در رتبه 6 قرار دارد.

شاید SEC توکن های بیشتری را اوراق بهادار اعلام کند

شکایت اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار نشان داد این نهاد به عقیده اولیه خود مبنی بر این که بیشتر رمز ارزها جزو اوراق بهادار محسوب می‌شوند، پایبند باقی مانده است.

گوربیر گروال (Gurbir Grewal) مدیر بخش اجرای SEC اخیرا اعلام کرد نگرانی این نهاد، برچسب‌ها و نوع خطاب کردن دارایی‌‌های دیجیتال نیست (توکن یا اوراق بهادار)، بلکه SEC می‌خواهد واقعیت‌های اقتصادی آن‌ها را مشخص کند. او در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به 9 توکن که SEC اخیرا اوراق بهادار اعلام کرده است گفت طبق شواهد، سه متهم قبل از فهرست شدن آن‌ها در صرافی کوین بیس مشغول معاملات داخلی بوده‌اند.

پاسخ کوین بیس به اتهامات SEC

صرافی کوین بیس دیروز با انتشار یک پست وبلاگی به این حواشی واکنش نشان داد و گفت قوانین در آمریکا با دنیای دیجیتال انطباق ندارند و نیازمند اصلاح هستند. به عقیده این صرافی ما به یک آیین‌نامه به‌روز برای دارایی‌های رمزنگاری‌شده‌ای که جزو اوراق بهادار محسوب می‌شوند، نیاز داریم.

ما باید بتوانیم توکن‌هایی که جزو اوراق بهادار نیستند را طبق یک سری قواعد، با اطمینان بیرون از این دایره نگه داریم، چرا که اکنون توسعه‌دهندگان پروژه‌های کریپتویی به خاطر احتمال همیشگی اعلام توکن پروژه‌ آن‌‌ها به عنوان اوراق بهادار استرس دارند. آن‌ها با علم بر قوانین و چارچوب می‌توانند از ابتدا طراحی پلتفرم خود و رمز ارز آن را طوری پیش ببرند که از بروز چنین حادثه‌ای جلوگیری شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*