ماموریت juice

ماموریت فضایی JUICE، اسرار مبهم سیاره مشتری را فاش خواهد کرد

ماموریت فضایی JUICE در پی کشف معمای وجود حیات در چهار قمر بزرگ سیاره مشتری و پاسخ به چند معمای اسرارآمیز دیگر به این سیاره سفر خواهد کرد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال انجام مقدمات برای پرتاب کاوشگر فضایی خود در قالب ماموریت JUICE به سیاره مشتری در سال 2023 است و با انتشار ویدیویی، به پاسخ برخی از سوالات در مورد چگونگی جمع‌آوری اطلاعات از دنیای عظیم این غول گازی زیبا و بزرگ پرداخته است.

اولین موضوعی که ماموریت فضایی JUICE بررسی خواهد کرد، کسب اطلاعات در مورد قمرهای اقیانوس‌دار مشتری است. دانشمندان معتقدند که چهار مورد از بزرگ‌ترین قمرهای مشتری به نام‌های اروپا، کالیستو، گانیمد و آیو احتمالا دارای اقیانوس‌های آب مایع در زیر سطح خود هستند. اگرچه مشتری و قمرهایش از خورشید فاصله دارند و نور دریافتی آنها بسیار کم است، این امکان وجود دارد که اقیانوس‌ها هم‌چنان در زیر پوسته‌های یخی قمرها به دلیل نیروهای جزر و مد وجود داشته باشند.

تحت فشار و کشش گرانشی بین قمرها و مشتری، گرما به شکل اصطکاک ایجاد می‌شود. این گرما می‌تواند به‌طور بالقوه یک اقیانوس آب مایع را حفظ کند.

این قمرها به‌عنوان مکان‌های احتمالی قابل سکونت در منظومه شمسی بسیار جالب هستند، بنابراین ماموریت فضایی JUICE قرار است در مورد سه قمر بزرگ اقیانوس‌دار شامل گانیمد، کالیستو و اروپا تحقیقات بیش‌تری را انجام دهد.

ماموریت فضایی JUICE

معمای دیگری که ماموریت فضایی JUICE برای حل آن تلاش خواهد کرد این است که چرا قمر گانیمد دارای میدان مغناطیسی است. این تنها قمر منظومه شمسی است که از میدان مغناطیسی خاص خود که شفق‌های گاز داغ درخشان را در اطراف ماه ایجاد می‌کند، برخوردار است. این تصور وجود دارد که میدان مغناطیسی گانیمد می‌تواند با میدان مغناطیسی مشتری مرتبط باشد، زیرا ماه به حد کافی به سیاره نزدیک است تا در میدان مغناطیسی آن قرار بگیرد.

دیگر نظریه مطرح شده این است که میدان مغناطیسی گانیمد توسط آهن در هسته ماه ایجاد شده که با حرکت به اطراف، میدان را شکل می‌دهد. JUICE با وارد کردن مداری به دور ماه، به مطالعه در مورد گانیمد خواهد پرداخت تا اطلاعات بیش‌تری را در مورد این قمر جمع‌آوری کند.

سوالات مهمی که ماموریت فضایی JUICE در پی پاسخ به آنها است

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که ماموریت فضایی JUICE برای حل آن می‌کوشد، این است که آیا تا به حال در هر یک از قمرهای مشتری، نشانه‌ای از حیات وجود داشته و آیا آنها می‌توانند برای حیات میکروبی قابل سکونت باشند یا خیر. هر سه قمری که JUICE از آنها بازدید خواهد کرد، می‌توانند زیستگاه‌هایی بالقوه برای زندگی باشند و این کاوشگر وظیفه دارد تا احتمال وجود حیات در هر یک را بررسی کند.

مشتری

ماموریت فضایی JUICE مجهز به مجموعه‌ای شامل 10 ابزار برای کمک به مطالعه محیط‌های فوق خواهد بود که از جمله آنها می‌توان به یک دوربین نوری، چندین طیف‌نگار، ارتفاع سنج، رادار، ابزار اندازه‌گیری گرانش و دیگر موارد اشاره کرد. علاوه بر این مسائل، دو معمای دیگر که این کاوشگر در پی حل آنها خواهد بود این است که محیط مشتری چگونه قمرهایش را شکل داده و قمرها نیز چگونه سیاره را تشکیل داده‌اند. در رابطه با این موضوع، این ماموریت هم‌چنین چگونگی شکل‌گیری غول‌های گازی مانند مشتری را نیز بررسی خواهد کرد.

عوامل متعددی در شکل‌گیری منظومه شمسی دخیل هستند که ما هنوز آنها را درک نکرده‌ایم و مشتری به دلیل قمرهای فراوانش، آزمایشگاهی ایده‌آل برای یافتن جواب این سوالات است. محققان با مطالعه قمرها امیدوارند در مورد چگونگی تشکیل یک سیاره، اطلاعات بیش‌تری کسب کنند.

ماموریت فضایی JUICE طبق برنامه، در بازه 5 تا 25 آوریل 2023 از فرودگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه پرتاب خواهد شد. این کاوشگر با سفر به منظومه شمسی، پیش از رسیدن به سیاره مشتری در سال 2031، چندین پرواز مختلف را در سیارات دیگر انجام خواهد داد و تا سال 2035 مطالعات خود را تکمیل خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*