وای فای رایگان

وای فای رایگان ، آسان ترین مسیر ورود هکرها به گجت شما

وای فای رایگان جذاب است و مردم از آن استفاده می‌کنند، اما بد نیست بدانید آسان ترین راه ورود هکرها به گوشی شماست. برای محافظت از خود چه کنیم؟

حتما برای شما نیز پیش آمده که در مکانی از وای فای رایگان استفاده کنید. بد نیست بدانید کاربرانی که از وای فای رایگان بهره می‌برند دیر یا زود مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند. متاسفانه این روزها در مکان‌های عمومی شاهد وای فای رایگان یا عمومی هستیم که در اختیار طیف وسیعی از مردم قرار گرفته و همگی از آن استفاده می‌کنند.

وای فای رایگان مسیر ورود هکرها به دنیای گوشی شما

اغلب کاربران نمی‌دانند که با استفاده از وای فای رایگان چه خطرهایی آنها را دنبال می‌کند، اما در صورتی که این مقاله را بخوانید و نکات آن را رعایت کنید، مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد. اغلب ما از اینترنت دیتای گوشی استفاده می‌کنیم و برخی نیز در مکان‌های عمومی از وای فای استفاده می‌کنند. حالا فرض کنید وای فای مورد نظر رایگان باشد. چنین اینترنتی وسوسه‌انگیز است و همه سعی می‌کنند به آن متصل شوند.

وای فای رایگان

متاسفانه خبر بد این که هکرها نیز در مکان‌هایی کمین می‌کنند که در آنها وای فای همگانی وجود داشته باشد و اگر این وای فای همگانی رایگان هم باشد که مطلوب آنها است. امروزه اپراتورهای مختلف دسترسی به اینترنت را در اغلب نقاط کشور میسر کرده‌اند، ولی باز هم پیش می‌آید که وارد یک مکان خاص یا نقطه‌ای شویم که دسترسی به اینترنت دیتای گوشی نداشته باشیم و مجبور شویم از وای فای استفاده کنیم.

از طرفی گاهی سرعت وای فای بسیار بالاتر و باکیفیت‌تر از اینترنت گوشی است و همین باعث می‌شود به وای فای و مودم‌های خانگی نیاز پیدا کنیم. ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که اغلب اوقات خود را در خانه یا محل کار می‌گذرانید و در این صورت برای شما بسیار بهتر خواهد بود که از مودم و وای فای استفاده کنید.

در راستای ترویج فرهنگ استفاده از وای فای رایگان، برخی از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرده بودند که باید حجم معینی از اینترنت به صورت وای فای در اختیار مردم قرار بگیرد. منظور آنها این بود که باید در یک‌سری نقاط شهری مانند اماکن عمومی نظیر پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و اماکن مذهبی، وای فای به صورت مجانی ولی در حجم معین شده در اختیار مردم قرار بگیرد. هم‌اکنون برخی از اپراتورها در برخی از نقاط شهر اقدام به اجرای این طرح کرده‌اند.

جالب است که بدانید در کشورهای توسعه یافته جهان، دولت وای فای رایگان در برخی از نقاط همچون میدان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها قرار داده و این موضوع تبدیل به امری عادی در آنجا شده است. همچنین در این کشورها به قدری شهروندان برای دولت مهم هستند که شهرداری‌ها تلاش می‌کنند با اهدای وای فای رایگان، رضایت آنها را جلب کنند. متاسفانه بر خلاف کشورهای توسعه یافته، هنوز در ایران وای فای شهری رایج نشده است، زیرا فرهنگ استفاده از آن هنوز وجود ندارد.

وای فای رایگان

کلاهبرداری از طریق وای فای مجانی

همه ما می‌دانیم که استفاده از وای فای رایگان و عمومی مفید و به‌صرفه است و تمایل داریم که از آن بهره‌برداری کنیم. یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از وای فای عمومی این است که می‌توانید در هر مکان و زمانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید و مورد دیگر این که نامحدود است؛ ولی توجه داشته باشید که علاوه بر شما، ممکن است ده‌ها یا صدها نفر دیگر از آن استفاده کنند.

در این شرایط بدیهی است که هکرها به دنبال راه نفوذی برای سرقت اطلاعات شما هستند و حتی می‌توانند با نام شما کلاهبرداری کنند. از آنجایی که همه کسانی که از یک وای فای استفاده می‌کنند دارای یک رمز عبور و نام کاربری هستند، باید گفت که سودجویان فضای مجازی کار راحتی را پیش رو خواهند داشت.

به گفته یکی از کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری، به طور کلی استفاده از اینترنت وای فای که در اماکن عمومی نظیر رستوران، خیابان‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های مختلف ارائه می‌شود، ضریب امنیت بسیار پایینی دارد و شهروندان و کاربران گوشی های هوشمند و رایانه باید از تمامی تهدیدها، خطرها و ریسک‌هایی که این سرویس‌های وای فای عمومی برایشان ایجاد می‌کنند، مطلع و آگاه باشند.

این کارشناس و متخصص تأکید کرده که کاربران به هیچ‌وجه از سرویس‌های عمومی وای فای استفاده نکنند و اگر این کار را انجام دهند باید منتظر اتفاقات ناخوشایندی همچون سرقت اطلاعات کارت بانکی، پول، اطلاعات مدارک شناسایی و تصاویر شخصی خود باشند.

وای فای رایگان

نکاتی هنگام استفاده از اینترنت‌های عمومی

همان‌طور که دانستید، بهتر است در اماکن عمومی از وای فای رایگان استفاده نکنید؛ چرا که در این محل‌ها احتمال اینکه هکرها کمین کرده باشند زیاد است و ممکن است از این طریق تمام اطلاعات حساب‌های شما و مدارک شناسایی و هویتی‌تان را بدزدند. ولی اگر زمانی پیش آمد که مجبور شدید از وای فای عمومی استفاده کنید، بهتر است نکاتی را که در ادامه می‌آید، رعایت کنید.

اولین مورد این که حتماً سعی کنید از وای فایی استفاده نمایید که دارای رمز عبور اختصاصی است. همچنین بهتر است پیش از مصرف از کسانی که مسئول عرضه این وای فای هستند درباره امنیت آن سوال بپرسید. مورد بعدی دانستن نام شبکه‌ای است که قصد استفاده از آن را دارید.

مورد بعد این که حتم‌ هنگام اتصال به شبکه‌های وای فای عمومی از فیلترشکن مطمئن استفاده کنید (ترجیحا از فیلترشکن‌های پولی). همچنین بهتر است به شبکه‌هایی متصل شوید که با رمز عبور محافظت می‌شوند. گفتنی است اتصالاتی همچون WPA و WPA2 دارای امنیت کمی هستند، اما کارایی خوبی دارند.

به یاد داشته باشید که هنگام اتصال به وای فای عمومی اصلا وارد حساب‌های بانکی، ایمیل و شبکه های اجتماعی خود نشوید و همچنین مطالب مهم و داده‌های ارزشمند خود را از این طریق ارسال نکنید. محض احتیاط پس از این که کارتان با وای فای همگانی تمام شد، می‌توانید نام کاربری و رمز عبور خود را تغییر دهید تا خیالتان راحت شود.

وای فای رایگان

یکی از اشتباهاتی که کاربران انجام می‌دهند، انتخاب یک نام کاربری و رمز عبور برای تمام حساب‌های کاربری است. هکرها در اولین اقدام خود تلاش می‌کنند رمز عبور و نام کاربری دیگر حساب‌های مهم شما را ردیابی کنند و در صورتی که همه پسوردهایتان شبیه هم باشد کار را برایشان راحت کرده‌اید.

لازم به ذکر است که هنگام استفاده از یک رایانه عمومی و اتصال به وای فای عمومی، هکرها به راحتی می‌توانند اطلاعات شما را حفظ کنند. در چنین شرایطی قابلیت اشتراک گذاری فایل‌ها، چاپگرها یا امکان ارتباط از راه دور را خاموش کنید. نکته پایانی این که باید تمامی سایت‌ها دارای ارتباط امن Https باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*