چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام

اطلاعاتی از تغییرات چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام نسبت به نسل فعلی فاش شد

جزئیات جذابی از تغییرات معماری هسته‌های چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام – Snapdragon 8 Gen 2 منتشر شده که نویدبخش ارتقا عملکرد آن است.

هفته گذشته، کوالکام رسماً اعلام کرد که ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان ماه) از نسل آینده چیپست‌های موبایل خودش، چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رونمایی خواهد کرد. اما حالا چند ماه مانده به این رویداد، اطلاعات جدیدی از این تراشه موبایل به بیرون درز کرده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

تاریخ رونمایی از پردازنده توانمند اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام مشخص شد

به گزارش WFCCtech، فقط شرکت TSMC سفارش از سوی کوالکام را برای تراشه‌های Snapdragon 8 Gen 2 دریافت خواهد کرد. با این حال قرار نیست این تراشه از فناوری پردازش مدرن ۳ نانومتری رونمایی نشده تی‌اس‌ام‌سی استفاده کند. از آنجا که اپل پردرآمدترین مشتری TSMC است، تمام ظرفیت تولید چیپست‌های ۳ نانومتری این کمپانی را برای استفاده در پردازنده‌های داخلی M2 Pro و M2 Max خودش رزرو کرده است. به همین خاطر کوالکام دوباره از همان فناوری پردازش قدیمی ۴ نانومتری روی چیپست جدید خودش استفاده خواهد کرد. این همان فناوری پردازشی است که در تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ نیز به کار رفته است.

چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام

سامسونگ هم اخیراً فروش چیپست‌های ۳ نانومتری خودش به فروشندگان را آغاز کرده است. با این حال قرار نیست در هیچ یک از تراشه‌های موبایلی از چیپ‌های ۳ نانومتری GAA سامسونگ استفاده شود. یکی از دلایلی که کوالکام هم چیپست‌های سامسونگ را سفارش نداده، به خاطر تجربه تلخی است که با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ داشته است. این چیپست که از فناوری پردازش ۴ نانومتری سامسونگ استفاده می‌کند، به خاطر مشکلات حرارتی و کارایی خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

سامسونگ سرانجام TSMC را شکست داد؛ آغاز تولید چیپ با فناوری ۳ نانومتری

بر اساس گزارش‌هایی که اخیراً به دست ما رسیده، کوالکام برای تولید چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ، چینش خوشه‌های هسته پردازنده ۱+۲+۲+۳ را جایگزین خوشه‌های ۱+۳+۴ در نسل‌های اخیر تراشه اسنپدراگون خواهد کرد. این پیکربندی جدید از یک هسته پرقدرت با نام داخلی Makalu، دو هسته Makalu دیگر، دو هسته Matherhorn و سه هسته Klein R1 استفاده خواهد کرد. کدنام Makalu مربوط به هسته Cortex-X3، کدنام Matherhorn مربوط به هسته Cortex-A715 و کدنام Klein R1 هم مربوط به هسته Cortex-A510 خواهد بود که جزو جدیدترین معماری پردازنده مرکزی معرفی شده توسط شرکت ARM هستند.

انتظار می‌رود چیپست جدید اسنپدراگون از مودم Snapdragon X70 5G در طراحی پردازنده مرکزی منحصر به فرد خودش استفده کند که دستیابی به اوج سرعت بالاتر را ممکن می‌کند، در حالی که ۶۰ درصد مصرف انرژی پایین‌تری خواهد داشت. علاوه بر همه این‌ها، ما انتظار داریم عملکرد پردازشگر گرافیکی این تراشه نیز ارتقا پیدا کند. ضمناً عملکرد کلی این تراشه نیز ۱۰ درصد بهتر از نسل فعلی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*