طوفان خورشیدی

فردا (12 مرداد) منتظر یک طوفان خورشیدی مهیب باشید

طبق پیش‌بینی‌ها، یک طوفان خورشیدی که از حفره‌ای در اتمسفر جنوبی خورشید فوران کرده است، روز چهارشنبه به زمین خواهد رسید.

طبق پیش‌بینی‌ها، طی روز آینده (12 مرداد) بادهای خورشیدی پر سرعت، از حفره‌ای در اتمسفر خورشید به میدان مغناطیسی زمین برخورد خواهند کرد و طوفان خورشیدی کوچک G-1 را ایجاد خواهد کرد. به گزارش spaceweather.com، کارشناسان مرکز پیش‌بینی هوا-فضای سازمان ملی اقیانوسی و جوی (SWPC) پس از مشاهده جاری شدن مواد گازی از یک حفره جنوبی در جو خورشید، به این پیش‌بینی رسیدند.

حفره‌های تاجی خورشید نواحی موجود در جو فوقانی خورشید هستند که در آن گاز (پلاسما) سردتر و چگالی کم‌تری وجود دارد. این حفره‌ها هم‌چنین در قسمت‌هایی قرار دارند که خطوط میدان مغناطیسی خورشید، به جای بازگشت به درون ستاره، به سمت بیرون پرتاب می‌شوند. این باعث می‌شود تا مواد خورشیدی در جریانی سیل‌آسا با سرعت 2.9 میلیون کیلومتر در ساعت خارج شوند.

در سیاره‌هایی با میدان‌های مغناطیسی قوی مانند زمین، ذرات خورشیدی جذب می‌شوند و طوفان‌ های خورشیدی را به وجود می‌آورند. در طول این رویداد، میدان مغناطیسی زمین توسط امواج بسیار پرانرژی زمین، تا حدی فشرده می‌شود. این ذرات با عبور از خطوط میدان مغناطیسی نزدیک قطب‌ها، مولکول‌های موجود در جو را به هم می‌ریزند و با آزاد کردن انرژی به شکل نور، شفق‌های رنگارنگ قطبی را ایجاد خواهند کرد.

خورشید

طوفان تولید شده توسط این ذرات، ضعیف خواهد بود و احتمالا تنها نوساناتی جزئی در شبکه برق ایجاد خواهد کرد و بر عملکرد برخی ماهواره‌ها از جمله دستگاه‌های تلفن همراه و سیستم‌های GPS موقتا تاثیر خواهد گذاشت.

پیش‌تر در گزارش‌ها آمده بود که طوفان های خورشیدی شدیدتر می‌توانند با ایجاد اختلال‌های جدی در میدان مغناطیسی سیاره ما، باعث سقوط ماهواره‌ها به سطح زمین و حتی قطع اتصال به اینترنت شوند. ذراتی که از خورشید فوران می‌کنند از جمله پرتاب‌های جرم تاجی، معمولا حدود 15 تا 18 ساعت طول می‌کشند تا به زمین برسند.

این طوفان ها زمانی رخ می‌دهند که خورشید به فعال‌ترین فاز در چرخه 11 ساله خود برسد. اخترشناسان اولین بار در سال 1775 دریافتند که فعالیت‌های خورشیدی به صورت چرخه‌ای به وقوع می‌پیوندند. با این حال خورشید اخیرا بیش از حد انتظار فعال بوده و لکه‌های خورشیدی تقریبا دو برابر پیش‌بینی اداره ملی اقیانوسی و جوی نمایان شده‌اند. دانشمندان بر این باور هستند که فعالیت خورشید در چند سال آینده به طور پیوسته رو به رشد باشد و پس از آنکه در سال 2025 به حداکثر رسید، دوباره کاهش یابد.

به گفته محققان، بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی تاریخ معاصر، رویداد کارینگتون در سال 1859 بود که تقریبا به میزان 10 میلیارد بمب اتمی یک مگاواتی، انرژی آزاد کرد. این طوفان پس از برخورد با زمین، باعث سوختن سیستم‌های تلگراف در سراسر جهان شد و شفق‌هایی درخشان‌تر از نور ماه کامل را در جنوب کارائیب ظاهر کرد. دانشمندان هشدار داده‌اند که در صورت وقوع طوفانی مشابه با رویداد کارینگتون، تریلیون‌ها دلار خسارت به بار می‌آید و خاموشی‌های گسترده را به دنبال خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*