عصر برنز مجارستان

حفاری‌های باستان شناسان در مجارستان، به یک کشف بزرگ متعلق به عصر برنز منجر شد

حفاری‌های تازه دانشمندان در مجارستان، منجر به کشف‌هایی تازه و جذاب شده است. این کشفیات، مربوط به عصر برنز هستند و وضعیت اجتماعی و هنر جواهرسازی آن دوران را نشان می‌دهند.

به تازگی حفاری‌های گسترده‌ای برای پروژه ساخت و ساز بزرگراه ام 100 در کشور مجارستان آغاز شده است. در جریان این حفاری‌های گسترده، گورستانی کشف شد که در آن بقایای استخوان انسان دیده می‌شد. با ادامه تحقیقات دانشمندان مشخص شد این مقبره، متعلق به عصر برنز بوده و افراد ثروتمندی در آن خاک شده‌اند. همچنین آثار باستانی مهمی در این مقبره‌ها در حال کشف شدن است.

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند هشت مقبره مختلف که مربوط به عصر برنز است در کشور مجارستان کشف شده است. مهم‌ترین مورد کشف شده در این تحقیقات، باقی‌مانده‌هایی از جسد یک زن است که سنش در زمان مرگ بیش از بیست سال نبوده و ظاهرا از ثروتمندان عصر برنز مجارستان بوده است.

بررسی‌های دانشمندان نشان داد این زن بیست ساله، در زمان خاکسپاری 38 شی تزئینی مختلف داشته است. برای مثال در گزارش‌های منتشر شده اعلام شده است که همراه با این زن، زیورآلاتی مانند حلقه‌های طلا، توری‌های زینتی، بازوپیچ‌، حلقه مو از جنس طلا، چندین گلدان کوچک از جنس سرامیک و … یافت شده است.

محققان و دانشمندانی که حالا مشغول فعالیت روی پروژه مقبره‌های پیدا شده در مجارستان هستند باور دارند این زن بیست ساله، از طبقه‌های بالای جامعه بوده است. این که او در زمان مرگ، در هر یک از انگشتانش یک انگشتر داشته نشان می‌دهد او فردی متمول و شاید مرتبط با خانواده‌های اشرافی بوده باشد.

در عصر برنز هنر جواهرسازی پیشرفته‌تر از چیزی بوده که فکر می‌کردیم

یکی دیگر از نکات جالبی که حالا با کشف این مقبره می‌توانیم به آن پی ببریم، پیشرفت فوق‌العاده هنر جواهرسازی در عصر برنز است. همان طور که می‌توانید در تصاویر ببینید، جواهرات پیدا شده جزئیات قابل توجهی دارند و نمی‌توان به سادگی باور کرد در عصر برنز به وجود آمده‌اند. همچنین به لطف این کشف، حالا می‌توانیم تصور بهتری از پوشیدنی‌ها جواهرات عصر برنز داشته باشیم.

عصر برنز

برای این که بهتر جذابیت این جواهرات را متوجه شویم، بهتر است بدانیم عصر برنز، از حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح آغاز شده بود. در این دوران، بشر هنوز در گداختن مس و قلع و فلزکاری، به بلوغ نرسیده بود و در واقع این عصر، شروع استفاده بشر از ابزارهایی برای ذوب کردن مس و قلع بود. جالب است بدانید این عصر بر اساس تقسیم‌بندی سه‌گانه اعصار، یکی از دوره‌های آغازین عصر نیاتاریخی محسوب می‌شود.

این پایان کشفیات مهم این مقبره نیست

باستان شناسانی که روی این پروژه کار می‌کنند باور دارند باقی‌مانده جسد زن بیست ساله و جواهراتی که همراهش به خاک سپرده شده، پایان کشفیات نیست و در آینده‌ای نزدیک، موارد قابل توجه بیشتری از این گورستان بیرون کشیده خواهند شد.

در کنار کشف مقبره‌ها، باستان‌شناسان توانستند با تحقیق بیشتر در این منطقه، به یک سکونت‌گاه عصر برنز نیز برسند. همچنین یک سکونت‌گاه از عصر آپارد (قرن‌های نهم و دهم پس از میلاد مسیح) نیز کشف شده که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

عصر برونز

کریستین پوکروونسکی، فردی که مسئولیت مدیریت موزه Szent István Király را بر عهده دارد اظهار نظر مهمی درباره کشف‌های تازه در مجارستان داشته است، او اعلام کرده:

ما به هیچ وجه نمی‌توانیم بفهمیم چه چیزی زیر زمین پنهان شده است. ابزارها و فناوری‌های خاصی وجود دارند که می‌توانیم با آن‌ها چیزهای خاصی را شناسایی کنیم اما چنین یافته‌هایی فقط با استفاده از دستگاه‌های فلزیاب یا حفاری‌های باستان‌شناسی به دست می‌آید. اگر پیش از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، خبری از حفاری و کاوش‌های باستان‌شناسی نباشد، بسیاری از این اشیا تاریخی نابود می‌شوند یا اصلا هیچ وقت از رنگ نور را نمی‌بینند.