راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو

راهنمای خرید بهترین لاستیک برای خودرو

تایر مهم‌ترین جزء برای به حرکت درآمدن خودرو است. در این مطلب راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو را با یکدیگر می‌خوانیم.

هر خودرویی چهار چرخ یا تایر دارد که اگر نباشند نمی‌تواند شما را به مقصد مورد نظرتان برساند. تایرها یا لاستیک‌ها نقش بسیار مهمی در حرکت خودرو دارند و اصطکاک مورد نیاز برای چسبندگی خودرو به سطح زمین را فراهم می‌کنند. از طرف دیگر هنگام مواجهه با ناهمواری‌هایی مانند دست‌انداز یا چاله، این تایرها هستند که عمده‌ترین نقش را ایفا خواهند کرد.

راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو

همان‌طور که گفتیم تایر عنصر مهمی در خودروها محسوب می‌شود و باید حتما وجود داشته باشد و رانندگان باید هنگام خرید حلقه‌های لاستیک دقت زیادی به خرج دهند. لاستیک خوب یعنی سواری نرم و راحت و طول عمر خودرو نیز رابطه مستقیمی با چرخ‌ها دارد.

با وجود این که رانندگان می‌دانند تایر خودرو بسیار مهم است و باید در خرید آن دقت زیادی کنند، اما گاهی پیش می‌آید که بی‌دقتی‌های زیادی در انتخاب آن به خرج می‌دهند. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم راهنمای خرید لاستیک خوب را به شما توضیح دهیم.

راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو

تایرهای رادیال

اگر بخواهیم محبوب‌ترین نوع تایرهای موجود در بازار را معرفی کنیم، بی‌شک لاستیک های رادیال یا سیمی خواهند بود. در این تایرها لایه‌ها به صورت شعاعی و با زاویه 90 درجه نسبت به محیط لبه چیده شده‌اند. همچنین کمربندهای پشتیبانی یا همان تسمه‌ها روی لایه‌ها و در امتداد حاشیه قرار می‌گیرند. جنس این تسمه‌ها از فولاد سخت است.

تایرهای عادی

این نوع از لاستیک‌ها نیز در بازار پیدا می‌شوند، ولی به جای تسمه‌های فلزی از تسمه‌های نخی در آن استفاده شده است. این تسمه‌ها به گونه‌ای چیده شده‌اند که یک الگوی متقاطع را تشکیل دهند. به طور کلی تایرهای معمولی در خودروهایی به کار می‌روند که با سرعت متوسط در حال حرکت هستند و همچنین خودروهای کار و تجاری نیز از این نوع لاستیک استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای این تایرها در موتورسیکلت‌های سنگین است.

تایرهایی که در مصرف سوخت صرفه جویی می‌کنند

نحوه ساخت این گونه تایرها بدین صورت است که از تایرهای رادیال معمولی بیشتر باد می‌شوند. در نتیجه‌ی این باد شدن بیشتر، فشار بیشتری روی لاستیک می‌آید و مقاومت غلتشی آن کاهش می‌یابد و سوخت کمتری مصرف خواهد کرد. همچنین این تایرها الگوی مقاومت غلتشی پایینی دارند. اغلب وسایل نقلیه‌ای که امروزه تولید می‌شوند مجهز به چنین لاستیک‌هایی هستند.

تایر چهار فصل

همان‌طور که از نام این تایرها پیداست، برای تمام فصول سال اعم از تابستان و زمستان طراحی شده‌اند و هیچ مشکلی برای خودرو به وجود نمی‌آورند. مزیت دیگر این تایرها مصرف سوخت کمتر آنها است. البته لازم به ذکر است که این تایرها چون دارای آج‌های ترکیبی هستند، آنچنان که باید در آب و هوای زمستانی همچون یک تایر زمستانی واقعی عمل نمی‌کند.

راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو

تایر زمستانی

نوع دیگر تایر خودروها، تایر زمستانی است. از روی نام‌گذاری این لاستیک‌ها می‌توان فهمید که برای زمستان عملکرد مناسبی خواهند داشت. طراحی آج این تایرها اختصاصی و جنس آنها از لاستیک نرم است. چنین ترکیبی باعث می‌شود تا روی برف و یخ خودرو استحکام و استواری خوبی داشته باشد.

در برخی از کشورها همچون کانادا، رانندگان موظف و مجبور هستند از این تایرها استفاده کنند، ولی در فصل بهار و تابستان باید اقدام به تعویض تایرها و نصب تایرهای مربوطه کنند. نکته مهم درباره تایرهای زمستانی این است که نباید به طور مداوم از آنها استفاده کرد چرا که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند.

تایرهای ران فلت

نوع دیگری از تایرها، ران فلت هستند که سطح آنها مجهز به تقویت کننده‌هایی است که باعث می‌شوند در صورت سوراخ شدن لاستیک‌ها تا 50 الی 100 کیلومتر را بدون هوا غلت بزنند. این لاستیک‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند وقتی فشار هوا را به طور کامل از دست می‌دهند، باز هم مقاوم هستند.

معیارهای مهم انتخاب تایر

تا اینجا با انواع و اقسام تایرهای خودرو آشنا شدیم و دانستیم که برای شرایط مختلف، لاستیک‌های متنوعی وجود دارد که رانندگان می‌توانند از آنها استفاده کنند. حالا باید نگاهی بیندازیم به دفترچه راهنمای خودرو و ببینیم برای خودرویی که زیر پای ما قرار دارد چه نوع لاستیکی مناسب است. معمولا روی تایرها اعداد و ارقامی درج شده که نشان می‌دهند هر خودرویی باید از چه نوع لاستیکی استفاده کند. در ادامه قصد داریم مثالی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

1. عرض لاستیک: 205

فرض می‌کنیم روی تایر یک خودرو عدد 205 وجود دارد. این عدد نشان می‌دهد که عرض یا پهنای لاستیک چقدر است و بر حسب میلی‌متر بیان خواهد شد. بر اساس قانون تایرها هر چه لبه لاستیک پهن‌تر باشد، چسبندگی بهتری خواهد داشت، چرا که سطح نورد بیشتری وجود دارد.

راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو

همچنین پهنای زیاد تایرها علاوه بر نکات مثبت، دارای نکته‌ای منفی نیز هست. نکته منفی تایر با عرض زیاد، افزایش مصرف سوخت خواهد بود. همچنین شعاع گردش خودرو کاهش می‌یابد.

2. قد: 65

قد لاستیک به روی دور لبه تایر می‌گویند. عدد قد تایر به صورت درصد نسبت به عرض بیان می‌شود و عدد 65 نشان دهنده این خواهد بود که قد لاستیک 65 درصد عرض آن حساب می‌شود. لازم به ذکر است لاستیک‌هایی که قد کمتری دارند در مواجهه با ناهمواری‌های سطح زمین از قبیل چاله و دست‌انداز آسیب‌پذیرتر هستند و حتی در مواقعی ممکن است باعث صدمه دیدن رینگ شوند.

3. نوع لاستیک: R

حرف انگلیسی روی تایرها نشان می‌دهد که با چه نوع لاستیکی روبه‌رو هستیم. حرف R نشان می‌دهد که در این خودروی فرضی با لاستیک رادیال مواجهیم. تقریبا تمامی تایرهای امروزی از نوع رادیال هستند.

4. ابعاد رینگ: 18

در کد لاستیک یک عدد دو رقمی وجود دارد که بیانگر سایز و اندازه رینگ است. همچنین نشان می‌دهد که قطر رینگ برای لاستیک چقدر خواهد بود. توجه داشته باشید که واحد اندازه‌گیری آن اینچ است.

راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو

5. شاخص بار: 92

هر تایری مقدار مشخصی بار را می‌تواند تحمل کند. ظرفیت بار تایرها بر حسب پوند یا کیلوگرم تعیین می‌شوند و نشان می‌دهند که تایر مورد نظر می‌تواند حداکثر 92 کیلوگرم یا پوند بار را تحمل کند. این عدد می‌تواند از 250 تا 1650 کیلوگرم باشد.

6. شاخص سرعت: V

بد نیست بدانیم که هر تایری یک سرعتی دارد و نمی‌توان با برخی از تایرها به سرعت‌های بالا رسید. حروف الفبای انگلیسی در این حوزه نمادی هستند که نشان می‌دهند تایر می‌تواند تا چه سرعتی را ساپورت کند. توجه داشته باشید که حرف L به معنای حرف پایه برای سرعت است و عدد 120 کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد. هر چقدر این حرف جلوتر برود یعنی می‌توان سرعت بیشتری را با آن طی کرد. بالاترین حرف نیز در این حوزه Y خواهد بود که سرعت بیش از 300 کیلومتر بر ساعت را نمایش می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*