عجیب ترین هرم های باستانی جهان

عجیب ترین اهرام باستانی جهان که احتمالا اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید

وقتی صحبت از اهرام باستانی می‌شود، همه از تمدن مصر و اهرام آن کشور یاد می‌کنند. اما هرم های عجیبی در سایر نقاط جهان وجود دارد که شاید اسم آن‌ها را هم نشنیده‌ باشید.

مصر باستان با اهرام فوق‌العاده جذاب و حیرت‌انگیزش شناخته می‌شود و معروف‌ترین هرم مصر نیز هرم جیزه بزرگ جیزه نام دارد. این بناهای شگفت‌انگیز که به عنوان نشانه‌ای از احترام به سه تن از بزرگترین فرعون‌های پادشاهی کهن مصر شناخته می‌شدند، در نهایت به نماد این کشور در جهان تبدیل شدند. شاید باورتان نشود، اما هرم‌های بسیار زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند.

هرم بزرگ جیزه

هرم بزرگ جیزه

امروز می‌خواهیم به عجیب ترین هرم های باستانی جهان بپردازیم که بعضی از آنها حتی از نمونه‌‌های موجود در مصر نیز قدیمی‌تر هستند. با توجه به پراکندگی اهرام در کشورهای مختلف می‌توان گفت که شکل خاص بنا باعث جلب توجه افراد شده است. در واقع هر تمدن کاربرد خاصی برای اهرام داشته و حتی برخی از طرح متفاوتی برای ساخت آن بهره گرفته‌اند. هرچند که همه آنها امروز یک هدف مشترک یعنی به اشتراک گذاشتن داستان‌های مربوط به نسل‌های قبل را دنبال می‌کنند.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان – آسیا

هرم گونانگ پادانگ – اندونزی

گفته می‌شود که هرم گونانگ پادانگ قدیمی‌ترین هرم جهان است. براساس کاوش‌های انجام شده قدمت این هرم که یکی از عجیب ترین هرم های باستانی جهان نیز به حساب می‌آید به حدود ۲۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این سازه مگالیتیک در غرب جاوه قرار دارد.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان

همواره بر سر اینکه هدف ساخت این هرم چه بوده، میان کاوشگران و باستان شناسان اختلاف نظر وجود داشته است. طبق نظر برخی از باستان شناسان، هرم Gunung Padang یک مکان مقدس برای عموم مردم بوده چرا که معتقدند این هرم را پادشاهی به نام Siliwangi به عنوان قصر خود در یک شب ساخته است.

برخی دیگر از محققان بر این باورند که این هرم در واقع گردنه یک آتشفشان باستانی است و اصلا ساخته دست بشر نیست. صرف‌نظر از همه این اختلاف نظرها، اگر به اندونزی سفر کردید حتما از این مکان بازدید کنید.

مقبره یوناگونی- ژاپن

وجه تمایز مقبره یوناگونی در ژاپن با سایر اهرام دنیا این است که در زیر آب قرار دارد. این مقبره به عنوان یکی از عجیب ترین هرم های باستانی جهان شناخته می‌شود و در جنوب جزایر ریوکیو قرار دارد. از آنجایی که این منطقه به غیر از شکل خاص صخره‌هایش یک محل ایده‌آل هم برای مشاهده کوسه‌های سرچکشی به حساب می‌آید، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

این هرم هم جزء هرم‌های اسرارآمیز به شمار می‌رود چرا که دانشمندان هنوز به این اتفاق نظر نرسیده‌اند که آیا این بنا را بشر ساخته یا به طور طبیعی شکل گرفته است.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان

بعضی کاوشگران معتقدند که زلزله‌های مکرر و جریان‌های قوی آب این سازه را شکل داده است. اما گروهی دیگر بر این باورند که این بنا بقایای قاره‌ای است که اکنون کاملا زیر آب قرار دارد. به طور کلی حدس و گمان‌های زیادی درباره این هرم منتشر شده است . چطور است شما هم از قوه تخیل خود استفاده کنید و درباره داستان ساخت این هرم حدس بزنید؟

آرامگاه نخستین امپراتور چین- چین

اهرامی که در شمال غربی چین یافت شده‌اند، کاربری مشابهی با اهرام مصر دارند. هردو مقبره‌ خانواده‌های سلطنتی هستند. این آرامگاه‌ها جز عجیب ترین اهرام باستانی جهان به شمار می‌روند و در اواخر عصر حجر ساخته شده‌اند. تعدادی از این اهرام در اطراف استان Shaanxi پراکنده هستند که معروف‌ترین آنها مقبره اولین امپراتور چین است.

جدا از معماری فوق‌العاده، این هرم بیشتر بخاطر ارتش سفالین معروف است. کاوشگران بر این باورند که این ارتش متشکل از سربازان برنزی و سنگی، ارابه‌ها و اسب‌ها برای محافظت از مقبره در برابر حمله متجاوزان حضور دارند. البته برخی هم فکر می‌کنند امپراتور چین این ارتش سفالی را برای ادامه حکمرانی در دنیای پس از مرگ ساخته است. بنابر گفته باستان شناسان، کاوش کامل این اهرام قرن‌ها طول می‌کشد و تا به امروز تنها موفق شده‌اند که سطح رویی آن را بخراشند.

معبد بریهادیسوارار-هند

برخلاف اکثر اهرام موجود در این لیست، کاربری معبد بریهادیسوارار در تانجاوور مشخص است. این مکان در حال حاضر یک معبد فعال است که به خدای شیوا تعلق دارد و هندوها در آن رفت و آمد می‌کنند. این هرم بخشی از معابد بزرگ لیوینگ چولا است که همگی جز میراث جهانی یونسکو هستند.

این معبد که یکی از عجیب ترین اهرام باستانی جهان به شمار می‌آید، در اوج امپراتوری چولا توسط پادشاهی به نام راجاراجا اول بین سالهای ۱۰۰۳ تا ۱۰۱۰ میلادی ساخته شده است.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان

مورخان در عجبند که این مجموعه چگونه از گرانیت ساخته شده است، چرا که نزدیک‌ترین ذخایر این ماده معدنی در ۸۰ کیلومتری آن قرار دارد. این فرضیه مطرح است که از فیل‌ها برای جابجایی سنگ‌ها استفاده شده و سازندگان نیز از تکنیک تراش باستانی برای قطعه کردن سنگ‌ها استفاده کرده‌اند

مجسمه‌های معبد Brihadisvara به تنهایی اسرار و داستان‌های زیادی را در جای داده‌اند که برای بررسی آنها نیاز به یک مقاله جداگانه است. اما حتی اگر از تاریخ لذت نمی‌برید نمی‌توانید چشمانتان بر روی زیبایی‌های این معبد ببندید.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان – خاورمیانه

زیگورات اور – عراق

اگرچه شکل زیگورات با هرم فرق دارد، اما ساختار کلی آنها به یک صورت است. هر دو روی یک پی عریض ساخته شده‌اند؛ اما پله‌های متفاوتی دارند. همچنین اگرچه اهرام به عنوان آرامگاه اشراف شناخته می‌شدند، اما زیگورات محلی برای تجمع و نیایش خدایان بوده است.

زیگورات اور

بنای زیگورات اور هنگامی که شهر باستانی سومریان به پایتخت بدل شد، به پایان رسید و قسمت بالایی آن نیز به عنوان مقبره خدای اور معرفی شد. باستان‌شناسان پس از کاوش در این زیگورات متوجه شدند که این بنا پیش از سقوط امپراتوری بابل، حداقل هفت بار بازسازی شده است.

متاسفانه زیگورات اور در طول جنگ خلیج فارس نیز تا حدودی آسیب دید، به طوری که رد گلوله و انفجار در آن دیده می‌شود. با وجود این، زیگورات اور هنوز ابهتی خاص دارد و به عنوان یکی از عجیب ترین هرم های باستانی جهان به حساب می‌آید.

اهرام نوبه – سودان

اهرام نوبه چه از نظر ساختار و چه از نظر هدف کاملا تحت تاثیر تمدن مصر باستان ساخته‌ شده‌اند. این اهرام در طول امپراتوری کوش محل دفن اشراف بودند. هرچند که ابعاد اهرام نوبه با مصر فرق می‌کند. به عنوان مثال اهرام نوبه شیب تندتری دارند و کوچک‌تر هستند؛ اما نمونه‌های مصری پایه‌های عریض‌تری دارند.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان

این اهرام معمولا به خاطر گنج‌هایی که درونشان وجود داشت، غارت می‌شدند. با گشترش اکتشافات، سلاح‌ها و وسایل یونانی درون اهرام کشف شدند که نشان می‌داد یونان و پادشاهی کوش ارتباط تجاری گسترده‌ای با هم داشته‌اند. متاسفانه سیل سبب شده که کاوش در اتاق‌های داخلی اهرام بیش از پیش خطرناک شود. به همین خاطر بخش زیادی از اسرار یکی از عجیب ترین هرم های باستانی جهان سر به مهر باقی مانده‌اند.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان – اروپا

هرم هلینیکون – یونان

کمتر کسی فکر می‌کند که در یونان باستان نیز یک هرم وجود داشته باشد؛ اما جالب است بدانید که چندین هرم در این کشور ساخته شده است. در واقع اهرام آرگولیس جزء معدود هرم‌هایی هستند که احتمالا در اروپا خواهید دید. با توجه به نوشته‌های پوسانیاس، جغرافی‌دان یونانی، این هرم‌ها به قرن دوم میلادی تعلق دارند و به عنوان آرامگاه استفاده می‌شده‌اند.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان

معروف‌ترین هرم در این مجموعه نیز هلینیکون نام دارد. نظریه‌های زیادی در رابطه با کاربرد این هرم عنوان شده است که از پایگاه نظامی تا کانون کشاورزی را شامل می‌شوند. در جذاب‌ترین نظریه نیز از این هرم به عنوان یک پاسگاه مرزی برای مزدوران مصری و الهام‌بخش مصریان برای ساخت اهرام یاد شده است.

هرم گایوس سستیوس – ایتالیا

به ندرت پیش می‌آید که یک بنای متعلق به روم باستان کامل حفظ شده باشد، مخصوصا اینکه چنین بنایی به شکل یک هرم باشد. همانطور که از نامش می‌توان حدس زد، هرم گایوس سستیوس به خانواده گایوس سستیوس تعلق دارد. وی رهبر یک گروه مذهبی مهم در روم باستان بود و این هرم نیز به عنوان آرامگاه و برای احترام به او ساخته شد.

هرم گایوس سستیوس

هرم گایوس که یکی از عجیب ترین هرم های باستانی جهان به شمار می‌آید، از سیمان و آجر ساخته شده و سپس با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است. نوشته‌های روی هرم نیز گایوس سستیوس را معرفی می‌کنند. اگرچه آرامگاه گایوس پس از مرگش بسته شد، اما متاسفانه غارتگران به طمع یافتن وسایل ارزشمند به آن نفوذ کردند.

گردشگران تنها می‌توانند در دومین و چهارمین شنبه هر ماه از این هرم دیدن کنند. در واقع هرم گایوس یکی از هرم‌هایی است که باید برای بازدید از آن از قبل برنامه‌ریزی کنید.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان – قاره آمریکا

ال کاستیلو – مکزیک

اگر بخواهید به بررسی عجیب ترین هرم های باستانی جهان بپردازید، اولین مکانی که توصیه می‌کنیم، ال کاستیلو در شهر گمشده چیچن ایتزا است. این بنا هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و البته خود چیچن ایتزا نیز محل خوبی برای مشاهده معماری زیبای تمدن‌های مایایی مختلفی است که زمانی در این شهر سکونت داشته‌اند.

ال کاستیلو

ال کاستیلو به عنوان مرکز این منطقه تاریخی و معبد اصلی خدای مار بالدار یا همان کوکولکان به حساب می‌آید. در واقع به همین خاطر است که اطراف این بنا مجسمه‌هایی با سر مار دیده می‌شود. بسیاری از گردشگران تمایل دارند در غروب بهار یا پاییز از این بنا دیدن کنند؛ زیرا در این زمان‌ها نور خورشید به شمال غربی معبد می‌تابد و طوری جلوه می‌کند که انگار مجسمه‌های مارها در حال پایین آمدن هستند.

ال کاستیلو – بلیز

دومین مورد از عجیب ترین هرم های باستانی جهان نیز به تمدن مایا تعلق دارد. این هرم نیز با نام ال کاستیلو شناخته می‌شود و در کشور بلیز در آمریکای مرکزی واقع شده است. علی‌رغم شباهت‌هایی که این هرم با هرم موجود در مکزیک دارد، کاربرد کاملا متفاوتی داشته‌اند. هرم واقع در چیچن ایتزا به عنوان یک معبد استفاده می‌شده؛ اما این هرم صرفا مکانی برای تجمع شهروندان بوده است.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان

اگر روزی بخواهید از هرم ال کاستیلو در بلیز دیدن کنید، حتما با یک افسانه عجیب نیز آشنا خواهید شد. در یادداشت‌های تمدن مایا باستان آمده است که ال کاستیلو بخشی از Xunanrunich (به معنی بانوی سنگ) است. در افسانه‌ها گغته شده که شبح یک زن با چشمانی آتشین و قرمز جلوی هرم ظاهر می‌شود. شبح سپس از پله‌ها بالا می‌رود تا اینکه در دیوار سنگی ناپدید گردد.

هرم بزرگ چولولا – مکزیک

اگر بر این باورید که بزرگترین هرم جهان در مصر قرار دارد، سخت در اشتباه هستید. سومین مورد از عجیب ترین هرم های باستانی جهان هرم بزرگ چولولا نام دارد و توانسته رکوردهای زیادی از جمله بزرگترین هرم جهان را بشکند. این هرم هچنین بزرگترین بنای ساخته شده توسط بشر نیز به حساب می‌آید و درون بزرگترین منطقه باستانی قاره آمریکا قرار دارد.

این هرم از نظ ارتفاع حتی نصف هرم بزرگ جیزه نیز نیست؛ اما پایه آن چهار برابر عریض‌تر از رقیب مصری است. نام این هرم از واژه Chollolan، در زبان باستانی Nahuatl گرفته شده که معنی پناهگاه را منتقل می‌کند. با توجه به اینکه این مکان زمانی محل اقامت حداقل ۱۰۰ هزار نفر بوده است، نام انتخاب شده برای آن منطقی به نظر می‌رسد.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان

همچنین گفته می‌شود که این هرم به یک خدای باستانی به نام Quetzalcoatl تعلق داشته است. حتی پس از اینکه جمعیت کاهش یافت و افراد این مکان را ترک کردند، مردم محلی باز برای دفن مردگان خود به هرم بر می‌گشتند.

در دوران فتح امپراتوری آزتک توسط اسپانیا، کلیسای کاتولیک عادت داشت کاربری مکان‌های مقدس را تغییر دهد. امروز نیز بالای یکی از عجیب ترین هرم‌ های باستانی جهان کلیسای «بانوی شفابخش ما» قرار دارد. از آن زمان این مکان به عنوان یکی از زیارتگاه‌های مهم پیروان کاتولیک در آمده است. همچنین با توجه به اینکه کلیسای کاتولیک این منطقه را مقدس اعلام کرده، اجازه کاوش در هرم به هیچ‌کس داده نمی‌شود.

هرم آفتاب – مکزیک

سومین مورد از عجیب ترین هرم های باستانی جهان نیز به تمدن‌های آمریکای مرکزی تعلق دارد. این هرم در شهر باستانی تئوتیهواکان اهمیت بالایی داشته است؛ اما اطلاعاتی در رابطه با نام اصلی آن در دسترس نیست. هرچند که پس از مستقر شدن آزتک‌ها در این شهر متروکه، هرم آفتاب نام گرفت.

عجیب ترین هرم های باستانی جهان

کارشناسان بر این باورند که با توجه به نحوه ساخت هرم، احتمالا این بنا برای ادای احترام به یک خدا ساخته شده است. ساخت هرم آفتاب در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول پایه ساخته شد و ابعاد کلی آن مشخص گردید. در مرحله دوم نیز که حداقل ۲۰۰ سال بعد آغاز گشت، محرابی روی بخش اصلی ساخته شد. هرچند که در طول زمان محراب آسیب دید و امروزه چیزی از آن باقی نمانده است.

هرم آفتاب یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مکزیک به حساب می‌آید و تنها در سال ۲۰۱۹ توانست ۳.۵ میلیون گردشگر را به این کشور بیاورد.

اطلاع از تاریخچه و جزئیات اهرام جهان بسیار جذاب است؛ زیرا در پس هریک از آنها داستان‌ها و رموز زیادی وجود دارد. بنابراین اگر قصد دارید به یکی از عجیب ترین هرم های باستانی جهان سفر کنید، حتما درباره داستان‌ها، افسانه‌ها و تاریخچه ساخت آنها هم اطلاعات کاملی را به دست آورید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. نام بردن از یکی از بناهای موجود در ایران = کفر

  2. اهرام مصر توسط تورکان کاسی که از بابل به مصر رفتند ساخته شده و تهرانی با معماری تورکان باستانی هستند