ماهواره خیام

ماهواره خیام ساخت ایران است یا روسیه؟

سفارت روسیه در تهران با انتشار یک پست اینستاگرامی اعلام کرد ماهواره خیام توسط یکی از شرکت‌های روسی به درخواست ایران ساخته شده است.

ماهواره خیام روز گذشته توسط ماهواره‌بر سایوز روسیه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد و ساعاتی پس از پرتاب با موفقیت در مدار 500 کیلومتری زمین قرار گرفت. در حالی که بسیاری تصور می‌کردند این ماهواره ساخت ایران است، اما سفارت روسیه در تهران با انتشار یک پست اینستاگرامی اعلام کرد ماهواره خیام توسط یکی از شرکت‌های روسی به درخواست ایران ساخته شده است.

ماهواره خیام ساخت روسیه است

ماهواره خیام

سفارت روسیه در تهران در صفحه اینستاگرامی رسمی خود با انتشار پستی اعلام کرد ماهواره خیام ساخت شرکت روسیه است. متن این پست اینستاگرامی به شرح زیر است:

در تاریخ 9 آگوست 2022، جناب آقای یوری بوریسوف، مدیر کل شرکت دولتی فضایی روسیه روسکوسموس، با هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست جناب آقای عیسی زارع پور، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفتگو کرد. این دیدار در جریان بازدید نمایندگان ایران از پایگاه فضایی بایکونور برای مشاهده پرتاب ماهواره سنجش از دور «خیام» که توسط شرکت‌های روسی به سفارش طرف ایرانی ساخته شده بود، انجام شد.

لانچ پرتابگر Soyuz-2.1b به همراه این ماهواره در ساعت 08:52 به وقت مسکو انجام شد که با کمک بخش فوقانی پرتابگر «فرگات» با موفقیت در مدار مورد هدف خود قرار گرفته شد. این ماهواره جهت نظارت و بررسی سطح زمین و برای اهداف غیر نظامی طراحی شده است.

طرفین طی این دیدار خاطرنشان ساختند که پرتاب موفقیت‌آمیز و قرارگیری این ماهواره در مدار، نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دو جانبه است که راه را برای گسترش و تقویت بیشتر همکاری های دو کشور در صنعت فضایی باز می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. حرامیانی در لباس انسان

  2. مسئله اصلا دانش ساخت نیست، فعلا به دانش فهم تقلبی بودن مستعان ۱۱۰ نرسیدن.

    اول باید پذیرفت که دانش وجود نداره و بعد از اونه که دانش به وجود می آد.

    عبارت ملی و ساخت ایران دیگه نخ نما شده و واقعیت نداره

    هنوز قطعات خودرو سمند که سال ها پیش برچسب خودرو ملی خورده بود از چین وارد میشه

    علت عدم رسیدن به تولید مناسب و دانش در کشور هم ساختار دولتی عظیم در حاکمیت هست و دلایل امنیتی داره و هیچ وقت این ساختار دولتی از بین نمی ره و تا وقتی هم وجود داره تولید به صرفه معنی نداره

  3. ایران آفتابه توالت رو خوب میسازه 😆😆😆🤣🤣😂😂

  4. اینها درب قابلمه مستعان رو هنوز نساختن , تازه کارت ملی رو هم اضافه کن..خخخخ