تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه

ایران تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه می‌شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از برنامه‌های این شرکت برای تبدیل به هاب ترانزیت منطقه خبر داد و گفت ایران تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه می‌شود.

اواخر اسفند سال گذشته بود که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به قطب ترانزیت دیتا اشاره کرد و گفت استفاده بهینه از ظرفیت خدادادی کشورمان برای ترانزیت دیتا یکی از مسائل مغفول مانده در حوزه ارتباطات محسوب می‌شود. به گفته زارع پور، ترانزیت دیتا بین غرب و شرق دنیا از طریق خاک ایران مزیت‌های ویژه‌ای برای کشورهای همسایه دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش زمان پینگ 20 تا 30 میلی‌ثانیه‌ای ناشی از کوتاه شدن فاصله تا مراکز داده در اروپا اشاره کرد. امکان تعمیر و بازیابی خرابی مسیرهای فیبر در کمترین زمان ممکن نسبت به مسیرهای دریایی مثل دریای عمان، خلیج عدن و کانال سوئز از دیگر مزایای ترانزیت دیتا از طریق خاک ایران به شمار می‌رود.

وزیر ارتباطات گفت همه عوامل برای این که کشور ما به هاب منطقه‌ای ترانزیت دیتا تبدیل شود و ما تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه شویم، فراهم است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. در همین راستا اخیرا از نقشه راه عملیاتی شدن این ظرفیت رونمایی کرده‌ایم. زارع پور اضافه کرد با اجرای این طرح، سهم ما از ترانزیت ارتباطات در منطقه افزایش می‌یابد و شرایط رقابتی برای ارائه خدمات ترانزیت دیتا به کشورهای همسایه بهبود خواهد یافت.

حالا در روزهای گذشته و همزمان با سالروز تاسیس شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، مدیرعامل این شرکت یعنی امیر محمدزاده لاجوری صحبت‌هایی را درباره تبدیل ایران به تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه مطرح کرده است. وی در این باره گفت باید تحولاتی در زمینه ارتباطات کشور ایجاد شود که ما گام‌های اولیه برای این تحول را برداشته‌ایم و اجرای این تحول اساسی را در دو سال پیش رو سرعت می‌بخشیم. از جمله مظاهر این تحول می‌توان به تبدیل شدن به هاب ترانزیت منطقه اشاره کرد.

تبدیل شدن به تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه در دولت سیزدهم

به گفته محمدزاده لاجوری، ظرفیت ترانزیت ترافیک داده تا مرداد 1400 به 1.3 ترابیت بر ثانیه رسیده بود و اکنون در آستانه یک سالگی دولت با رشد حدود 77 درصدی به 2.3 ترابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت پیش‌بینی کرد که تا پایان دولت سیزدهم، ترانزیت داده در کشور از مرز 6 ترابیت بر ثانیه عبور کند. همچنین با ایجاد کریدور ترانزیت شرق به غرب و جنوب به شمال، تحول بزرگی در حوزه ترانزیت داده و امنیت منطقه رخ خواهد داد. وی در ادامه افزود تبدیل شدن به تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه از جمله اقدامات استراتژیک شرکت ارتباطات زیرساخت طی سال گذشته بود.

محمدزاده لاجوری همچنین اظهار کرد یکی از پروژه‌های بزرگی که در دولت سیزدهم آغاز شده، راه‌اندازی قطب مراکز داده در حداقل سه نقطه از کشورمان است. قرار است در این سه نقطه مراکز داده‌ای با حداقل 3 هزار رک با مشارکت حداقل پنج شرکت خصوصی راه‌اندازی شود. این مراکز به توزیع و محلی‌سازی ترافیک در کشور و کاهش وابستگی به مراکز داده در تهران کمک خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اگر دروغ نباشد پس از ما بدبخت‌تر هم هست!
    شکر خدا

    • نه داداش راست میگن به خدا
      اخه دو سه تا کشوره وخیم تر از ما هنوز داره روند بقاشو طی میکنه دروغشون چیه
      دیگه اخرین که نیستیم که توام

  2. جوک سال. اینترنت خودمونم عرضه ندارید تامین کنید. خاک تو سر این دولت که این وزیرشه.