لوازم خانگی ایرانی

کدام کشورها از لوازم خانگی ایرانی استفاده می‌کنند؟

رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی لیست کشورهایی که قطعات و لوازم خانگی ایرانی به آنها صادر می‌شود را اعلام کرد.

مرسل صدیق، رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در خصوص صادرات قطعات لوازم خانگی به سایر کشورها عنوان کرد بیشترین صادرات قطعات در بخش قطعات اجاق گاز، بخاری گازی و انواع شیرآلات به انجام می‌رسد. وی افزود حتی شیرآلات برخی از شرکت‌های ایرانی به کشورهایی اروپایی چون فرانسه، انگلستان و فرانسه نیز صادر می‌شود. البته در حال حاضر به دلیل مشکلات سیاسی امکان صادرات قطعات به برخی از کشورها وجود ندارد.

رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در ادامه بیان کرد محصولات پلیمری و محصولات دارای مس به همراه شیشه و بسیاری از ورق‌ها نیز به میزان چشمگیری به کشورهای هدف صادر می‌شوند. در واقع این موارد جزو مواد اولیه بسیاری از قطعات به شمار می‌روند.

مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی

مرسل صدیق در ادامه عنوان کرد کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و عراق به عنوان مقاصد اصلی صادرات لوازم خانگی ایرانی محسوب می‌شوند. وی افزود قطعات لوازم خانگی را نیز به برخی از کشورها نظیر ترکیه صادر می‌کنیم.

لوازم خانگی ایرانی

رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در ادامه تاکید کرد هم‌اکنون آمریکای جنوبی به عنوان بهترین بازار محسوب می‌شود که در حوزه لوازم خانگی مصرف زیادی دارند، اما ایران به دلیل نبود ناوگان حمل کالا نتوانسته به این بازار دسترسی داشته باشد و به به همین دلیل به این منطقه صادراتی انجام نمی‌دهیم.

مرسل صدیق عنوان کرد در واقع ایران به شکل سیستماتیک به وسیله حمل کالا به مقصدهای مختلف دسترسی ندارد که همین موضوع یکی از معضلات صادرات محسوب می‌شود؛ برای مثال چین برای صادرات کالاهای تولیدی خود مسیرهای ویژه‌ای را ایجاد کرده است. علاوه بر این، تقاضا در کشورهای آمریکای جنوبی نیز بسیار زیاد است و حتی صادرات اروپا نیز نمی‌تواند به خوبی به تمام این تقاضا پاسخ دهد.

لوازم خانگی ایرانی

رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در خصوص واردات نیز بیان کرد بخش عمده قطعات در حوزه یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی توسط واردات تامین می‌شود. وی افزود صادرات باعث توسعه دانش فنی برای اعمال استانداردهای کشور هدف خواهد شد، اما مشکلات مربوط به تحریم و بازگشت ارز جزو موانع اصلی صادرات محسوب می‌شوند.

صدیق با اعلام این که در حال حاضر در خصوص صادرات قطعات لوازم خانگی آمار دقیقی وجود ندارد، گفت وزارت صنعت، معدن و تجارت این آمار را به انجمن قطعه سازان لوازم خانگی ارائه نمی‌دهد.

رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی خاطرنشان کرد تولید عمده مواد اولیه نظیر فلزات رنگی، ورق‌ها و قطعات ساخته شده از آلومینیوم، برنج، روی و مس که در داخل کشور به آن دسترسی داریم به عنوان یکی از ویژگی‌های تولید لوازم خانگی ایرانی محسوب می‌شود. در واقع در ایران مواد اولیه متعددی وجود دارد که همین موضوع باعث افزایش توان صادرات خواهد شد.