صدای سحابی پروانه

ناسا صدای زیبای سحابی پروانه را منتشر کرد؛ آهنگ حیرت انگیز هستی را از اینجا گوش کنید

ناسا با تبدیل داده‌های تصویری به صوت، صدای سحابی پروانه را منتشر کرد. این صدای رویایی با استفاده از تصویر تلسکوپ فضایی هابل به دست آمده است.

در فضا هیچ صدایی شنیده نمی‌شود. وقتی شما از اتمسفر زمین خارج می‌شوید، خود را غرق در فضایی بی‌کران خواهید یافت. در این فضا به علت نبود مولکول‌های دیگر، ارتعاشات ریزی که سبب شنیدن صدا می‌شوند، رخ نخواهند داد. با وجود این، ناسا توانسته صدای سحابی پروانه را منتشر کند؛ اما چطور؟

صدای رویایی سحابی پروانه

ناسا در پروژه‌ای به نام دنیای صدا تصمیم گرفته داده‌های تصویری را به صدا تبدیل کند. آنها از تصاویر فوق‌العاده زیبا و نفس‌گیر سه تلسکوپ خود استفاده کرده‌اند تا بتوانند یک سمفونی فوق‌العاده کهکشانی را به جهانیان ارائه کنند. دانشمندان حاضر در آژانس فضایی آمریکا برای این کار نیز به سراغ سحابی پروانه رفتند.

تصویر تلسکوپ هابل از سحابی پروانه یکی از محبوب‌ترین تصاویر این تلسکوپ به حساب می‌آید و صدای آن نیز بسیار زیبا و نفس‌گیر است. در این روش همزمان با اسکن کردن تصویر توسط یک موج، داده‌های تصویری به صدا تبدیل می‌شوند. در واقع زیروبمی صوتی روی تصویر اعمال می‌شود. هرچه نور بیشتر باشد، گام بالاتری را می‌شنویم و هرچه نور کمتر باشد، گام پایین‌تری را خواهیم داشت.

در صدای منتشر شده از سحابی پروانه، چنگ نماینده ستاره‌های دور است و بال‌های گازی سجابی نیز توسط تارها و سینث‌سایزهای سینمایی منعکس شده‌اند. در ابتدا به خاطر وجود میلیاردها ستاره صدا کمی ناهنجار به نظر می‌رسد؛ اما با وارد شدن سینث‌سایزر شرایط تغییر می‌کند.

صدای سحابی پروانه

اوج شاهکار ناسا با رسیدن به ستاره درخشانی که در مرکز سحابی قرار دارد، شنیده می‌شود و با اسکن گازهایی که در فضا پراکنده شده‌اند نیز صدای سحابی پروانه به پایان می‌رسد. سحابی پروانه توسط یک ستاره در حال مرگ ایجاد می‌شود که هنوز در مرکز باقی مانده و ساختاری شبیه به دو بال را در اطراف خود شکل داده است.

اگرچه در تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ هابل، این سحابی ظریف، زیبا و جذاب به نظر می‌رسد؛ اما درک ابعاد آن از تصور ما خارج است. حتی اگر بتوانید با سرعت نور سفر کنید، برای طی کردن عرض بال‌های این سحابی باید سه سال صبر کنید و دمای حدود ۲۰ هزار درجه سانتی‌گراد را تحمل کنید. این در حالی است که سحابی اشاره شده با سرعت ۹۶۵ هزار کیلومتر بر ساعت در فضا حرکت می‌کند.

نظر شما در رابطه با پروژه ناسا و مخصوصا صدای سحابی پروانه چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. ساختار جهان هستی بر اساس ریاضیات بنا شده و موسیقی جلو دیگری از ریاضیاته و من معتقدم خداوند خودش عاشق موسیقیه چون خودش زیباست و زیبایی آفریده و حیرت انگیزه وقتی تجسم می‌کنی که کل کیهان می‌تونه یه گروه ارکستر عظیم و گسترده باشه که زیباترین ، دلنواز ترین آهنگ هستی رو مینوازه و چه لذتی می‌بره خداوند از این نوای فوق‌العاده دلنشین

  2. شر و ور هست،باید صدای مغناطیسی یا الکترومغناطیس سحابی رو منتشر کنن09149821083

  3. شاهکاره خلقته❤❤❤

  4. بعد یه سری هنوزم مشغول حجاب خانمان بدبختا دنیایی که ما توشیم غیر قابل وصفیه خودتونو با این چیزای الکی درگیر نکنید بزارید فکرتون آزاد باشه

  5. بعد یه سری هنوزم مشغول حجاب خانمان بدبختا دنیایی که ما نوشیم چیز غیر قابل وصفی خودتو و با اینا درگیر نکنید فکرتون و آزاد کنین

  6. فقط اونی که نوشته لا لا اله الله 😂

  7. پس از بررسی دیدگاه کاربران، گمان کردم وارد حوزه علمیه شدم.
    هرآینه بیان دیدگاه آزاد است، اما پیشنهاد می‌کنم در اینگونه مطالب، درباره موارد علمی از فرصت آزادی بیانتون بهره ببرید.
    تا اینجای کار:
    بهترین دیدگاه (جدا از درستی یا نادرستی آن):
    رامتین،
    ۲۴ مرداد،
    ۱۳:۲۵
    بیربط‌ترین دیدگاه:
    محمدحسین،
    ۲۴ مرداد،
    ۱۹:۳۷

  8. سلام.
    درباره این مسئله که در تخصص من نیست نمیتونم نظر تخصصی بدم اما از نظر باور عمومی خودم باید بگم خداوند بزرگ و عزیزم جهان رو به خارق العاده ترین و زیباترین و دقیقترین شکل ممکن خلق کرده.
    این اطلاعاتی که هم اکنون دانشمندان دارند بخش بسیار بسیار بسیار …..کوچکی از این مجموعه بسیار بسیار بسیار……‌.بزرگ و خارق العاده ست.
    به نظر من انسانها فقط برای پی بردن به قدرت و عظمت خداوند باید به کهکشانها سفر و تحقیقات کنند و نباید برای سفر کردن و جابجایی انسانهای نسلهای آینده به کرات دیگه برنامه داشته باشند.
    خداوند زمین رو برای زندگی انسانها خلق و آماده سازی کرده و کران دیگه محل زندگی موجودات دیگه خداونده و در اصل ما به حریم اونها وارد میشیم و این درست نیست.
    به نظر من وقتی انسانها از بعد روحانی پیشرفت میکنند و از قالب جسم بعد از مرگ خارج میشن برای زندگی و حیات بعدی به شکل و جسمهای دیگه وارد میشن و در کرات دیگه به ادامه حیات میپردازند و روز قیامت از تمام کرات تمامی موجودات که البته نه به صورت جسم و بلکه به صورت روح در روز حساب کنار هم قرار خواهند گرفت.

  9. خیلی با‌حال بود جیگرم حال اومد.

  10. سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

  11. اشتباه گفتین هر چی نور بیشتر باشه به سمت آکورد پایین تر می‌ره
    گام پایین تر وجود نداره گام فقط یه راهنماست
    نور بیشتر هم باعث میشه به آکورد پایین تر بره و صدا بم تر بشه

  12. یه حسه غریبی بهم میگه منتظر ابروریزی بزرگ کیهانی باش …

  13. حالا بعضی ها میگویند موسیقی حرام است
    خدا عاشق موسیقی است که کهکشان هایش صدای به این زیبایی دارند

  14. سلام در عظمت خلقت عالم هستی توجه به محتوای مطلب ذکر شده ومولکول های که در فضا وجود ندارد که تولید صدا کند به نظرم اگر این موضوع اصوات در فضا وجود ندارد اگر غیر این موجود باشد پس می تواند تحولات صدا واصوات آغاز خلقت را می توانست ثبت نماید واینکه تلسکوپ هوبل و جمیزوب واقعاً این تصاویر را از دوربین واقعی ارسال می کند ویانه مصنوع بشر است چون قبلاً اظهار کرده بودنند د ر فضای موجود کره زمین تمامی اصوات در درون فضا زمین را می خواهد انجام دهد

  15. الله اکبر قابل تصور نیست