موتور جدید سایپا

دو موتور جدید سایپا، ام 15 پلاس و ام 16 تا پایان امسال معرفی می‌شوند

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت ام 15 پلاس و ام 16 به عنوان دو موتور جدید سایپا تا پایان سال 1401 معرفی خواهند شد.

تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص تولید خودروی اقتصادی گفت برای تولید خودروی اقتصادی باید تیراژ تولید به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت یک پلتفرم مشترک را در نظر گرفته تا میزان تولید خودرو در کشور افزایش یابد. وی افزود البته این پلتفرم مشترک باعث حذف رقابت میان دو خودروساز نخواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد در حقیقت مراکز تحقیق و توسعه این دو خودروساز یک خودرو را در یک پلتفرم مشترک طراحی خواهند کرد، اما ظاهر آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. ضمن این که تولید خودرو روی پلتفرم مشترک باعث کاهش قیمت تمام شده و همچنین افزایش کیفیت می‌شود.

جزئیات تولید دو موتور جدید سایپا

تیموری در ادامه از عرضه دو موتور جدید سایپا طی سال جاری خبر داد و گفت ام 15 پلاس یکی از پیشرانه های جدید سایپا محسوب می‌شود که هم‌اکنون در مرحله تست و کالیبره شدن قرار دارد. اگر این پیشرانه در محصولات سایپا استفاده شود، مصرف سوخت آنها به ازای هر 100 کیلومتر حدود 1 لیتر کاهش پیدا خواهد کرد.

طبق گفته مدیرعامل سایپا، ام 16 به عنوان موتور دوم این شرکت نیز در حال توسعه بوده و خط تولید آن به زودی راه‌اندازی خواهد شد. وی افزود این پیشرانه روی همان خطوطی تولید خواهد شد که شرکای خارجی سایپا پس از تحریم‌ها آنها را رها کردند و اکنون مهندسان داخلی با نوشتن نرم‌افزارهای مربوطه آن را تا بهمن 1401 مجددا راه‌اندازی خواهند کرد. همچنین ظرفیت تولید این خطوط از 1700 موتور در روز به 2500 موتور افزایش پیدا خواهد کرد.