نویز کنسلینگ چیست

نویز کنسلینگ در هدفون ها چیست و چگونه کار می‌کند؟

آیا می‌دانید نویز کنسلینگ (Noise Canceling) در هدفون‌ها چیست، چه کاربردی دارد و چگونه کار می‌کند؟ در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.

وقتی یک جفت هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ یا ANC را داخل گوش‌تان می‌گذارید، فوراً متوجه تفاوت آن با یک هدفون ساده خواهید شد. سر و صداهای اضافی در پس زمینه حذف می‌شود تا بتوانید از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان لذت ببرید؛ چیزی که از افراد معمولی گرفته تا شنوندگان و مسافران هواپیما همگی می‌توانند آن را تجربه کنند. اما واقعاً نویز کنسلینگ در هدفون ها چیست و چگونه کار می‌کند؟

هدفون با قابلیت ANC

ما در اینجا می‌خواهیم به بررسی این مفاهیم بپردازیم و بگوییم که یک هدفون چگونه می‌تواند جلوی سر و صداهای اضافی را بگیرد. چیزی که هنگام خرید خیلی به دردتان خواهد خورد.

نویز کنسلینگ چیست؟

برای فهمیدن اینکه نویز کنسلینگ چیست ابتدا باید با مفهوم خود «نویز» آشنا شوید. به هر صدای ناخواسته‌ای که هنگام شنیدن یک محتوا مثل موسیقی به گوشتان می‌خورد، نویز گفته می‌شود. این می‌تواند صدای هر چیزی باشد؛ صدای گاز دادن یک اتومبیل یا کارگرانی که مشغول کار در ساختمان مجاور منزل شما هستند.

همه‌ی صداها چه خواسته و چه ناخواسته، مثل امواجی هستند که در هوا حرکت می‌کنند

گوش ما این تغییرات را از طریق فشار هوا دریافت می‌کند و ذهن ما آن را به عنوان یک صدا تفسیر می‌کند. تغییرات بزرگ‌تر و دامنه‌ی بزرگ‌تر به معنای صدای بلندتر است. هر چه تغییرات سریع‌تر باشد هم زیر و بم بالاتر خواهد بود.

نویز کنسلینگ چیست

حالا که متوجه شدید صدا چیست، می‌توانیم نویزها را از صداهای دلخواهمان حذف کنیم. توضیح اینکه چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید بسیار ساده است. برخی امواج صوتی می‌توانند دیگر امواج صوتی را خنثی کنند. بنابراین ترکیب آن‌ها با یکدیگر، باعث می‌شود حجم صدا به صفر برسد. البته واقعیت امر که چگونه این کار انجام می‌شود پیچیده خواهد بود، اما همین بس که تمام هدفون‌ها و ایربادهای Noise-Canceling چنین چیزی را ارائه می‌کنند.

قابلیت Noise Canceling چگونه کار می‌کند؟

فهمیدن اینکه چگونه امواج صوتی قادر به خنثی کردن یکدیگر هستند، توضیحات مفصلی را در مورد ریاضیات امواج صوتی می‌طلبد. ولی ما در اینجا به زبان ساده آن را توضیح خواهیم داد.

تمام هدفون‌های دارای فناوری لغو نویز از چیزی به نام «وارونگی فاز» برای ساخت «ضد نویز» استفاده می‌کنند. فرض کنید که دو نوع موج صوتی با مشخصاتی یکسان داریم. آن‌ها حجم و گام مشابهی دارند. این دو موج هم فاز (in-phase) هستند و یکدیگر را تقویت می‌کنند که یعنی صدای نهایی بلندتر به گوش شما خواهد رسید.

در اصل حذف نویز از دو موج صوتی استفاده می‌کند که یکدیگر را خنثی می‌کنند

حال فرض کنید چه اتفاقی میافتد اگر این امواج صوتی دقیقاً نصف طول موج یکدیگر باشند. در چنین مواقعی قله‌های یک موج صوتی با دره‌های موج دیگر، در یک راستا قرار خواهند گرفت و در نتیجه به آن‌ها غیر هم فاز (out of phase) گفته می‌شود. این دو موج صوتی از توان یکدیگر می‌کاهند و در نتیجه گوش ما هیچ یک از آن‌ها را نخواهد شنید. نویز به طور کلی حذف نمی‌شود، اما گوش شما به سختی می‌تواند آن را تشخیص دهد.

نویز کنسلینگ چیست

اگر همین کار را برای هر موج صوتی که نمی‌خواهیم انجام دهیم، به حذف نویز ایده‌آلی دست پیدا می‌کنیم. گرچه حذف کامل غیرممکن است، اما می‌توانید بیشترین اثر را روی صداهای نامطلوب اضافه بگذارد.

هدفون‌ها چگونه باعث لغو نویز می‌شوند؟

هدفون باید امواج صوتی را ایجاد کند تا بتواند از طریق آن‌ها با نویزها مقابله کند و نگذارد آن‌ها به گوش شما برسند. به همین خاطر است که روی این هدفون‌ها و ایربادها، میکروفون‌هایی نصب می‌شود. این میکروفون‌ها به تمام صداهای اطراف شما گوش می‌کنند و سپس از برق برای تولید امواج صوتی مورد نیاز لغو آن‌ها استفاده می‌کنند.

این فناوری چه محدودیت‌هایی دارد؟

این دشوار است که بخواهد به هر صدایی که به گوش شما می‌رسد واکنشی را نشان دهد. به همین خاطر فناوری Noise Canceling بدون نقص نیست، اما کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و تا حد ممکن می‌تواند نویزها را لغو کند. از آنجا که هدفون شما در لحظه به صداها پاسخ می‌دهد، برایش آسان‌تر است که بخواهد صداهای ممتد و آهسته‌ای مثل صدای یک فن درحال چرخش را در مقایسه با نویزهای مختلفی مثل افرادی که صحبت می‌کنند یا دستگاهی که در حال پخش موسیقی است، لغو کند.

نویز کنسلینگ، عمر باتری را هم می‌بلعد

محاسبه اینکه باید چه امواجی برای خنثی کردن امواج صوتی تولید شود، به قدرت محاسباتی نیاز دارد. بنابراین اگر می‌خواهید عمر باتری هدفون/ ایرباد خود را افزایش دهید، این قابلیت را خاموش کنید.

موضوع دیگری تحت عنوان ایزوله‌سازی یا حذف نویز منفعل نیز وجود دارد. در این روش هدفون شما می‌تواند به صورت فیزیکی جلوی ورود صداهای اضافه به گوش شما را بگیرد. این با استفاده از یک طراحی مناسب که کل گوش شما را در بر می‌گیرد،‌ امکان‌پذیر است. در این صورت دیگر هیچ نگرانی بابت لغو کردن نویز وجود ندارد. بنابراین نویزهای کم و آهسته به نویز کنسلینگ فعال (ANC) سپرده می‌شود، در حالی که نویز کنسلینگ منفعل یا ایزوله‌سازی مناسب لغو فرکانس‌های بالاتر است.

معایب فناوری لغو نویز

این فناوری در پشت مزایای بی‌شمارش، دارای معایبی هم هست. یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها که کاربران گزارش می‌دهند، سرگیجه گرفتن است. برخی از افراد همچنین با استفاده از آن دچار سردرد و حالت تهوع نیز می‌شوند. البته در بسیاری از مواقع این خود نویز کنسلینگ نیست که باعث چنین اتفاقاتی می‌شود، بلکه این فناوری محرک آن‌ها است.

معایب فناوری لغو نویز

دلایل زیادی برای بروز چنین اتفاقاتی وجود دارد. یکی از آن‌ها، این است که امواج صوتی فرکانس پایین که توسط این فناوری تولید می‌شوند، می‌تواند بخشی از گوش ما به نام استریوسیلیا را تحریک کند. استریوسیلیا پس از شنیدن این نویزها به مغز گزارش می‌دهد که ما در حال حرکت هستیم. البته در صورتی که چشم ما ثابت بماند (مثلاً چشم‌هایمان را ببندیم) این اتفاق نخواهد افتاد. اما وقتی این گزارش ارسال شود، مغز دچار سردرگمی شده و باعث سرگیجه خواهد شد.

اگر شما هم این مورد را تجربه کرده‌اید، می‌توانید حساسیت Noise Canceling هدفون خود را پایین بیاورید. شما می‌توانید هدفونی را تهیه کنید که فاقد نویز کنسلینگ فعال یا ANC است. اگر مشکل همچنان پابرجا بود،‌ کلاً باید قید استفاده از این فناوری را بزنید.

برخی از افراد احساس مکش را با استفاده از نویز کنسلینگ گزارش داده‌اند

احساس مکش، به این دلیل است که مغز شما تصور می‌کند فشار هوا در مقایسه با آنچه خارج از گوش شماست، تطابق ندارد. از آنجا که ANC به خوبی از پس نویزهای فرکانس پایین برمی‌آید، گوش شما کمتر این صداها را می‌شنود. این همزمان با تراکم هوای بیشتر در داخل گوش شما اتفاق میافتد. گرچه در واقعیت این اتفاق نمیافتد، اما هنوز در مغز شما چنین حسی وجود دارد؛ به همین خاطر هم هست که افراد یک جور احساس مکیدن را تجربه می‌کنند. برای همین منظور، روی برخی از هدفون‌ها دریچه‌هایی تعبیه شده است.

خبر خوب اینکه نویز کنسلینگ ساده کاملاً امن است. این برخلاف فناوری نویز کنسلینگ فعال یا ANC است که ممکن است برای مقابله با نویز نیازمند افزایش صدا شود. با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهایی که توسط ANC‌ ایجاد می‌شود و از طریق هدفون به گوش شما می‌رسد، گوش شما در معرض آسیب دیدن قرار خواهد گرفت. اگر شما هم پس از مدتی متوجه بروز مشکلات شنوایی شدید،‌ این فناوری را غیرفعال کنید تا بعد از مدت کوتاهی مشکلات شما حل شود.

چه چیزی یک هدفون نویز کنسلینگ خوب را می‌سازد؟‌

حالا که می‌دانید نویز کنسلینگ چیست و چگونه کار می‌کند و حتی با برخی از معایب آن هم آشنا شدید، حالا بد نیست بدانید که یک هدفون نویز کنسلینگ خوب دقیقاً باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اول از همه باید این را بدانید که هیچوقت اجرای ANC بدون نقص نیست. چه خوب که اگر بتوانید شما خودتان هم برای حذف نویزهای اضافه تلاش کنید.

هدفون با قابلیت ANC

یکی از ویژگی‌های هدفون خوب، توانایی تغییر میزان حذف نویز است. همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، برخی از افراد به این فناوری حساسیت دارند و کم کردن آن می‌تواند مشکل را حل کند. علاوه بر این گاهی لازم است شما از سر و صدای بیرون هدفون مطلع باشید. به طور مثال اگر داخل باشگاه در حال تمرین کردن یا در خیابان مشغول دویدن هستید، بهتر است که از محیط پیرامون خودتان هم همزمان اطلاع داشته باشید. ویژگی کم و زیاد کردن نویز کنسلینگ همچنین برای مواقعی که شما در حالت عبور و مرور هستید و قصد دارید با شخصی بدون درآوردن هدفون از داخل گوش خود ارتباط برقرار کنید، بسیار مفید است.

میزان لغو نویز از سوی هدفون‌ها نیز متفاوت است. بنابراین با توجه به نیازی که از خرید یک هدفون یا ایرباد نویز کنسلینگ دارید، باید یک محصول را انتخاب کنید. در بین ایربادها نیز به دنبال گزینه‌هایی باشید که چند سری داخل گوش متفاوت با سایزهای مختلف را در اختیار شما می‌گذارند تا متناسب با گوش خود از یکی از آن‌ها استفاده کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید برای خرید یک هدفون جدید، از آن استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*