سنگ کاغذ قیچی

این چیزهای روزمره، داستان تاریخی مهمی دارند؛ از سنگ کاغذ قیچی تا گزارش آدم فضایی‌ها

می‌دانستید سنگ کاغذ قیچی به قرن سوم تعلق دارد یا اینکه اولین گزارش آدم فضایی‌ها قرن‌ها پیش دریافت شده است؟ در ادامه با موارد ساده‌ای آشنا می‌شویم که داستان‌های تاریخی مهمی دارند.

احتمالا خیلی شنیده‌اید که همه چیزهای قدیمی دوباره مد شده‌اند و البته شاهد نمونه‌هایی زیادی از آن نیز در دنیای موسیقی، مد و جریان‌های هنری هستیم. به طور کلی نسل‌های جدید مدهای قدیمی را دوباره زنده می‌کنند و مردم هم دوباره از آنها استقبال کرده و لذت می‌برند.

هرچند خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم چیزهایی که از آنها استفاده می‌کنیم و در زندگی روزمره به کار می‌بریم، بسیار قدیمی هستند. در اینجا هشت مورد را آورده‌ایم که باورتان نمی‌شود قدمتشان آنقدر زیاد باشد.

زندگی روزمره انسان‌ها مملو از موارد بسیار قدیمی است

علامت اختصاری OMG به سال ۱۹۱۷ برمی‌گردد

علامت اختصاری OMG که این روزها بسیار دیده می‌شود، در واقع زمانی به عنوان نام تجاری یک آبنبات شناخته می‌شد. این اصطلاح که مخفف oh my God (اوه، خدای من) است، همزمان با همه‌گیر شدن علائم اختصاری دیگر مانند LOL و BRB در پیامک‌ها استفاده شد. با توجه به اینکه تایپ کل اصطلاح زمان زیادی را می‌طلبید، افراد ترجیح دادند که صورت مخفف آن را به کار ببرند.

اوه مای گاد

بنابراین اشکالی ندارد اگر فکر می‌کردید قدمت این علامت اختصاری به چند دهه قبل برمی‌گردد و مصادف با ظهور اینترنت و پیام‌رسان‌های جدید است. اولین مورد استفاده مکتوب از OMG در نامه‌ای به وینستون چرچیل برمی‌گردد. در نامه اشاره شده فردی که از دریاسالاران بریتانیا در جنگ جهانی اول بود، به چرچیل گفت:

شنیده‌ام که نشان افتخار جدیدی برای شوالیه‌ها در راه است. O.M.G (oh! My God!)

Lord Fisher سوابق دریانوردی درخشانی داشت و گفته می‌شود که همیشه بالاترین نمرات را در امتحانات کسب می‌کرده است. او همچنین به مهارت‌های ارتباطی و علاقه‌اش به علائم اختصاری معروف بود. بنابراین تعجب‌آور نیست که این مورد را نیز او ابداع کرده است.

اولین گزارش منتشر شده از ربوده شدن انسان توسط آدم فضایی‌ها مربوط به دهه ۱۸۹۰ است

پدیده ربوده شدن انسان توسط آدم فضایی‌ها از دهه ۱۹۶۰ ظهور کرد. حتی در دهه ۱۹۹۰ نیز سازمانی تشکیل شد که به بازماندگان این آدم ربایی‌ها و تئوری‌های توطئه آدم فضایی‌ها می‌پرداخت. هرچند که این روزها کمتر درباره این پدیده می‌شنویم و برخی معتقدند که یوفوها و موجودات فضایی با ظهور دوربین‌های تلفن همراه خیلی کمتر شده‌اند.

اکثر افراد بر این باورند که ظهور فیلم‌های علمی-تخیلی این ایده بصری را به نسل‌‌های گذشته داده است که یک موجود فضایی یا بشقاب پرنده را چگونه تجسم کنند. به طور کلی مردم ربوده شدن Betty و Barney Hill را شروع این پدیده توصیف می‌کنند؛ اما این تنها یکی از گزارش‌های معروف آدم‌ربایی توسط آدم فضایی‌ها بوده است. در واقع اولین گزارش آدم‌ربایی بسیار قدیمی است و به سال ۱۸۹۶ در کالیفرنیا برمی‌گردد.

آدم فضایی

در گزارش یک روزنامه محلی آمده بود که سردبیر سابق آن روزنامه و یکی از همراهانش اواخر شب با کالسکه در مسیر رفتن به خانه بودند. ناگهان سه موجود لاغر اندام که هرکدام بیش از دومتر قد داشتند، جلوی آنها را گرفتند. این موجودات لباس نداشتند و با چیزی پوشیده شده بودند که مو یا پر نبود. آنها دهان‌های کوچک، اما چشمانی درشت داشتند. آشنا به نظر می‌رسد، نه؟

در ادامه داستان، آنها سعی کردند که آن مرد را بلند کنند؛ اما از نظر جسمی ضعیف بودند. پس با سرعت زیاد سوار سفینه خود شدند و آنجا را ترک کردند.

Mac and Cheese (ماکارونی و پنیر) مربوط به قرن چهاردهم می‌شود

مک اند چیز یکی از محبوب‌ترین غذاهای راحت جهان است. نزدیک ۹ میلیون آمریکایی حداقل ۵ بسته مک اند چیز در سال می‌خورند. مصرف کانادایی‌ها حتی بیشتر از آن است. به طوری که تنها در ماه مارس ۲۰۲۰، ۱۵ میلیون جعبه مک اند چیز Kraft فروخته شد.

در حالیکه Kraft Dinner به سال ۱۹۳۷ برمی‌گردد، ترکیب ماکارونی و پنیر به خیلی خیلی قبل‌تر مربوط می‌شود. در کمال تعجب این غذا مانند بسیاری از پاستاها یک غذای ایتالیایی نیست. مک اند چیز مستقیما از انگلستان آمده و در یک کتاب آشپزی به نام Forme of Cury که به سال ۱۳۹۰ میلادی تعلق دارد، دیده می‌شود.

مک اند چیز

دستور پختی که در این کتاب آمده است با مک اند چیزی که امروزه در خانه درست می‌کنید خیلی متفاوت نیست. هر چند که فاقد طعم و ادویه‌های امروزی است. بر اساس این روش، باید ماکارونی را بجوشانید، آبکش کنید و سپس پنیر رنده شده و کره را روی آن بریزید. این ساده‌ترین مک اند چیزی است که می‌توانید درست کنید.

سنگ کاغذ قیچی مربوط به قرن سوم می‌شود

اگر می‌خواهید با دوستتان تصمیمی بگیرید ولی نمی‌توانید به توافق برسید، چه می‌کنید؟ خیلی وقت‌ها سنگ کاغذ قیچی به کار می‌آید. این یک روش کلاسیک برای تعیین برنده در موقعیت‌هایی است که بیشتر به شانس یا تقدیر متکی هستند. با نگاهی به فیلم‌های سینمایی اینگونه به نظر می‌رسد که تاریخچه سنگ کاغذ قیچی نهایتا مربوط به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش باشد؛ اما این بازی بسیار قدیمی‌تر است.

سنگ کاغذ قیچی

انجمن جهانی سنگ کاغذ قیچی (بله، واقعی است!) در وب‌سایت خود به طور کامل به گذشته و ریشه‌های این بازی پرداخته است. ظاهرا تاریخچه سنگ کاغذ قیچی به دودمان هان در چین (سال‌های ۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ پس از میلاد) برمی‌گردد. در آن زمان این بازی با نام Shoushiling شناخته می‌شد که می‌توان آن را به صورت تقریبی به «سه نفر که از همدیگر می‌ترسند» ترجمه کرد.

البته در آن زمان افراد دقیقا سنگ کاغذ قیچی را با دست خود اجرا نمی‌کردند، اما قوانین کلی بازی همان بود. بعدها در ژاپن نسخه جدیدتر این بازی به نام قورباغه حلزون یا مار رواج پیدا کرد. در این بازی مار حلزون را شکست می‌دهد. حلزون بر قورباغه برتری دارد و قورباغه نیز مار را می‌برد. منطقی نیست، ولی خب در گذشته اینگونه بوده است.

واژه Xmas به جای کریسمس ۱۰۰۰ سال سابقه دارد

سال‌هاست که با نزدیک شدن به سال جدید اختلاف نظر پیرامون کریسمس شدت می‌گیرد. برخی بر این باورند عده‌ای که مخالف مسیحیت هستند قصد از بین بردن کریسمس را دارند و باید با آنها مقابله کرد. ریشه این همه اختلاف نیز به کلمه Xmas برمی‌گردد. بدتر اینکه اخیرا استفاده از Xmas به جای Christmas اوج گرفته است.

این در حالی است که در واژه کریسمس بخش اول (Christ) به مسیح اشاره دارد و برخی حذف آن را اقدامی عامدانه برای حذف مسیح از زندگی مردم آمریکا می‌دانند. هرچند که با نگاهی به گذشته می‌توان متوجه شد Xmas یک پدیده جدید نیست و حداقل به سال ۱۱۰۰ میلادی برمی‌گردد.

کریسمس

البته در آن زمان نیز کسی قصد حذف مسیح را نداشته؛ زیرا دقیقا کریسمس تلفظ می‌شده است. به طور کلی حرف ایکس نماد مسیح و صلیب به حساب می‌آید. از طرفی زبان قدیمی‌ترین نسخه باقی مانده از عهد جدید یونانی است و در آن نسخه Christ با حرف ایکس نشان داده شده است.

در واقع این کنستانتین یکم، امپراتور روم باستان (۳۰۶ تا ۳۳۷ پس از میلاد) بود که استفاده از نسخه کوتاه شده با ایکس را رواج داد. در آن زمان واژه Xmas به عنوان نسخه کوتاه شده کریسمس به حساب می‌آمد و صرفا برای صرفه‌جویی در زمان و کاغذ استفاده می‌شد.

شیر گیاهی چیز جدیدی نیست

اگر سری به سوپر مارکت‌های بزرگ بزنید، علاوه بر قفسه‌های پر از شیر گاو، انواع شیرهای گیاهی را هم مشاهده خواهید کرد. این شیرها شامل شیر بادام، سویا، جو دو سر و بادام هندی می شوند و روز به روز نیز بیشتر مورد اقبال مردم واقع خواهند شد. در این میان تاثیر تاکید گیاه‌خوران روی مصرف آنها را هم نباید نادیده گرفت.

شیر بادام

برخی فکر می‌کنند که چون شرکت‌ها اخیرا به بازاریابی و تولید شیرهای گیاهی پرداخته‌اند، آنها محصولی جدید هستند؛ اما واقعیت اینجاست که شیرهای گیاهی تاریخچه‌ای حداقل هزار ساله دارند.

بین قرن هشتم و دوازدهم میلادی دستور تهیه شیر بادام با هدف درمان مشکلات تنفسی افراد ارائه می‌شده است. در اروپا نیز شیرهای گیاهی به خاطر کریسمس و چله روزه که در آن افراد باید از فراورده‌های لبنی و گوشت اجتناب می‌کردند، رواج پیدا کرد. در چین نیز تعدادی دستور تهیه شیر سویا پیدا شده که به قرن‌های یکم تا سوم میلادی برمی‌گردند.

استفاده از نام فیدو برای سگ‌ها به روم باستان برمی‌گردد

این روزها هیچکس سگ خود را فیدو نام نمی‌گذارد؛ اما زمانی این اسم به صورت گسترده برای سگ‌ها استفاده می‌شد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که آبراهام لینکلن این اسم را در آمریکا رواج داده است. وی سگی به نام فیدو داشت که تقریبا تمام مدتی که در ایلینوی حضور داشت، با او بود.

روم باستان

نام فیدو از یک واژه لاتین گرفته شده که خود معنی وفادار و قابل اعتماد را منتقل می‌کند. سگ‌ها نیز به خاطر وفاداری خود معروف هستند و شاید فیدو بهترین نام برای یک سگ باشد؛ اما ظاهرا نام فیدو به رومیان باستان برمی‌گردد و در آن زمان نیز کاملا رایج بوده است.

چیز کیک یک خوراکی ۴۰۰۰ ساله است

در تمامی کشورها چیز کیک شناخته شده است. آمریکایی‌ها نیز هر ساله ۴۰۰ میلیون دلار را صرف این کیک خوشمزه می‌کنند. جالب است بدانید که چیز کیک تاریخچه‌ای ۴۰۰۰ ساله دارد. البته خود پنیر به ۸۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد؛ اما خب مقداری زمان برای رسیدن به این خوراکی محبوب نیاز بوده است.

چیز کیک

البته با توجه به اینکه تنها ۲۰۰ سال از اختراع یخچال می‌گذرد، پنیر و چیز کیک هر دو به خوبی در طول سال‌ها دوام آورده‌اند. چیز کیک در اصل به یونان باستان و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، جزیره‌ای به نام ساموس تعلق دارد. باستان شناسان نیز توانسته‌اند قالب‌های قدیمی چیز کیک را در این جزیره پیدا کنند.

در آن زمان مردم یونان آرد، عسل و پنیر را با هم ترکیب کرده و سپس می‌پختند. مردم روم باستان تغییراتی در این ترکیب ایجاد کردند تا بیشتر برای جشن‌ها استفاده شود. همزمان با گسترش امپراتوری روم، این دسر نیز به مناطق مختلف راه یافت و طبیعتا روش‌های مختلفی برای پختنش ارائه شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*