AMD در مورد تعداد هسته های پردازنده های Bulldozer دروغ گفته است !

اخیرا کمپانی AMD برای تبلیغات گمراه‌کننده و نادرست در مورد تعداد هسته‌های پردازشگر در پردازنده‌های سری Bulldozer، متهم شده‌ است. پیشتر اعلام شده بود که ۸ هسته‌ در این پردازنده قرار گرفته‌اند و حالا مشخص شده که تعداد آنها، تنها ۴ هسته بوده و AMD کاربران را در این مورد گمراه کرده است. زمانی که تعداد هسته‌ها کاهش پیدا می‌کند، دستورالعمل‌ها کمتر به صورت هم‌زمان پردازش شده و انتظاری که شما از این پردازنده‌ی ۸-هسته‌ای دارید، برآورده نخواهد شد. در واقع این موضوع را باید یک طراحی بسیار ضعیف و نا امیدکننده در مورد ساختار این پردازنده از سوی AMD در نظر بگیریم.

اگر یادتان باشد زمانی که اولین نسل پردازنده‌های سری FX ای‌ام‌دی توسط متخصصین مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج درخشانی به دست نیامد. شاید تنها نرم‌افزارهایی که می‌توانستند از تمام توان یک FX (البته نه اولین FXهای ای‌ام‌دی که چند سال قبل معرفی شده و عملکرد خوبی داشتند) اینکدرهایی مثل x264 و نرم‌افزارهای محاسباتی مهندسی بود.

FX-8350 در حال حاضر یکی از بهترین محصولات AMD است، پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای با سرعت کلاک بسیار بالا. در کنسول اکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ هم از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای استفاده شده ولیکن عملکرد عالی نیست و در حقیقت یک Core i3 دو هسته‌ای اینتل در اغلب موارد عملکرد روان‌تر و بهتری دارد.

مشکل چیست؟

ای‌ام‌دی در توصیف معماری پردازنده‌های اخیر خود از واژه‌ی ماژول به جای هسته استفاده می‌کند و البته همیشه این گونه نیست. در معماری Bulldozer واقعاً ۸ هسته وجود ندارد! ۴ ماژول دو هسته‌ای وجود دارد و در هر ماژول، بخشی از منابع به صورت مشترک توسط هر دو هسته استفاده می‌شود.

در کنسول‌های نسل هشتمی وضعیت وخیم‌تر است، دو ماژول ۴ هسته‌ای با هسته‌های جگوآر وجود دارد. به این ترتیب علی‌رغم وجود هسته‌های متعدد، قدرت پردازشی بسیار پایین است.

ضعف اصلی هسته‌های AMD در قدرت محاسبات اعشاری است.
موضوع منابع اشتراکی هسته‌ها و در رأس آن واحد پردازش اعشاری (FP) این روزها کاملاً ملموس است چرا که AMD خود در مقایسه‌ی هسته‌های پردازنده‌های نسل بعدی که Zen نام دارد با هسته‌های پردازنده‌های فعلی، مرتباً از کلماتی مثل یک هسته‌ی بزرگ و مستقل به جای دو هسته‌ی کوچک و تا حدی وابسته، صحبت می‌کند.نمونه‌ی بارز آن اسلاید زیر است، Zen با هسته‌های Excavator که در APUهای کریزو کاربرد دارد، مقایسه شده و همان‌طور که می‌بینید واحد زمان‌بندی محاسبات اعشاری یا FP Scheduler و دو واحد FMAC (جمع و ضرب اعشاری) و واحد MMX به صورت مشترک در اختیار دیکدر دستور هر دو هسته قرار می‌گیرد:

مقایسه Zen با Excavator

مقایسه Zen با Excavator

این روزها شکایت از AMD و حضور Tony Dickey در دادگاه، خبری جالب و جنجالی است. مضمون شکایت این است که چرا ای‌ام‌دی با وجود اینکه تراشه‌های سری FX واقعاً ۸، ۶ و یا ۴ هسته‌ای نیستند، از اصطلاح ۸ هسته‌ای، ۶ و ۴ هسته‌ای استفاده کرده است؟

اینتل هم می‌توانست تعداد هسته‌ها را دو برابر اعلام کند!
صرف‌نظر از اینکه نتیجه‌ی دادگاه و خسارتی که به مشتریان وارد شده چگونه است، شکایت کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. اینتل در پردازنده‌های Core از تکنولوژی هایپرتردینگ استفاده می‌کند تا منابع مورد استفاده قرار نگرفته، به صورت کامل استفاده شود. هایپرتردینگ در تمام مدل‌ها پشتیبانی نشده ولیکن در مدل‌های پشتیبانی شده، تعداد هسته‌ها در محیط سیستم عاملی مثل ویندوز، ۲ برابر است اما اینتل تعداد واقعی هسته‌ها را ذکر می‌کند و نه تعداد هسته‌های فیزیکی به اضافه‌ی هسته‌های منطقی (Logical). بنابراین انتظار منتقدین و متخصصین از AMD این بوده که از همان ابتدا، از کلمه‌ی ماژول به جای هسته استفاده می‌کرد.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا بهتر نبود ای‌ام‌دی عبارت “ماژول” را به جای هسته معرفی و استفاده می‌کرد؟

منبع : engadget

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه