منشا آب زمین

منشا آب زمین مشخص شد

وجود آب روی کره زمین باعث پیشرفت و ارتقای نسل بشر شده و بدون وجود این ماده حیات بخش، بقای همه ما به خطر می‌افتد. اما منشا آب زمین چیست؟

چرا روی سیارات دیگر آب وجود ندارد؟ این سوالی است که شاید برای اغلب ما به وجود آمده باشد. تا به امروز نظریه‌های مختلفی درباره علت پیدایش آب روی کره زمین مطرح شده و دانشمندان به موشکافی هر یک از آنها پرداخته‌اند، اما به نظر می‌رسد در تازه‌ترین تحقیقات به عمل آمده، منشأ آب روی سیاره ما مشخص شده است.

محققان درباره منشا آب زمین توضیح می‌دهند

منشا آب زمین

به گفته محققان، با بررسی نمونه‌ای از سیارک ریوگو به این نتیجه می‌رسیم که به احتمال زیاد سیارک‌های خارج از منظومه خورشیدی عامل پیدایش آب روی زمین هستند. پژوهشگران ژاپنی بعد از اتمام مأموریت هایابوسا -2 که تحت نظر سازمان فضایی ژاپن انجام شده بود، دریافتند که منشأ آب چیست!

کاوشگر ژاپنی‌ها طی مأموریتی که داشت موفق شده بود نمونه‌ای 5.4 گرمی از سیارک ریوگو را جمع‌آوری کرده و به زمین بیاورد. این کاوشگر حدود یک سال و نیم پیش برای کنجکاوی‌های دانشمندان به فضا پرتاب شد و نمونه‌های ارزشمندی را برای محققان به زمین فرستاد.

نتایج بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد وقتی زمین مراحل اولیه پیدایش و تکامل به سبک امروزی خود را طی می‌کرده، سیارک‌ها باعث پیدایش مایع حیات شده‌اند. در قسمتی از تحقیق ژاپنی‌ها این‌طور آمده: «ذرات سیارک ریوگو بدون شک یکی از خالص‌ترین مواد منظومه شمسی هستند که آلودگی بسیار پایینی دارند. هم‌اکنون این نمونه‌ها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و تحقیقات مداوم روی آنها درک انسان از فرآیندهای موجود در منظومه شمسی را ارتقا می‌دهد.»

منشا آب زمین

نوع سیارک‌هایی که احتمالا باعث پیدایش آب روی کره زمین شده‌اند، «سی» است و به همراه مواد فرار و آلی که دارند جزو منابع مهم آب زمین به شمار می‌روند. نکته اینجاست که دانشمندان در مورد چگونگی انتقال مواد فرار و آلی به زمین اختلاف نظر دارند. تحقیق دیگری هم روی نمونه سیارک ریوگو انجام شد و نتیجه آن جالب توجه به نظر می‌رسید. احتمالا منشأ آمینواسیدها یا عناصر سازنده حیات سیارک‌ها هستند.

کاوشگر هایابوسا-2 حدود هشت سال پیش به فضا پرتاب شد تا بتواند در تحقیقات مهم فضایی به ژاپنی‌ها کمک کند. مأموریت این کاوشگر 6 ساله بود و همان‌طور که گفتیم در سال 2022 وارد جو زمین شد. البته وظیفه هایابوسا-2 این بود که کپسول حاوی نمونه‌های جمع‌آوری شده را وارد جو زمین کند تا با چتر نجات به دست دانشمندان برسد.