فردا SX5

بررسی فردا SX5 ؛ مشخصات فنی و آپشن های شاسی بلند فردا موتورز

فردا SX5 به عنوان یکی از شاسی بلندهای جدید بازار ایران محسوب می‌شود. در ادامه با مشخصات فنی و آپشن های شاسی بلند فردا موتورز آشنا خواهیم شد.

فردا SX5 به عنوان یکی از شاسی بلندهای اقتصادی بازار ایران محسوب می‌شود که با قیمت نسبتا مناسب خود توانسته نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. این خودرو در واقع نسخه ایرانیزه شده دانگ فنگ فورتینگ Jingyi X5 محسوب می‌شود که در سال 1400 توسط فردا موتورز به بازار ایران عرضه شد. البته شاسی بلند فردا SX5 با نام FMC SX5 نیز در بازار ایران شناخته می‌شود.

بررسی فردا SX5

بخش طراحی

فردا SX5

طراحان دانگ فنگ با الهام از نسل دوم فولکس واگن تیگوان شاسی بلند فردا SX5 را طراحی کردند و در بدنه آن شاهد خطوط ساده و منظمی هستند. هرچند این خودرو مدرن و جذاب به نظر نمی‌رسد، اما هماهنگی اجزای مختلف آن باعث شده تا مالکان از طراحی آن رضایت داشته باشند.

فردا SX5

کابین این شاسی بلند چینی نیز همانند بخش بیرونی آن چندان جذاب به نظر نمی‌رسد، اما طراحان با استفاده از غربیلک فرمان دی کات و نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد توانستند آن را کمی به‌روز کنند. استفاده از دکمه‌های فیزیکی نیز یک نکته مثبت در طراحی این خودرو محسوب می‌شود؛ چرا که هرچند قابل مقایسه با نمایشگرهای لمسی نیست، اما راننده به راحتی می‌تواند با آنها کار کند و سردرگم نخواهد شد.

مشخصات فنی

فردا SX5

فردا SX5 بر خلاف سایر شاسی بلندهای چینی موجود در بازار ایران به جای موتور توربوشارژ به یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی با کد 4A92 مجهز شده است که می‌تواند قدرتی برابر با 123 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتن‌متر را تولید برساند. یک گیربکس اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

فردا SX5

این شاسی بلند جمع و جور چینی بازار ایران به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 7.3 لیتر را به همراه دارد. همچنین این خودرو می‌تواند ظرف مدت 15.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در ادامه می‌توانید لیست کامل مشخصات فنی فردا SX5 را مشاهده کنید:

جدول مشخصات فنی فردا SX5

نوع موتور4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم پیشرانه1590 سی‌سی
حداکثر قدرت123 اسب بخار
حداکثر گشتاور151 نیوتن‌متر
گیربکساتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT)  با حالت‌های اسپرت و برفی و با قابلیت تیپ‌ترونیک 6 سرعته مجازی
مصرف سوخت7.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت15.5 ثانیه
حداکثر سرعت160 کیلومتر بر ساعت
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبمستقل چند اتصالی
وزن خالص1350 کیلوگرم
ابعاد4515 میلی‌متر طول، 1812 میلی‌متر عرض و 1725 میلی‌متر ارتفاع
فاصله محوری2720 میلی‌متر
ابعاد لاستیک‌ها215/65R17
حجم صندوق بار783 لیتر
حجم مخزن سوخت45 لیتر

گفتنی است مدیر بازاریابی فردا موتورز در نمایشگاه خودرو تهران 1401 اعلام کرد تیپ جدید فردا SX5 با موتور 1.5 لیتری توربو تا پایان سال 1401روانه بازار خواهد شد. هرچند مشخصات این پیشرانه اعلام نشده، اما احتمالا می‌تواند قدرتی برابر با 150 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن‌متر را به تولید برساند.

امکانات رفاهی و ایمنی

شاسی بلند چینی

از امکانات این شاسی بلند اقتصادی می‌توان به دو کیسه هوا، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ‌های جلو و عقب LED، روکش چرمی صندلی‌ها، کامپیوتر سفری، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیک، سنسور نور، فرمان با نیروی کمکی برقی، تهویه مطبوع برقی، مالتی‌مدیا با مانیتور 8 اینچی لمسی، سانروف و کروز کنترل اشاره کرد.

جمع‌بندی

شاسی بلند چینی

از مزایای فردا SX5 می‌توان به قیمت نسبتا مناسب، موتور کم استهلاک و کابین بسیار جادار اشاره کرد. همچنین محدود بودن امکانات نسبت به رقبا، ظاهر ساده و عملکرد فنی معمولی به عنوان معایب این خودرو محسوب می‌شوند. به طور کلی مشتریان میانسالی که به دنبال یک شاسی بلند جمع و جور جادار و کم دردسر برای مسافرت‌های خانوادگی هستند و چندان به ظاهر مدرن و آپشن‌های متنوع توجه ندارند، فردا SX5 می‌تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*