رانا پلاس سقف شیشه ای شاهین

رانا پلاس سقف شیشه ای در برابر شاهین ؛ کدام را بخریم؟

رانا پلاس سقف شیشه ای و شاهین به عنوان دو سدان داخلی پرفروش بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدام را بخریم؟ در ادامه طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

رانا پلاس سقف شیشه ای و سایپا شاهین به عنوان دو سدان داخلی پرفروش بازار ایران به شمار می‌روند و اکنون تقریبا در یک بازه قیمتی قرار دارند. از این رو مشتریان هنگام خرید این دو خودرو با شک و تردیدهایی مواجه می‌شوند. در همین راستا قصد داریم با مقایسه طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی رانا پلاس سقف شیشه ای و شاهین به این پرسش که کدام‌یک از این دو سدان داخلی برای خرید گزینه مناسبی هستند، پاسخ دهیم.

مقایسه رانا پلاس سقف شیشه ای با شاهین

بخش طراحی بیرونی

رانا پلاس سقف شیشه ای

رانا پلاس سقف شیشه ای از لحاظ ظاهری کاملا به مدل‌های قبلی خود شباهت دارد و از تفاوت آن نسبت به مدل‌های قبلی فقط می‌توان به اضافه شدن سقف پانوراما اشاره کرد. در واقع طراحی رانا پلاس پانوراما قدیمی‌تر بوده و به همین دلیل نمی‌تواند با شاهین رقابت کند.

شاهین

در طرف مقابل شاهین به عنوان سدان جدید بازار ایران از ظاهری به‌روزتر و جذاب‌تر بهره می‌برد و طی مدت کوتاهی توانسته نگاه بسیاری از مشتریان بازار ایران را به خود جلب کند. از این رو شاهین را باید برنده این بخش دانست.

بخش طراحی داخلی

شاهین

شاهین

هرچند طراحی کابین شاهین نسبت به سایر خودروهای چینی بازار ایران در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما نسبت به طراحی داخلی رانا پلاس جذاب‌تر و زیباتر است. البته ایران خودرو برای رانا پلاس سقف شیشه‌ای غربیلک فرمان پژو 207 و صفحه‌آمپر جدید را در نظر گرفته که باعث شده نمای این بخش نسبت به مدل‌های اولیه این سدان بهتر شود.

رانا پلاس سقف شیشه ای

رانا پلاس سقف شیشه ای

به طور کلی رانا پلاس سقف شیشه ای و شاهین از لحاظ طراحی داخلی به ویژه کیفیت و نوع پلاستیک استفاده شده امتیاز بالایی دریافت نمی‌کنند. در بخش فضای پای سرنشینان نیز شاهین بهتر ظاهر شده است؛ چرا که صندلی‌های عقب رانا پلاس همانند پژو 206 فضای کمی را برای افراد بزرگسال ارائه می‌دهند. فضای صندوق عقب شاهین 470 لیتر و فضای صندوق عقب رانا پلاس پانوراما 400 لیتر بوده که باز هم از برتری شاهین حکایت دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی

شاهین

شاهین جی دنده ای از کروز کنترل بی بهره مانده و همین موضوع یک نقطه ضعف بزرگ برای این سدان سایپا محسوب می‌شود. به جز کروز کنترل، سایپا شاهین از لحاظ آپشن نسبت به رانا پلاس سقف پانوراما از امکانات بیشتری بهره می‌برد.

از امکانات بیشتر شاهین نسبت به رانا پلاس پانوراما می‌توان به آینه‌های جانبی تاشونده برقی، روکش صندلی چرمی، سیستم تویه مطبوع اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، نشانگر تعویض دنده، دیلایت و اتولایت، نویگیشین و دوربین عقب، سامانه مالتی مدیا با نمایشگر لمسی 7 اینچی و سانروف اشاره کرد.

رانا پلاس سقف شیشه ای

در طرف مقابل رانا پلاس پانوراما از کروز کنترل و سقف شیشه‌ای برخوردار شده که سایپا شاهین از آنها بی بهره مانده است. ضمن این که از امکانات مشترک میان این دو سدان داخلی می‌توان به سنسور پارک عقب، مه شکن‌های جلو و عقب، کلیدهای کنترل روی فرمان، دو کیسه هوا و فرمان برقی اشاره کرد.

مشخصات فنی رانا پلاس سقف شیشه ای و شاهین

سایپا شاهین به یک موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ توربوشارژ مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 دنده دستی نیز قدرت تولیدی از پیشرانه را به چرخ‌ها منتقل خواهد کرد. ضمن این که سایپا قصد دارد تا پایان سال 1401 نسخه اتوماتیک این خودرو را به روانه بازار کند که برای آن باید قیمتی فراتر از 400 میلیون تومان را در نظر گرفت.

در طرف مقابل، رانا پلاس سقف پانوراما نیز به پیشرانه TU5P مجهز شده است. این پیشرانه نسخه ارتقا پیدا کرده TU5 محسوب می‌شود که ضمن به‌روزرسانی در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت اکنون از سامانه تنظیم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌ها یا CVVT نیز بهره می‌برد که چنین تغییراتی باعث کاهش مصرف سوخت و ارتقای راندمان خودرو شده است.

پیشرانه رانا پلاس سقف پانوراما می‌تواند قدرتی برابر با 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه توسط یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این گیربکس از مزایایی چون کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک پیشرانه در سرعت‌های بالا بهره می‌برد.

رانا پلاس سقف شیشه ای می‌تواند ظرف مدت 11.2 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته در حال حاضر سایپا به صورت رسمی شتاب شاهین را اعلام نکرده، اما طبق تست‌های غیر رسمی، این خودرو می‌تواند ظرف مدت 13 تا 14 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

جدول مشخصات فنی رانا پلاس سقف شیشه ای و شاهین

نام خودرورانا پلاس سقف شیشه ایشاهین
موتور4 سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ4 سیلندر توربو 8 سوپاپ
حجم پیشرانه1.6 لیتر1.5 لیتر
حداکثر قدرت113 اسب بخار110 اسب بخار
حداکثر گشتاور144 نیوتن‌متر110 نیوتن‌متر
گیربکس6 سرعته دستی5 سرعته دستی
مصرف سوخت6.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر7.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
شتاب 0  تا 100 کیلومتر بر ساعت11.2 ثانیه13.5 ثانیه
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت
وزن1133 کیلوگرم1260 کیلوگرم

تجربه رانندگی

مصرف سوخت رانا پلاس سقف پانوراما به واسطه پیشرانه و گیربکس ارتقا پیدا کرده در دورهای بالا نسبت به مدل‌های قبلی خود حدود 20 درصد کاهش یافته است. ضمن این که در بلندمدت پیشرانه این خودرو استهلاک کمتری را تجربه خواهد کرد و مالکان در رانندگی در سرعت‌های بالا نیز با فشار و استرس کمتری مواجه خواهند شد.

رانا پلاس سقف شیشه ای

فرمان برقی رانا پلاس سقف شیشه ای نیز از نرمی مناسبی برخوردار است. ضمن این که وجود فرمان برقی باعث شده تا دیگر روی پیشرانه TU5 پلاس این خودرو فشار و وزن سامانه هیدرولیک نباشد و همین موضوع روی ارتقای قدرت و عملکرد موتور تاثیرگذار بوده است. در زمان رانندگی با این خودرو صدای زیادی از موتور وارد کابین شده که از عدم عایق‌بندی مناسب کابین حکایت دارد.

میزان گشتاور پیشرانه در دورهای پایین نسبت به سایر نسخه‌هایی که از پیشرانه TU5 معمولی بهره می‌برند بهتر بوده و اکنون رانا پلاس پانوراما در دورهای پایین نیز از گشتاور و قدرت مناسبی برخوردار است. به طور کلی رانا پانوراما خودرویی پرشتاب و چالاک محسوب نمی‌شود.

البته رانا پلاس سقف شیشه ای نسبت به شاهین از چابکی بیشتر بهره می‌برد، اما استفاده از استانداردهای مرتبط با سیستم آلایندگی یورو 4 و یورو 5 باعث شده تا مواردی چون کپ پدال گاز و عدم واکنش سریع به فرمان راننده به نقاط ضعف این خودرو تبدیل شوند.

شاهین

سواری سایپا شاهین نسبت به رانا پلاس پانوراما بهتر بوده و در کابین آن نیز به دلیل عایق‌بندی مناسب صدای کمتری از پیشرانه به گوش می‌رسد. البته صدای پیشرانه توربوشارژ این سدان سایپا پس از این که دور موتور افزایش پیدا می‌کند، به آسانی وارد کابین خواهد شد که البته به دلیل سیستم توربوشارژ این صدا می‌تواند برای رانندگان جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

جمع‌بندی؛ کدام را بخریم؟

نوع پیشرانه توربوشارژ سایپا شاهین جی به عنوان یکی از موضوع‌هایی است که در بازار ایران با انتقاد مواجه شده است. همچنین پیشرانه این خودرو دارای فناوری قدیمی بوده و استهلاک آن نیز بالا است و به همین دلیل تاکنون در کسب رضایت حداکثری کاربران ناموفق بوده است. البته سایپا قصد دارد شاهین را به پیشرانه TU5 پلاس مجهز کند که در آن زمان بدون شک شاهین نسبت به رانا پلاس سقف شیشه ای به گزینه بهتری تبدیل خواهد شد.

به طور کلی هم‌اکنون سایپا شاهین به دلیل این که به پیشرانه توربوشارژ پر استهلاک‌ و با حساسیت بالای نگهداری مجهز شده، برای خانواده‌ها خودروی پردردسری خواهد بود. به خصوص در ایران دسترسی به بنزین باکیفیت و مناسب برای پیشرانه‌های توربوشارژ دشوار است.

از این رو رانا پلاس سقف شیشه ای را باید برای خرید نسبت به شاهین گزینه بهتری دانست؛ چرا که از لحاظ قیمتی ارزان‌تر بوده، مصرف سوخت کمتری داشته و پیشرانه آن نیز سرحال‌تر است. گفتنی است اگر با پیشرانه توربوشارژ شاهین مشکی ندارید و طراحی جذاب، امکانات بیشتر، فضای کابین بیشتر و ایمنی بهتر برایتان حائز اهمیت است، خرید شاهین برایتان گزینه بهتری محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. به چند دلیل خودرو شاهین در مقایسه با رانا شکست میخوره و ملت هم خوب جواب سایپا رو با نخریدنش دادن که سایپا مدت هاست در به در دنبال یه پیشرانه درست و درمون برای این خودرو هست!!!
    اولین و مهمترین ضربه ای که شاهین ازش میخوره پیشرانه بشدت پراستهلاک و ضعیفش هست که همون عین موتور تقویت شده پراید هست که بعدا با اسم M15 از M13 پراید کردن تو تیبا و کوییک و ساینا که دوباره همونو عینا توربو کردن با همون 8 سوپاپ شده موتور M15 توربو شارژ که تپوندن تو شاهین!!!
    دومین ضربه ای که این خودرو هست عدم بروز آوری گیربکس بصورت اصولی برای این سگمنت بود. همون تیبایی با ضرایب تراکم دنده یکسان در این خودرو مشاهده میشه که به لطف توربوشارژ کشش و قدرت کافی رو تو دورهای پایین بهتون میده اما با صدای مغز شل کن و شدیدا نیاز به تعویض دنده پی در پی داره که خسته کننده هست.
    درسته طراحی این خودرو به نسبت بقیه خودروهای میان رده داخلی واقعا جذاب و امروزی تر هست اما متاسفانه وقتی موتور داغونی داره خریدش توجیه عقلانی نداره! شما ببین با این همه دبدبه و کبکبه شاهین که بالارده سایپا هست محصولش داره با یه میان رده ایران خودرو مقایسه میشه نه با توربوشارژهای ایران خودرو و شکست هم میخوره از بررسی میان رده ها پس نتیجتا یه جای کار شاهین میلنگه که مهمترینش همون پیشرانش 8 سوپاپه پرایدیش هست.
    با وجود توربو شدنش اسب بی بخار شاهین تازه رسیده به اسب بخار یه موتور معمولی TU5! گشتاور هم که به لطف توربو رفته بالا اما با این صدای موتور رانندگی باهاش عذاب آوره. یه موتور کم خرج TU5 شانزده سوپاپه با روغن موتور با کیفیت که تنفس طبیعی هم هست و توربو نیست خیلی بهتر و بهینه تر از این شاهین 8 سوپاپ راه میره. شاهین اگه یه موتور درست و درمون بذارن توش مطمئنا قیمتش تساعدی میره بالا اما به این منوال ادامه بدن سالها بعد به خاطرات خیابان های ایران خواهد پیوست!

  2. واقعا مشخصه ادمین یه بارم پشت شاهین ننشسته که با ماشینی مثل رانا مقایسش کرده !!!! شاهین از لحاظ جاداری نرمی گشتاور موتور امکانات خیلی سرتر از راناپلاسه . درضمن موتورش واقعا بعد یکسال استفاده خیلی راضیم سربالایی عمرا کم نمیاره . و قطعا بهترین خودروی ساخت داخله با رانا و این ماشینای بی ارزش مقایسش نکنید لطفا

    • ادمین خودش عشق رانا هست

      یا رانا داره یا باباش رانا داشته و خاطره داره! چون بیشتر مطالبی که می نویسه راجع به رانا هست
      بنده خدا تا حالا سوار ماشین بهترنشده! امیدوارم دموکراسی داشته باشید و مطلب رو پخش کنید

      رانا بدشکل ترین و بدقواره ترین خودرو ایران هست، البته نه به اندازه 206

      باید 206 و 207 و رانا و تیبا و ساینا و سمند و پراید وانت و آریسان و نیسان و 405 همگی از رده خارج بشن، چون همشون از هم زشت تر و بی کلاس تر هستند

      پژو پارس هم یا باید قیافش به روز بشه و EF7 روش بزارن یا کلا تولید نشه

      الان شاهین و کوییک ماشین های خوبی هستند و شانس مجددی به سایپا دادند

  3. من ۵ ماهه که رانا پلاس پانوراما رو دارم. اصلا صدای موتور تو کابین نمیاد حتی تو سرعت های بالا.از نظر کیفیت ساخت هم خیلی خیلی از بقیه ماشینای صفر کیلومتری که داشتم بهتره. من ۶ سالی میشه که فقط ماشین صفر سوار میشم و تقریبا هر سال یه ماشین عوض کردم. ولی خداییش این یکی کیفیت ساخت بسیار بالاتری داره و طوریه که حتی یک بار هم لازم نشد به نمایندگی مراجعه کنم.

  4. هیچکدام را نمیخریم یه تویوتا مدل پایین بهترین گزینه است

  5. آَشغال ترین و مزخرف ترین ماشین دنیا شاهین هستش ‘ دو ماهه تحویل گرفتم پدرمو درآورده. همه چیزش افتضاحه حتی پراید ازش بهتره . بجز خوشگلی هیچی نداره ، از لحاظ فنی کاملا به درد نخوره ، موتور و گیربکس افتضاحه ، هر روز هم یه جاش خراب میشه ، برید بجاش ۲۰۶ بخرید یا برلیانس