واردات خودرو

جزئیات واردات خودرو توسط صادرکنندگان فرش

رئیس مرکز ملی فرش اخیرا از طرح واردات خودرو به ازای صادرات فرش خبر داد؛ اما آیا اجرای چنین طرحی امکان‌پذیر است؟

رئیس مرکز ملی فرش اخیرا اعلام کرد صادرکنندگان فرش در صورتی که بتوانند 70 میلیون دلار فرش صادر کنند، اجازه واردات خودرو را خواهند داشت. در همین راستا یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد واردات ماشین به ازای صادرات 70 میلیون دلار فرش بسیار سخت و حتی غیر ممکن است.

جزئیات واردات خودرو به ازای صادرات فرش

سیدرضی حاجی آقامیری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام این که واردات به ازای صادرات فرش سابقه طولانی دارد و در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد اجرای چنین طراحی بودیم، گفت اجرای این طرح در آن زمان به صنعت فرش ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور آسیب جدی وارد کرد.

وی افزود از آنجایی که برای شرکت‌ها واردات کالا سود چشمگیری را به همراه داشت، خیلی‌ها به هر قیمتی که شده به صادرات فرش روی آوردند و به همین دلیل فرش ایرانی در آن زمان با قیمت پایین‌تر از نرخ منطقی در بازارهای خارجی به فروش رسید که همین موضوع به بازار فرش ایران آسیب رساند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفته‌های خود بیان کرد افزایش کاذب تقاضا برای فرش در آن دوره باعث افزایش قیمت در داخل کشور شد و همین موضوع به بازار و حتی قدرت خرید مردم آسیب زد. از این رو اجرای چنین طرح‌هایی که که فاقد پشتوانه قوی و برنامه‌ریزی صحیح باشند، به صنعت فرش کشور آسیب خواهد رساند.

واردات خودرو

آقامیری در خصوص این که آیا می‌توان طرح فعلی واردات خودرو به ازای صادرات فرش را به اجرا رساند یا خیر، گفت مسئولان مربوطه اعلام کردند اگر صادرکننده فرش بتواند 70 میلیون دلار فرش صادر کند، اجازه واردات خودرو را خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر کل آمار صادرات فرش ایران عددی نزدیک به 70 میلیون دلار است. از این رو اجرای چنین طرحی بسیار سخت یا غیر ممکن است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه تاکید کرد البته با این قانون ممکن است بار دیگر شرکت‌هایی از بیرون با هدف کسب سود از واردات خودرو وارد حوزه فرش شوند و بدون صادرات واقعی و طبیعی با ایجاد آمارهای لازم به واردات خودرو بپردازند.

آقامیری با اعلام این که دو حوزه واردات و صادرات کاملا تخصصی و جدا از یکدیگر محسوب می‌شوند، گفت در حوزه کاری فرش، صادرکننده‌ای که به شکل تخصصی در واردات نیز فعالیت کند وجود دارد. البته صادرکننده فرش می‌تواند مجوز واردات خود را به واردکننده بدهد تا با واسطه نهادهایی چون بانک مرکزی، صادرکننده روی کار خود تمرکز کند و واردکننده نیز با ارز حاصل از صادرات به واردات بپردازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*