باورهای غلط خرید ماشین دست دوم

باورهای غلط مردم در مورد ماشین های دست دوم که نباید باور کنید

باورهای غلط بیشماری در مورد ماشین های دست دوم وجود دارد که مردم به خاطر آن‌ها، بیخیال خرید یک ماشین ارزشمند می‌شوند. در این مطلب گجت نیوز، ما برخی از این باورها را مرور می‌کنیم.

اگر شما هم جزو کسانی هستید  که سراغ خرید ماشین دست دوم رفته‌اند یا چنین برنامه‌ای دارید، قطعا چیزهای زیادی را درباره این ماشین‌ها شنیده‌اید. برخی باور دارند ماشین‌های دست دوم فقط خرج روی دست صاحبشان می‌اندازند و البته کسانی هم هستند که فکر می‌کنند با توجه به حال و روز این روزهای صنعت خودروسازی کشور، خرید خودروهای دست دوم منطقی‌تر است! باورهای غلط در مورد خرید ماشین دست دوم، بسیار زیاد است و ما می‌خواهیم در این‌جا، مهم‌ترین باورهای غلط درباره خرید خودرو را با هم بررسی کنیم.

باور غلط اول: خرید ماشین دست دوم، ریسک است!

اول از همه، باید سراغ مادر تمام باورهای غلط درباره خرید ماشین دست دوم برویم. بسیاری از مردم باور دارند خرید خودرو دست دوم، ریسک است و احتمالا با این خرید، قرار است بقیه ماه‌‌‌‌‌‌های عمرتان را پشت در تعمیرگاه‌ها و گاراژها بگذرانید! واقعیت این است که خرید بسیاری از خودروهای دست دوم، واقعا یک ریسک بزرگ است و می‌تواند چندین میلیون تومان خرج روی دست شما بگذارد.

شاهین

برخی از ماشین‌های دست دوم مانند سیلو، ام وی ام ۱۱۰ و ماتیز، پژو پارس، ۴۰۵ و ۲۰۶ های به شدت قدیمی و پرکار، زانتیاهای قدیمی و … می‌توانند پس از خرید، مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورند. قطعات برخی از این خودروها کمیاب است و ممکن است برای پیدا کردن قطعات به مشکلاتی بربخورید. اگر در شهرهایی بزرگ زندگی می‌کنید، احتمالا بتوانید برای هر خودرویی، قطعه مورد نیازش را پیدا کنید اما این مشکل در شهرهای کوچک، بیشتر به چشم می‌آید.

اگر به فکر خرید یک خودرو دست دوم هستید و می‌خواهید ریسک را به پایین‌ترین حد ممکن برسانید، بهتر است سراغ ماشین‌های خیلی قدیمی نروید و پیش از هر چیز، از قطعه‌فروش‌ها و تعمیرکاران، راجع به پیدا شدن قطعات خودرو بپرسید. یادتان باشد برخی از خودروها با توجه به کمیاب بودنشان،‌ تعمیرکاران باتجربه‌ای هم ندارند و ممکن است برای پیدا کردن یک تعمیرکار هم به مشکل بخورید.

در نهایت می‌توان گفت این مورد، جزو باورهای غلط درباره خرید ماشین دست دوم است. اگر بتوانید پیش از خرید، درباره تعمیرکاران حرفه‌ای و قطعات ماشین مورد نظرتان پرسجو کنید، می‌توانید یک خرید بدون ریسک را داشته باشید.

باور غلط دوم: از نمایشگا‌ه‌های ماشین دوری کنید!

با ظهور پلتفرم‌هایی مانند شیپور و دیوار، بسیاری از افراد از بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های ماشین دوری می‌کنند تا خرید به صرفه‌تری داشته باشند. با این که برخی از مردم دیگر اعتماد زیادی به نمایشگاه‌های ماشین ندارند اما همچنان خرید از نمایشگاه‌ها، یکی از امن‌ترین راه‌های خریدن ماشین دست دوم است.

سایپا شاهین

هر چقدر هم از نمایشگاه‌های ماشین بیزار باشیم، باید اقرار کنیم نمایشگاه‌دارها نمی‌خواهند سابقه و وجه شغلی خود را از بین ببرند و مجبور هستند خودرو را آن‌طور که هست و با تمام ایرادها و مشکلاتش، به خریداران نشان دهند. با توجه به همین مورد، می‌توان گفت خرید از نمایشگاه‌های ماشین، می‌تواند اقدام هوشمندانه‌ای باشد؛ مخصوصا اگر می‌خواهید خودرو گران‌قیمتی بخرید، بهتر است به جای استفاده از پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو دست دوم، مستقیما سراغ نمایشگاه‌های ماشین بروید تا خیالتان راحت‌تر باشد.

باور غلط سوم: ماشین های دست دوم بدتر به فروش می‌روند!

متاسفانه این باور هم در برخی موارد، درست است اما این باور نباید باعث شود بی‌خیال خرید ماشین دست دوم شوید. هر چند فروش ماشین‌های نو، سود بسیار بیشتری را به همراه دارد اما با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو کشور، با خرید خودرو دست دوم و فروش آن، خیلی هم متضرر نخواهید شد و حتی می‌توانید سود قابل قبولی داشته باشید!

قیمت محصولات ایران خودرو

بسیاری از افراد با خرید ماشین های دست دوم و کشیدن دستی به سر و روی ماشین، با هزینه‌ای اندک خودروی دست دوم خود را نوسازی می‌کنند و با فروش آن، به سود خوبی می‌رسند. در واقع این عمل، تبدیل به شغلی برای بسیاری از افراد شده و با این کار امرار معاش می‌کنند!

البته بهتر است یادتان باشد اگر ماشین دست دوم شما به اصطلاح «بدفروش» است، این مورد به هیچ وجه جزو باورهای غلط نیست و احتمالا در زمان فروش، باید با تلاش فراوان، خودروی خود را با افت قیمت به فروش برسانید.

باور غلط چهارم: در فصل‌هایی خاص ماشین دست دوم بخرید!

خوشبختانه هنوز این باور غلط خیلی همه‌گیر نشده اما برخی از مردم باور دارند برای خرید ماشین دست دوم، باید منتظر فصلی مناسب ماند. این افراد باور دارند معمولا پس از پایان تابستان یا تعطیلات نوروز که بیشتر مردم از سفر برگشته‌اند، زمان مناسبی برای خرید خودرو است چون مردم دیگر نیازی به خودرو ندارند و فروشندگان بسیار بیشتر هستند.

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

با این که منطق نسبتا قابل قبولی پشت این باور وجود دارد اما واقعیت این است که هیچ تحقیق رسمی تاکنون این باور را تایید نکرده است. شما قرار نیست به شکار حیوانات بروید و می‌خواهید یک ماشین دست دوم مناسب و سالم پیدا کنید! پس بهتر است بیشتر به جای دقت به فصل و ماه مناسب، به نوسانات بازار و قیمت خودرو توجه کنید و همیشه به دنبال بهترین خودروی ممکن بگردید.

البته بهتر است در هر فصلی، در روزهای آفتابی سراغ خرید خودرو بروید و ماشین را زیر نور خورشید به دقت بررسی کنید. هر چند این مورد ارتباطی به باورهای غلط درباره خرید ماشین دست دوم ندارد اما بهتر است در کنار دیدن خودرو زیر نور خورشید، پارکینگ فروشنده و مخصوصا زیر ماشین را نگاه کنید و به دنبال لکه‌های روغن بگردید!

باور غلط چهارم: ماشین بدون رنگ همیشه بهتر است!

خریدن ماشین دست دوم بدن رنگ، همان چیزی است که بسیاری از ما به دنبالش هستیم. با این که نمی‌توان گفت این مورد جزو باورهای کاملا غلط خرید خودرو دست دوم است اما همیشه هم درست نیست.

باورهای غلط خرید ماشین دست دوم

هر چند وضعیت ظاهری خودرو، می‌تواند چیزهای زیادی درباره سلامت موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و جلوبندی و … به ما بگوید اما همیشه خودروهای بدون رنگ، از نظر کارکرد عملکرد خوبی ندارند. اولویت اصلی در خرید ماشین دست دوم، باید وضعیت موتوری مناسب و سپس دیگر اجزای مهم خودرو باشد. چند لکه رنگ، به شما خیلی آسیب نمی‌زند اما موتوری که روغن‌سوزی دارد، ماه‌ها شما را درگیر خودش خواهد کرد و باید چند میلیون تومان از پولتان را دور بریزید. بهتر است همیشه در زمان خرید خودرو دست دوم، یک متخصص واقعی همراه خود داشته باشید.

باور غلط پنجم: برای خرید ماشین دست دوم، همیشه سند دفتری لازم است!

ماجرای نبرد سند و برگ سبز، مدت‌ها در جریان بود و سرانجام در بهمن ماه سال گذشته، اعلام شد دیگر نیازی به دریافت سند مجزا نیست و برگ سبز، به عنوان سند توسط تمام نهادها به عنوان سند رسمی مالکیت شما بر وسیله نقلیه شناخته می‌شوند. با این حساب، می‌توان گفت دیگر ضرورتی در رفتن به دفاتر اسناد رسمی و به نام زدن سند خودرو نیست. تمام پروسه خرید، می‌تواند در زمان تعویض پلاک و دریافت برگ سبز تمام شود و شما صاحب رسمی یک خودرو شوید.

البته یادتان باشد این به معنای کم‌خرج شدن پروسه خرید و فروش خودرو دست دوم نیست و شما باید همچنان در زمان خرید خودرو، هزینه‌هایی را پرداخت کنید. اگر می‌خواهید بیشتر درباره برگ سبز خودرو بدانید، این مطلب گجت نیوز می‌تواند به شما کمک کند.

باور غلط ششم: خرید خودرو دست دوم به صورت وکالتی هیچ خطری ندارد!

پیش از این که ما چیزی بگوییم، بهتر است بدانید سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، اعلام کرده است این عمل آسیب‌هایی مانند عدم اصالت یا سرقتی بودن خودرو را در پی دارد.

شما حتی اگر وکالت فروش خودرو را نیز دریافت کنید، باز هم تا زمانی که برگ سبز خودرو به نام شما نباشد، مالک اصلی آن نیستید! همچنین اگر می‌خواهید با این روش خودروی خود را بفروشید، بهتر است بدانید هر خلافی که با خودرو شما که وکالتی فروش رفته و هنوز به نام خریدار نخورده صورت بگیرد، به پای شما نوشته می‌شود.

باورهای غلط خرید ماشین دست دوم

این پایان مشکلات نیست و اگر یکی از طرفین فوت کند، دردسرهایی به وجود می‌آید که می‌تواند معامله خرید ماشین دست دوم را به هم بریزد. همچنین تا پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، مشکلات قانونی مربوط به خودرو به صورت کامل مشخص نمی‌شود و این مورد هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم سراغ خرید خودرو دست دوم به صورت وکالتی نروید و فقط در صورتی که به شخص فروشنده یا خریدار، اعتماد کامل دارید، با در نظر گرفتن مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید سراغ این روش بروید.

این‌ها تمام باورهای غلط در مورد خرید خودرو دست دوم نیستند اما جزو باورهایی هستند که بسیار زیاد درباره آن‌ها می‌شنویم. نظر شما درباره این باورها چیست؟ آیا به نظر شما این باورها غلط هستند یا ایده‌های درستی پشت به وجود آمدن آن‌ها بوده است؟ در بخش نظرات، با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید.