هلیکوپتر نبوغ ناسا

پیام هلیکوپتر نبوغ ناسا از مریخ: من هنوز زنده‌ هستم عزیزان!

هلیکوپتر نبوغ ناسا (Ingenuity) به تازگی پرواز موفقی را پشت سر گذاشته است تا نشان دهد که علی‌رغم همه چالش‌ها، هنوز توانایی پرواز دارد.

هلیکوپتر نبوغ ناسا (Ingenuity) طی چند وقت اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این وسیله پرنده پیشرفته حالا از عمر تخمینی خود عبور کرده و از این رو، با چالش‌های فنی متعددی مواجه شده. در عین حال، به خاطر دمای فوق‌العاده پایین و گرد و غبار موجود در مریخ، شارژ باتری‌های خورشیدی آن هرچه سخت‌تر شده است. با وجود این، هنوز می‌تواند به پرواز در بیاید.

هلیکوپتر نبوغ ناسا دوباره با موفقیت پرواز کرد

هلیکوپتر نبوغ ناسا (Ingenuity)

ناسا در روز دوشنبه گذشته رسماً اعلام کرد که هلیکوپتر نبوغ ناسا سی‌امین پرواز خود را با موفقیت انجام داده است. با توجه به توییت جدید حساب کاربری آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، نبوغ پس از وقفه‌ای دوماهه اخیراً پرواز کم‌ارتفاعی داشته و تیم مسئول از این طریق توانسته است به ارزیابی اجزای اساسی آن بپردازد و گرد و خاک پنل خورشیدی را تمیز کند. ضمناً تصویری به اشتراک گذاشته شده است که سطح مریخ با یکی از پاهای هلیکوپتر ناسا در گوشه را نشان می‌دهد.

تصویر جدید هلیکوپتر نبوغ ناسا (Ingenuity)

عکس جدید هلیکوپتر نبوغ ناسا از سطح مریخ

پرواز جدید هلیکوپتر مریخی ناسا برنامه‌ریزی شده بود تا فقط مسافت 2 متر را پوشش بدهد و مجموعاً 33 ثانیه طول بکشد. هرچند این ارقام چندان جالب توجه نیستند ولی این پرواز کوتاه به نوبه خود اتفاق بزرگی برای این هلیکوپتر به حساب می‌آید.

آینده بالگرد مریخی ناسا امیدوارکننده به نظر می‌رسد

در حال حاضر دهانه جیزرو در مریخ در زمستان به سر می‌برد و مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) که البته به انرژی خورشیدی متکی نیست، هم‌اکنون مشغول کند و کاو یک دلتای رودخانه قدیمی در این دهانه است. این درحالی است که هلیکوپتر نبوغ ناسا به اندازه کافی نور خورشید دریافت نکرده بود تا باتری‌های خود را به صورت کامل شارژ کند و به همین دلیل، برای مدتی هیچ پروازی انجام نداد. پرواز قبلی این هلیکوپتر در 11 ژوئن گذشته (21 خرداد) صورت گرفته بود.

هلیکوپتر نبوغ ناسا (Ingenuity)

هلیکوپتر مریخی ناسا توانسته است بیش از 2 ماه در آب و هوای فوق‌العاده سرد دوام بیاورد. به گفته ناسا، دمای هوا در دهانه جیزرو حتی به منفی 86 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. البته با بهبود شرایط در دهانه جیزرو آینده بالگرد نبوغ روشن‌تر به نظر می‌آید. «تدی زانتوس» (Teddy Tzanetos)، مدیر تیم نبوغ پیش از پرواز آخر درباره وضعیت کنونی آن چنین گفته بود:

با شارژ بیشتر باتری، پروازهای طولانی‌تری صورت خواهد گرفت و نهایتاً نبوغ می‌تواند یک شبه برق گرمکن‌های داخلی خود را تامین کند. این مانع یخ‌زدن اجزای الکترونیکی آن در سرمای هر شب مریخ خواهد شد.

تیم ناسا امید دارد که هلیکوپتر نبوغ به زودی دوباره به کاوش منطقه دلتای مذکور برگردد و به همراه مریخ‌نورد استقامت حقایق تازه‌ای را از این منطقه حیرت‌آور در مریخ کشف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*