دلیل ساخته نشدن آیفون 9

چرا اپل آیفون 9 را نساخت؟!

درحالی که به زودی اپل از آیفون 14 رونمایی می‌کند، شاید هنوز ندانید که چرا آیفون 9 هیچ‌وقت راهی بازار نشد. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

پس از آیفون 8 همگی منتظر عرضه آیفون 9 بودند اما این اتفاق هیچ‌وقت نیفتاد؛ حالا آیا اپل کاملاً سنجیده چنین تصمیمی گرفته بود یا این گوشی صرفاً قربانی شرایط شد؟ در سال 2017 این شرکت آمریکایی آیفون 8 را به عنوان «نسل جدید آیفون» عرضه کرد. یک سال بعد همه فرض می‌کردند که آیفون 9 در قالب نوعی 8S ارتقایافته روانه بازار شود.

آیفون 8 و 8 پلاس - iPhone 8 و iPhone 8 Plus

چنین رویکردی در عرضه گوشی پرچمدار اپل منطقی به نظر می‌رسید چون این شرکت در گذشته نسخه‌های S با مشخصات سطح بالا و نسخه‌های مقرون به صرفه SE را عرضه کرده بود. فضای خالی زیادی بین آیفون 8 و X وجود داشت که آیفون 9 می‌توانست پُر کند و اشاره‌های متعدد به وجود چنین نسخه‌ای به احتمال عرضه آن اضافه می‌کردند.

پس از آیفون X دو گوشی دیگر با نام‌های XR و XS بدون رعایت ترتیب به عرضه رسیدند و همه را حتی سردرگم‌تر کردند. در واقع «فیل شیلر» (Phil Schiller)، مدیر بازاریابی باسابقه اپل در گفتگو با وب‌سایت Engadget اظهار داشت که لزوماً این حروف در نام گوشی‌های اپل معنای خاصی ندارند و R و S بیشتر شبیه حروفی هستند که برای خودروهای اسپرت به کار می‌رود. حالا آیا اپل صرفاً به حرف X توجه خاصی داشته یا با تقلید از مایکروسافت مستقیماً از عدد 8 به سراغ 10 رفته؟ باید گفت که بیشتر از همه زمان‌بندی دخیل بوده است.

عرضه‌نشدن آیفون 9 تقصیر آیفون ایکس است!

آیفون ایکس - iPhone X

سال عرضه آیفون 8 دهمین سالگرد عرضه اولین آیفون هم به شمار می‌رفت و آیفون X تنها موقعیت مناسب برای جشن‌گرفتن این اتفاق بزرگ بود. اپل به جای آیفون 9، آیفون X را به عنوان آینده گوشی‌های خود معرفی کرد و این گوشی ویژگی‌های ظاهری و قابلیت‌هایی داشت که پیش‌تر در گوشی‌های آیفون دیده نشده بود. البته این باعث شد از لحاظ فناوری فاصله فاحشی بین آیفون X و آیفون 8 به وجود بیاید، خصوصاً به این خاطر که هر دو در یک سال عرضه شدند.

البته در درجه اول اصلاً قرار نبود که این دو گوشی فاصله کمی داشته باشند. «تیم کوک» (Tim Cook)، مدیرعامل اپل به این نکته اشاره کرده بود که آیفون X جایگزین هیچ‌کدام از گوشی‌های قبلی اپل نیست و هیچ محصولی به عنوان نسخه قبلی خود نداشته است. گذشته از این، او نمی‌خواست در صورت معرفی یک گوشی بهتر کمی بعد از آیفون 8 این حس را به مشتری القا کنند که فریب خورده است. به همین دلیل، برای اپل این موضوع مهم بود که هر دو گوشی را همزمان معرفی کند.

دلیل ساخته نشدن آیفون 9

در نهایت، عرضه آیفون X یک اتفاق تحول‌آفرین برای اپل بود و در آن واحد پیش‌نمایشی را از آینده گوشی‌های این شرکت ارائه می‌داد. در خصوص آیفون 9 ظاهراً اپل با جدیدترین پرچمدار خود از لحاظ عددی از آن گذشته بود و معرفی دوباره آن به عنوان محصولی جدید بعد از گذشت چند سال فقط باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان می‌شد. در حال حاضر که انتظار معرفی آیفون 14 را می‌کشیم و تاریخ معرفی آن رسماً مشخص شده است، باید آیفون 9 را برای همیشه به فراموشی سپرد.