پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک اسپیس ایکس و T-Mobile

اسپیس ایکس و شرکت T-Mobile برای اولین بار در جهان، تلفن ماهواره‌ای را به مردم عادی هدیه می‌دهند

اسپیس ایکس و شرکت T-Mobile با هدف برقراری اتصال موبایل در تمام نقاط دنیا، اتصال مستقیم اینترنت ماهواره‌ای را به گوشی‌ها ارائه خواهند داد.

چند روز قبل اسپیس ایکس و شرکت T-Mobile اعلام کردند که به زودی رویداد بزرگی را برگزار می‌کنند. ایلان ماسک هم اظهار داشت که «اخبار بزرگی» در این رویداد «ویژه» اعلام خواهد شد تا هرچه بیشتر همه را نسبت به آن هیجان‌زده کند. پس از آن، توییتر پر از کاربرانی شد که حدس‌های خود را به اشتراک می‌گذاشتند. حالا بالاخره پروژه مشترک این دو شرکت با نام Coverage Above & Beyond معرفی شده و درست همان چیزی است که انتظار می‌رفت.

برنامه اسپیس ایکس و تی-موبایل برای برقراری اتصال اینترنت در تمام نقاط دنیا

اسپیس ایکس و تی-موبایل طی برنامه Coverage Above & Beyond اتصال مستقیم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به گوشی‌ها می‌آورند. از این طریق، شبکه سلولی یا موبایل را در هرجایی از دنیا صرف نظر از فاصله نسبت به دکل‌های مخابراتی مهیا خواهند کرد. اسپیس ایکس در ابتدای ارائه خود روی نیاز کنونی به راه‌های ارتباطی تاکید کرده و به این نکته اشاره کرده است که حدود 20 درصد ایالات متحده آمریکا به شبکه‌های بی‌سیم مرسوم دسترسی ندارد. ترمینال‌های اصلی استارلینک اینترنت پرسرعت را به این مناطق ارائه می‌دهند اما اندازه بزرگی دارند، هزینه‌برند و نیازمند خط دید واضحی از کل آسمان هستند.

پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک اسپیس ایکس و T-Mobile

شرکت T-Mobile قصد دارد با ادغام خدمات PCS باند میانی خود با ماهواره‌های V2 استارلینک که تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود، هیچ منطقه‌ای را بدون سیگنال موبایل باقی نگذارد. این شرکت با همکاری اسپیس ایکس امکان اتصال مستقیم به ماهواره‌ها را برای گوشی‌ها فراهم می‌کند بدون اینکه نیازی باشد هرگونه تغییری در گوشی‌ها ایجاد شود. به این وسیله ارسال پیام‌های MMS و SMS و نهایتاً صدا و حجم کم داده در هر جایی از دنیا ممکن خواهد شد. علاوه بر این، تی-موبایل این سرویس را بدون هزینه اضافی به برنامه‌های عادی خود اضافه خواهد کرد.

البته سرویس مشترک اسپیس ایکس و T-Mobile در زمینه سرعت و اتصال خیلی محدودتر از ترمینال‌های دارای اندازه کامل یا شبکه‌های 4G و 5G استاندارد است؛ فقط 2 تا 4 مگابیت پهنای باند به ازای هر منطقه سلولی موجود خواهد بود. هرچند چنین سرعتی خیلی پایین به حساب می‌آید ولی حداقل برای انجام کارهای ضروری و حیاتی کافی است.

رویداد معرفی پروژه اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس و T-Mobile

البته متصل‌شدن به چنین آنتن‌های کوچکی روی زمین به آنتن‌های بزرگ و قدرتمندی در فضا نیاز دارد. نسل دوم استارلینک هم که با راکت استارشیپ اسپیس ایکس راه‌اندازی می‌شود، دقیقاً همین نیاز را برطرف خواهد کرد. این آنتن‌های جدید در کنار آنتن‌های باند Ku و Ka برای ترمینال‌های استارلینک و اتصال‌های لیزری با کاربرد برقراری ارتباط پرسرعت بین ماهواره‌ها قرار می‌گیرند.

آنتن‌های سلولی ماهواره V2 استارلینک «تقریباً 25 متر مربع» خواهند بود. ضمناً ایلان ماسک این نکته را روشن کرده است که ماهواره‌های V2 استارلینک با فالکون 9 به فضا پرتاب نمی‌شوند ولی اگر پرتاب استارشیپ بیش از حد انتظار به تعویق بیفتد، ممکن است یک ماهواره موقت را در ساختار بیرونی فالکون 9 جاگذاری کنند.

رویداد معرفی پروژه اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس و T-Mobile

انتظار می‌رود اسپیس ایکس و تی-موبایل سرویس خود را از اواخر 2023 به اجرا برسانند. البته این سرویس فقط به این دو شرکت محدود نمی‌شود. اسپیس ایکس و تی-موبایل با اینکه این پروژه را به صورت مشترک با همدیگر آغاز کرده‌اند، برای اجرای «رومینگ دوطرفه» برنامه دارند تا بقیه خدمات‌دهنده‌ها هم بتوانند اینترنت استارلینک را در دسترس کاربران شبکه خود قرار بدهند. در نتیجه، یک قدم به هدف نهایی این پروژه یعنی فراهم‌کردن اتصال اینترنت ماهواره‌ای موبایل در بیشترین نقاط نزدیک‌تر خواهند شد.

گذشته از این‌ها، تی-موبایل از آمادگی خود برای استفاده از استارلینک جهت ارائه شبکه Backhaul یا واسط گفته است اگرچه در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی ندارد. استفاده از استارلینک برای شبکه واسط، دسترسی مناطق دورافتاده بیشتری به اینترنت پرسرعت را به دنبال خواهد داشت.

قبل از این بارها شنیده‌ایم که اپل قصد دارد اینترنت ماهواره‌ای به آیفون 13 و حالا آیفون 14 بیاورد. با وجود این، اسپیس ایکس و تی-موبایل با استفاده از باندهای موجود کنونی، دسترسی مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای بدون نیاز به سخت‌افزار یا نرم‌افزار اضافی را برای کاربران اندروید و آیفون میسر خواهند کرد.