تارا برقی

ملاقات با تارا برقی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو

یکی از محصولات جذابی که ایران خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از آن رونمایی کرد، تارا برقی است. تصاویر و ویدیوی تارا را در ادامه ببینید.

امروز در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از تارا برقی، محصول جدید ایران خودرو رونمایی شده است. طی سال‌های اخیر شرکت‌های مختلفی در کشورمان به علت جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و عدم استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی به فکر تولید خودروهای برقی یا الکتریکی افتادند.

رونمایی از تارا برقی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو

کمپانی‌های زیادی در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا به جای استفاده از سوخت بنزین و دیزل، به سمت تولید خودروهای الکتریکی بروند. یکی از مهم‌ترین این شرکت‌ها، تسلا است و پس از آن مرسدس بنز و بی ام و قرار دارند. بین خودروسازان ایرانی هم شرکت ایران خودرو سابقه بیشتری برای تولید خودروهای برقی دارد.

تارا برقی

البته ایران خودرو تا به امروز موفق نشده خودروی برقی راهی بازار کند و تمامی اخبار پیرامون تولید خودروی الکتریکی در حد حدس و گمان و شایعه بوده است. البته مدتی پیش شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو (جتکو) اعلام کرد که قصد دارد برخی از محصولات ایران خودرو را برقی کند. هم‌اکنون خودروی تارا برقی به عنوان اولین سدان ایرانی است که شرکت جتکو آن را الکتریکی کرده است.

بر اساس آنچه مدیرعامل جتکو اعلام کرده قرار است که تا پایان سال جاری تارا برقی را راهی بازار داخلی کند. از طرف دیگر قرار بر این شده اگر زیرساخت‌های شهری یاری کند، تولید انبوه این خودرو در دستور کار قرار بگیرد. از نظر طراحی ظاهری خودروی تارا برقی هیچ تفاوتی با نسخه بنزینی ندارد.

تارا برقی

از نمای جلو طراحی تارا دارای چراغ‌های کشیده و جلوپنجره بزرگی شده که نشان ایران خودرو را در زیر چراغ‌ها دارد. همچنین روی سپر، چراغ‌های دی لایت و مه شکن تعبیه شده است. در نمای جانبی هم تغییری حاصل نشده و با همان تارای قبلی روبه‌رو هستیم. آینه‌های این خودرو همان آینه‌هایی است که روی پژو 301 دیده می‌شود و تایرها هم با رینگ‌های آلومینیومی مجهز شده‌اند.

آخرین قسمت طراحی ظاهری تارا برقی، نمای پشتی است که باز هم تغییری دیده نمی‌شود. چراغ‌های عقب هم به صورت به هم پیوسته و کشیده بوده و گفته می‌شود از روی طرح برج میلاد و تئاتر شهر الهام گرفته شده است.

مشخصات فنی تارا برقی

تارا برقی

پیش‌تر مدیرعامل شرکت جتکو اعلام کرده بود که تارا برقی به کمک مهندسی معکوس و با الهام از خودروهای شرکت تسلا ساخته شده است. همچنین تا همین چند ماه پیش گفته می‌شد که پیشرانه برقی این سدان ایرانی مجهز به یک باتری 80 کیلوواتی خواهد بود که می‌تواند حداکثر قدرت 107 اسب بخار را تولید کند یا باتری 120 کیلوواتی که می‌تواند قدرت 160 اسب بخار را به تولید برساند.

هم‌اکنون می‌دانیم که پیشرانه تارا برقی از موتوژن تبریز با 16 باتری زیر شاسی است. همچنین برای این موتور سیستم خنک کننده با آب خنک و دو رادیاتور برای باتری در نظر گرفته شده و پیشرانه هم مجهز به عایق حرارتی جدید شده است. همچنین نیروی محرکه این خودرو از طریق گیربکس دایرکت شیفت به محور جلو منتقل می‌شود. سیستم برق تارا الکتریکی با برق 240 ولت کار می‌کند و شارژ سریع 40 کیلوواتی برایش تعبیه شده است. با برق تک فاز حدود 10 ساعت طول می‌کشد تا این باتری کاملا شارژ شود و همچنین با برق 3 فاز نزدیک به 3 ساعت طول خواهد کشید.

تارا برقی

طبق اعلام شرکت جتکو برای این که بتوانند روی تارا موتور برقی و باتری تعبیه کنند، باید تمامی قطعات آن اعم از پیشرانه، جعبه دنده و سیستم اگزوز را بردارند. البته به نظر می‌رسد سیستم تعلیق و ترمزهای این خودرو ثابت بماند. از آنجایی که تارا اتوماتیک امکانات و تجهیزات ایمنی خوبی دارد، به نظر می‌رسد در آینده این امکانات دستخوش تغییر نشود و با همان موارد سابق راهی بازار شود.

از امکانات رفاهی تارا برقی می‌توان به سیستم دستیار راننده ADAS، دستیار رانندگی سطح 2، سیستم تشخیص عابرین، تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی و کلاستر یا پشت آمپر دیجیتال اشاره کرد.