کاربران فعال گوشی های هوشمند

هواوی بیشترین تعداد کاربران فعال گوشی های هوشمند در جهان را دارد؛ چگونه ممکن است؟!

بر اساس آمار منتشر شده، برند هواوی بیشترین تعداد کاربران فعال گوشی های هوشمند در سراسر جهان را دارد. اما این شرکت چینی چگونه به این آمار دست یافته است؟

چند روز پیش گزارش‌هایی در مورد غول تولیدکننده چینی یعنی هواوی منتشر شد. هواوی از زمان تحریم شدن توسط ایالات متحده آمریکا و متحدانش، از دوران اوج خود فاصله گرفته، اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که این شرکت همچنان بیشترین تعداد کاربران فعال گوشی های هوشمند را در سراسر جهان دارد. هواوی تا پیش از تحریم شدن در بین تولیدکنندگان گوشی هوشمند چینی، با اقتدار در رتبه اول قرار داشت. در آن زمان این شرکت توانسته بود حتی به رتبه دوم بزرگترین گوشی‌سازان جهان برسد و برای دستیابی به جایگاه برتر این بازار برنامه‌ریزی کرده بود. در واقع هواوی حتی به مدت یک فصل توانست مقام اول را در سطح جهانی از آن خود کند، اما به دلیل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده نتوانست این جایگاه را حفظ کند.

اکنون سه سال از تحریم‌های بین‌المللی هواوی می‌گذرد. در طول این مدت، گوشی های هواوی برای دریافت خدمات گوگل با تحریم مواجه شده‌اند، از خدمات 5G پشتیبانی نمی‌کنند و عرضه گوشی های جدید این شرکت نیز به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است.

کاربران فعال گوشی های هوشمند

این شرکت همچنین بروزرسانی‌های گوشی های هوشمند خود را کاهش داده و سری میت و پی که جزو پرچمداران این برند محسوب می‌شوند، اکنون فقط یک بار در سال آپدیت‌های جدید را دریافت می‌کنند. با وجود این، Huawei همچنان بیشترین تعداد کاربران فعال گوشی های هوشمند را در جهان در اختیار دارد که این موضوع بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

طبق تحقیقات Counterpoint، سهم بازار هواوی در سه فصل اول سال 2019 به ترتیب 34، 35 و 40 درصد بوده است. در میان آنها، سهم بازار هواوی در سه ماهه سوم بیشتر از مجموع رتبه‌های دوم و سوم بازار بود. این شرکت در سهم بازار گوشی های هوشمند چینی نیز با اقتدار کامل در رتبه اول قرار داشت.

کاربران فعال گوشی های هوشمند

با این حال پس از تحریم‌های آمریکا، Omdia گزارش داده که محموله‌های گوشی های هوشمند هواوی در سال 2021 با 81.6 درصد کاهش به تنها 35 میلیون دستگاه رسیده است. در سه ماهه دوم سال جاری، داده‌های Canalys نشان می‌دهد که ویوو با عرضه 13.2 میلیون دستگاه مقام اول را کسب کرده و پس از آن آنر، اوپو و شیائومی در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند و اپل هم جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. هواوی مدت‌هاست که دیگر در این لیست جایگاهی در اختیار ندارد.

کاربران فعال گوشی های هوشمند

بنابراین این می‌تواند توضیح بدهد که چرا ما می‌گوییم این که هواوی بیشترین تعداد کاربران فعال گوشی های هوشمند در سراسر جهان را دارد، عجیب و باورنکردنی است.

چگونه هواوی بیشترین تعداد کاربران فعال گوشی های هوشمند را دارد؟

پس از سه سال تحریم، چرا تعداد کاربران فعال گوشی های هوشمند هواوی در سراسر جهان همچنان بیشتر از همه است؟ اولا این موضوع ارتباط زیادی با این پیشینه دارد که وضعیت اقتصادی کنونی خوش‌بینانه نیست. در سال‌های اخیر همه‌گیری کرونا و قرنطینه‌ها و نگرانی‌های ناشی از آن، شرایط بدی را در بازار به وجود آورد. در نیمه اول سال جاری، تقاضای مردم برای محصولات مصرفی الکترونیکی در روند کاهشی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، در نیمه اول امسال، مجموع محموله‌های عرضه شده تلفن همراه در بازار چین 136 میلیون دستگاه بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، 21.7 درصد کاهش داشت. از ژانویه تا ژوئن 2022، فروش گوشی های هوشمند به 134 میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته 21.4 درصد کاهش داشته است. وضعیت برندهای چینی در این شرایط بدتر بود. از ژانویه تا ژوئن 2022، عرضه گوشی های چینی در مجموع به 115 میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته 25.9 درصد کاهش را تجربه کرد.

کاربران فعال گوشی های هوشمند

علاوه بر این، داده‌های Counterpoint نشان می‌دهد که چرخه جایگزینی کاربران چینی از 24.3 ماه در ابتدای سال 2019 به 31 ماه افزایش یافته است. این بدان معناست که کاربران و حتی جوانان، قادر به تعویض گوشی های خود با مدل‌های جدیدتر نیستند. این یکی از دلایلی است که بیشتر مردم، گوشی های فعلی خود را حفظ می‌کنند و به این ترتیب گوشی های هواوی همچنان فعال باقی مانده است. از آنجایی که هواوی پایه محکمی دارد، اگر کاربران اقدام به تعویض گوشی های خود نکنند، این شرکت همچنان پیشتازی خود در زمینه تعداد کاربران را حفظ خواهد کرد.

کاربران گوشی های هواوی وفاداری زیادی به این محصولات دارند

همانطور که قبلا گفته شد، هواوی در سه ماهه سوم سال 2019 توانست 40 درصد از بازار گوشی های هوشمند چین را به خود اختصاص دهد که از مجموع سهم بازار رتبه‌های دوم و سوم یعنی اوپو و ویوو بیشتر بود. به خصوص در زمینه عرضه و فروش گوشی های پرچمدار، هواوی به طور قابل توجهی پیشتاز بود. این موضوع پایه و اساس تعداد گوشی های فعال هواوی در حال حاضر را گذاشته است. علاوه بر این، وفادارای کاربران گوشی های هواوی نسبتا بالاست. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که محصولات هواوی به غیر از مشکلاتی که تحریم‌ها برایشان ایجاد کرده، واقعا از نظر فنی کیفیت خوبی دارند.

همچنین هواوی از طریق اپلیکیشن‌های پیش فرض و از پیش نصب شده روی گوشی های خود توانسته کاربران زیادی را جذب کند. داده‌های Questmobile نشان می‌دهد که اپلیکیشن های هواوی، ویوو و اوپو همگی در بین 5 اپلیکیشن برتر صنعت مرورگر اینترنت قرار دارند. در بین برترین برنامه‌های پرداخت و تسویه حساب نیز تنها اپلیکیشن‌های کیف پول چهار برند اصلی بازار چین در لیست قرار گرفته‌اند که در بین آنها، تعداد کاربران فعال کیف پول هواوی از 100 میلیون نفر فراتر رفته است.

در کنار این‌ها، هواوی در صنعت ویدیو نیز حضور فعالی دارد و محتوای ویدیویی شخص ثالث را برای افزایش وفاداری کاربران، ارائه می‌کند. این اپلیکیشن‌ها تجربه بسیار خوبی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.

کاربران فعال گوشی های هوشمند

در این بین نباید از اکوسیستم هوشمند هواوی نیز غافل شد. اکنون که اینترنت اشیا به سرعت در حال رونق گرفتن است، حضور فعال هواوی در زمینه اکوسیستم هوشمند اینترنت اشیا یا AIoT باعث افزایش وفاداری کاربران شده است. هواوی بر توسعه سیستم عامل اختصاصی خود یعنی هارمونی نیز تمرکز کرده است. این شرکت چینی در حال ایجاد یک اتصال هماهنگ و یکپارچه در بین دستگاه‌های مختلف است که از جمله آنها باید به گوشی های هوشمند، رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، اتومبیل‌ها، هدفون و خانه‌های هوشمند اشاره کرد.

همه این‌ها باعث می‌شود این شرکت بتواند یک تجربه کامل اکولوژیک را برای کاربران به وجود بیاورد. در واقع اکنون شرایطی مهیا شده که تا وقتی یک محصول هواوی با سیستم عامل هارمونی در خانه دارید، هرگز نمی‌خواهید دستگاه اصلی هواوی خود را به راحتی با یک محصول از برند دیگر عوض کنید.

اپل در حال ایجاد انحصار در بازار گران‌قیمت‌ها است

تا اینجا گفتیم که هواوی بیشترین تعداد کاربران فعال گوشی های هوشمند را در اختیار دارد. در واقع چهار رتبه اول توسط برندهای چینی اشغال شده است. با این حال کاملا مسلم است که اپل در حال ایجاد انحصار در بازار گوشی های هوشمند رده بالا و گران قیمت است و بیشترین سهم بازار را در این بخش به خود اختصاص داده است.

داده‌های کانترپوینت نشان می‌دهند که در سه ماهه دوم سال جاری، اپل با سهم بازار 46 درصدی در رتبه اول گوشی های پریمیوم و بالارده چین قرار گرفته است. ویوو با سهم بازار 13 درصد و افزایش فروش 91 درصدی نسبت به سال قبل در جایگاه دوم قرار گرفته و برای اولین بار جای هواوی را در بازار گوشی های بالارده در چین تصاحب کرده است.

کاربران فعال گوشی های هوشمند

هواوی در این بخش با سهم بازار 11 درصدی به رتبه سوم سقوط کرده است. تحلیلگران می‌گویند اپل در بازار گوشی های 1000 دلار به بالا عملکرد بهتری دارد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سهم بازار 46 درصدی، بهترین عملکرد اپل در بازار گوشی های بالارده چین نیست. این کمپانی در سه ماهه اول سال 2021 توانست 57 درصد از بازار گوشی های گران قیمت چین را از آن خود کند. در سه ماهه اول سال 2022 نیز اپل بیشترین سهم بازار یعنی 62 درصد را به دست آورد و در همین مدت، سهم بازار هواوی به ترتیب 9 و 3 درصد بود که اختلاف فاحشی با اپل دارد.