آپدیت گوشی اندرویدی

اگر گوشی اندرویدی را هیچوقت آپدیت نکنیم، چه می‌شود؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آپدیت نکردن گوشی اندرویدی می‌تواند چه بلاهایی سرتان بیاورد؟ اگر نمی‌دانید حتما مطلب را دنبال کنید.

روش‌های زیادی برای محافظت از گوشی اندرویدی شما وجود دارد و استفاده از یک قاب محافظ برای جلوگیری از خط و خش افتادن روی آن، تنها کاری نیست که باید انجام دهید. یکی از مهم‌ترین راهکارها در اینجا بروزرسانی‌های نرم افزاری هستند که وظیفه محافظت دقیق از داده‌های شما، حل مشکلات و باگ‌های اساسی و بهبود عملکرد سیستم بر عهده آن‌ها است. در یک کلام، به هیچ عنوان نباید آپدیت های گوشی اندرویدی خودتان را نادیده بگیرید.

توجه به بروزرسانی‌های نرم افزاری در گوشی‌های اندرویدی اهمیت بالاتری نسبت به آیفون‌های اپل دارد. زیرا علاوه بر بروزرسانی‌های سخت سیستم عامل که توسط گوگل ارائه می‌شود، گوشی‌سازها هم نیاز دارند تغییراتی را با توجه به سخت افزار موجود زیر قاب گوشی و همچنین نرم افزار سفارشی نصب شده روی آن‌ها ایجاد کنند.

اگر گوشی خود به تازگی رفتارهای مشکوکی دارد، عمر باتری آن به شدت کم شده، مشکلات ارتباطی پیدا کرده یا هنگام انجام امور عادی هم دچار مشکل می‌شود، شما حتماً باید نسبت به بروزرسانی گوشی خود اقدام کنید. آپدیت‌های نرم افزاری می‌توانند مشکلات گوشی شما را برطرف کنند.

اما این تنها بخشی از ماجرا است. اگر می‌خواهید بدانید که با آپدیت نکردن گوشی اندرویدی چه می‌شود، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

۱. امکانات جدید را از دست می‌دهید

آپدیت گوشی اندرویدی

یکی از بزرگترین مزایای بروز نگه داشتن گوشی، در دسترس بودن امکانات و تجربیات جدید است. اگر شما جدیدترین نسخه اندروید، یه طور مثال اندروید 13 که در شرف انتشار است را دریافت کنید، شما مجموعه‌ای از تغییرات در رابط کاربری، گزینه‌های جدید شخصی‌سازی، حریم خصوصی بهتر و از همه مهم‌تر امکانات سرگرم‌کننده جدیدی را دریافت خواهید کرد.

این بروزرسانی در ابتدا توسط گوگل منتشر می‌شود و سپس تولیدکنندگان موبایل آن را متناسب با رابط کاربری گوشی‌های خود سفارشی کرده و در اختیار کاربران گوشی‌های خود قرار می‌دهند.

۲. گوشی شما در برابر حملات هک آسیب‌پذیر می‌شود

هک موبایل Android

اکثر کاربران گوشی‌های اندرویدی هنگام آپدیت گوشی خود در دو راهی انجام دادن یا ندادن قرار می‌گیرند. آن‌ها نگران هستند که مبادا پس از دریافت آپدیت جدید، مشکلاتی ایجاد شود. ولی از آنجا که در پشت هر بروزرسانی نرم افزاری یک پچ امنیتی نهفته است، چنین نگرانی بیهوده است. شاید تمام پچ‌های امنیتی ضروری نباشند، اما اگر توضیح‌دهنده مشکل خیلی مهمی باشند، باید در زودترین زمان ممکن آن‌ها را روی گوشی خود نصب کنید.

یکی از متداول‌ترین آسیب‌پذیری‌ها که گوشی‌سازها دائماً برای آن پچ امنیتی منتشر می‌کنند، احتمال اجرای کدها از راه دور است. به عبارت ساده‌تر، یک هکر می‌تواند از راه دور یک فرمان را روی گوشی شما اجرا کرده و به فایل‌های سیستمی آن دسترسی پیدا کند. سپس هکر با استفاده از این آسیب‌پذیری می‌تواند اطلاعات گوشی شما را دزدیده و کنترل کامل آن را در اختیار بگیرد. یک آسیب‌پذیری امنیتی اساسی می‌تواند به هکر اجازه نصب یک بدافزار را داده و آسیب‌های بسیار زیادی به شما وارد کند. در نتیجه سیستم شما می‌تواند طعمه باج‌خواهان قرار بگیرد یا در دراز مورد تحت نظارت هکرها برای جاسوسی از شما باشد.

اپل سال گذشته یکی از آسیب‌پذیری‌هایی که توسط گروه هکری NSO Group در بدافزار Pegasus روی گوشی یک فرد ناآگاه نصب شده بود را با یک بروزرسانی امنیتی حل کرد. گوشي‌های اندرویدی آسیب‌پذیرتر از آیفون‌ها هستند؛ بنابراین بروزرسانی‌های امنیتی را باید در آن‌ها حتی جدی‌تر هم گرفت. به نقل از Kaspersky، حدود ۹۸ درصد حملات بانکی موبایلی روی گوشی‌های اندرویدی انجام شده است. و با توجه به منبع باز بودن اندروید، اندروید بیشتر مستعد به خطر افتادن است.

۳. عملکرد کند می‌شود و مشکلات ظهور می‌کنند

آپدیت گوشی اندرویدی

یک بروزرسانی نرم افزاری به دو طریق می‌تواند روی گوشی شما تاثیرگذار باشد. اول اینکه مشکلات را برطرف می‌کند. دوم اینکه تجربه کاربری شما را هم بهبود می‌بخشد. انتشار یک بروزرسانی بزرگ اندرویدی کار پیش پا افتاده‌ای نیست و همیشه این احتمال وجود دارد که چندین باگ به همراه آپدیت وارد گوشی شده و عملکرد یک اپلیکیشن را مختل کنند. کرش شدن ناگهانی برنامه، افزایش غیرطبیعی مصرف باتری و داغ شدن گوشی از جمله مشکلاتی هستند که توسط باگ‌ها به وجود می آیند.

به همین خاطر سازندگان معمولاً بروزرسانی‌های مکمل را پس از انتشار نسخه اصلی بروزرسانی حاوی باگ، برای رفع آن‌ها منتشر می‌کنند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتماً اگر بعد از یک بروزرسانی بزرگ، سازنده یک بروزرسانی کوچک مکمل را منتشر کرد حتماً آن را دریافت کنید.

به طور مثال یکی از بروزرسانی‌های گوشی‌های پیکسل گوگل باعث از کار افتادن قابلیت Magic Eraser در اپلیکیشن گوگل فوتوز شده بود. گوگل بلافاصله بعد از اینکه متوجه موضوع شد، یک بروزرسانی مکمل را منتشر کرد که باعث رفع باگ شد.

اگر یک بروزرسانی بزرگ بدون بهینه‌سازی کافی و کنترل کیفیت منتشر می‌شود، کاربران اولین کسانی هستند که از این اتفاق ضربه خواهند خورد. معمولاً این اتفاق رخ نمی‌دهد ، اما گاهی هم اجتناب‌ناپذیر است. بروزرسانی‌های مکمل با هدف حل مشکلات بروزرسانی‌های بزرگ که تغییرات عمده‌ای را به وجود آورده‌اند، منتشر می‌شوند.

۴. چند نکته برای جلوگیری از مشکلات احتمالی

آپدیت گوشی اندرویدی

شاید آپدیت کردن گوشی سخت و حوصله‌بر باشد، اما مزیت‌های آن به مراتب بیشتر از معایبش است. چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تجربه تلخی را پس از دریافت بروزرسانی‌ها روی گوشی خود نداشته باید.

پس از دریافت یک بروزرسانی، خصوصاً آن‌هایی که هزاران مگابایت حجم دارند، مطمئن شوید که گوشی شما به وای فای وصل است. در این صورت آپدیت با سرعت بالاتری نسبت به اینترنت روی دیتا گوشی دانلود خواهد شد و وقت کمتری از شما گرفته می‌شود.

مورد بعدی اینکه مطمئن شوید باتری گوشی شما فول شارژ شده است تا در میانه راه دانلود یا از آن بدتر در حین نصب شدن نرم افزار خاموش نشود. اگر اطلاعات مهمی روی گوشی خود مثل اطلاعات بانکی، فایل‌های بسیار ضروری یا تصاویر خانوادگی قدیمی دارید، حتماً پیش از بروزرسانی از آن‌ها روی یک دستگاه دیگر یا در فضای ابری بکاپ تهیه کنید. در این صورت اگر پس از اتمام بروز رسانی، بنا به هر دلیلی فایل‌هایتان را از دست دادید، از طریق فایل‌های پشتیبان بتوانید آن‌ها را بازگردانید.

بد نیست اگر همیشه نیم نگاهی به آخرین مباحث تالارهای گفتگو و شبکه‌های اجتماعی بیاندازید و از جدیدترین اخبار حوزه توسعه نرم افزاری گوشی اندرویدی خود مطلع شوید. کاربران معمولا پس از نصب هر بروزرسانی جدید، تجربه کاربری خودشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اگر کاربران خطاهایی را گزارش دادند فعلا منتظر باشید تا گوشی‌ساز نسخه اصلاح شده را منتشر کند. اما اگر هم در حین استفاده به مشکل خوردید، می‌توانید در همین مباحث به دنبال پاسخ مناسب مشکل خود باشید.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. من هواوی رو آپدیت کردم بعضی کاربردهاش رفت ولی امکانات جدید براش اومد ،ولی گوشی های ردمی و ردمی نوت داشتم و آپدیت که کردم امکاناتشون رفت که هیچ باگ و رابط کاربری شون هم خیلی بد شد و از آپدیت شیاومی هایم بسیار پشیمونم.کاش قبل از آپدیت میشد تست کنیم یا آپدیتی رو نپسندیدیم بتونیم بدون هیچ مشکلی دانگرید کنیم.شیاومی دارید آپدیت نکنید.

  2. من یه گوشی اندروید پنج همون جیلی بین دارم چونکه اندرویدش ورژن پنجه برنامه هاش خیلی کم حجمه و خیلی سریع هست هم اندرویدش خیلی سریعه امروز سال دوهزارو بیست و دو هست و هنوزم من دارم باهمین گوشی مدل هفت سال پیش ولی خیلی سریع و دقیق کار می کنم افراد دیگه خونه ما اندروید ده و یازده رو گوشی شون نصبه که کمی سرعتشون کمه و اپلیکیشن هاش خیلی پر حجم هست یعنی ساز برنامه هاش بزرگ و جاگیر هست.

  3. و اگر مرتب آپدیت و بروزرسانی کنید اونقدر سیستم عامل سنگین میشود و برنامه ها پیچیده که گوشی و باید بعد دو سال جایکذین کنید
    اما اپدیت نکردن باعث میشه تا 5 سال بدون دردسر و کندی از گوشی خود استفادت کنید

    حرفه ای ها بر این اعتقاد دارن که تا مشکلی برنخوردی هیچوقت نرم افزار و بروزرسانی نکن چون تبلیغات بشدت زیاد و در گذر زمان پردازنده و رم گوشی دیگه کافی نخواهد بوذ