پارس سال سورن پلاس

پارس سال یا سورن پلاس ، کدام را بخریم؟

پارس سال و سورن پلاس به عنوان دو سدان خانوادگی محبوب ایران خودرو محسوب می‌شوند؛ اما کدام یک را بخریم؟ در ادامه طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

پارس سال و سورن پلاس به عنوان دو سدان خانوادگی ایران خودرو محسوب می‌شوند که توانستند نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کنند؛ اما از میان آنها کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ در ادامه با مقایسه طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس سال با موتور XU7 معمولی و سورن پلاس به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مقایسه پارس سال با سورن پلاس

بخش طراحی بیرونی

طراحی پژو پارس سال و سورن پلاس قدیمی بوده و ایران خودرو با به‌روزرسانی‌هایی که طی سال‌های گذشته برای بخش نمای بیرونی و داخلی آنها در نظر گرفته، توانسته طراحی آنها را کمی ارتقا دهد. از این رو این دو سدان خانوادگی نسبت به خودروهای چینی بازار از لحاظ ظاهری در سطح پایین‌تری قرار دارند و در بخش ظاهری نمره قابل قبولی را دریافت نمی‌کنند.

سورن پلاس

اگر بخواهیم این دو خودرو را از لحاظ ظاهری با یکدیگر مقایسه کنیم، سورن پلاس نسبت به پارس سال از ظاهر جذاب‌تری بهره می‌برد، اما پژو پارس با استایل خاص خود توانسته طی این سال‌ها به سدان محبوبی در بازار تبدیل شود و آمار فروش بالایی را برای ایران خودرو به ثبت برساند. از این رو مشتریان از لحاظ ظاهری از میان این دو خودرو به سراغ پژو پارس می‌روند.

پارس سال

به طور کلی انتخاب سورن پلاس و پژو پارس سال از لحاظ ظاهری یک موضوع کاملا سلیقه‌‌ای بوده و به همین دلیل ممکن است برخی افراد نسخه پلاس soren را زیباتر بدانند و برخی دیگر نیز پژو پارس را به دلیل استایل خاص آن انتخاب کنند.

بخش طراحی داخلی

سورن پلاس

در بخش طراحی داخلی نیز این دو سدان خانوادگی ایران خودرو دارای داشبوردهای کاملا قدیمی هستند. داشبورد نسخه پلاس soren قدیمی‌تر بوده و به دلیل وجود یک تریم رنگ مشکی نسبت به نمای داخلی پژو پارس در سطح پایین‌تری قرار دارد. البته ایران خودرو با اعمال تغییراتی مانند استفاده از فرمان محصولات دنا به همراه کلیدهای کنترل و طرح فیبرکربن توانسته مشتریان را به خرید سورن پلاس ترغیب کند.

پارس سال

پارس سال

پارس سال و سورن پلاس از نظر فضای داخلی در وضعیت مناسبی قرار داشته و در هر کدام 5 سرنشین بزرگسال به خوبی جای خواهند گرفت. البته ظرفیت صندوق عقب پژو پارس سال 470 لیتر و ظرفیت صندوق عقب سورن پلاس 500 لیتر است. از نظر کیفیت ساخت کابین نیز سورن پلاس نسبت به پارس سال در وضعیت بهتری قرار دارد.

مشخصات فنی

سورن پلاس

با وجود این که سورن پلاس و پارس سال از یک پلتفرم مشترک بهره می‌برند، اما از لحاظ فنی کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع نسخه پلاس سورن به یک پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ EF7 مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 113 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متر را به تولید برساند. در طرف مقابل پژو پارس از پیشرانه 1.8 لیتری 8 سوپاپ XU7 بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 100 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن‌متر را تولید کند.

پارس سال

پژو پارس از لحاظ میزان شتاب نسبت به سورن پلاس در وضعیت بهتری قرار دارد؛ چرا که پارس سال نسبت به سورن سال وزن کمتری داشته و در بخش آیرودنیامیک هم بدنه پژو پارس فرایند شکافت هوا را آسان‌تر از سورن پلاس به انجام می‌رساند. مصرف سوخت پیشرانه پژو پارس نیز به شکل ترکیبی حدود 1.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر نسبت به سورن پلاس بیشتر است.

ضمن این که سیستم پیشرانشی و فنی پارس سال از لحاظ استهلاک و خرابی برای مالکان دردسرهای بیشتری را به همراه دارد. همچنین سوختن واشر سرسیلندر پیشرانه XU7 یکی از معایب آن محسوب می‌شود. البته قیمت قطعات یدکی XU7 نسبت به موتور EF7 ارزان‌تر بوده و هزینه تعمیرات کمتری را به همراه خواهد داشت. این دو سدان از لحاظ کیفیت سواری در یک سطح قرار دارند. در ادامه جدول مشخصات این پارس سال و soren پلاس را مشاهده می‌کنید:

جدول مشخصات فنی سورن پلاس و پژو پارس سال

مدل خودروسورن پلاسپارس سال
موتور4 سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ4 سیلندر خطی 8 سوپاپ
حجم پیشرانه1.7 لیتر1.8 لیتر
حداکثر قدرت113 اسب بخار100 اسب بخار
حداکثر گشتاور155 نیوتن‌متر153 نیوتن‌متر
گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی7.36 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر9.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت12 ثانیه11 ثانیه
حداکثر سرعت189 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت
وزن1240 کیلوگرم1165 کیلوگرم

امکانات رفاهی و ایمنی

پارس سال

پارس سال

پژو پارس سال در ردیف محصولات کم آپشن ایران خودرو قرار می‌گیرد، اما در طرف مقابل soren پلاس به تجهیزات بیشتری مجهز شده و به همین دلیل در بخش امکانات رفاهی و ایمنی سورن پلاس نمره قبولی را دریافت خواهد کرد.

سورن پلاس

از امکانات بیشتر سورن پلاس می‌توان به شیشه بالابر سولار به همراه آنتی‌ترپ، آینه‌های جانبی تاشونده به صورت برقی با گرمکن، صندلی‌های جلو با تنظیمات برقی، چراغ بدرقه، هندزفری، بلوتوث، نمایشگر کامپیوتر سفری، سیستم پخش جدید با شش اسپیکر و خروجی ساب ووفر، فرمان با روکش چرمی و کلیدهای کنترلی اشاره کرد. مواردی چون ترمزهای ضد قفل مجهز به ABS و EBD، تهویه مطبوع اتوماتیک و دو ایربگ به عنوان تجهیزات مشترک سورن پلاس و پارس سال محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

سورن پلاس

به طور کلی soren پلاس نسبت به پژو پارس سال در بخش‌های مختلفی برتری دارد و برای خرید گزینه بهتری محسوب می‌شود. از برتری‌های سورن پلاس نسبت به پارس سال می‌توان به طراحی ظاهری به‌روزتر، مجهز بودن به پیشرانه 16 سوپاپ با عملکرد نرم‌تر و استهلاک کمتر به خصوص از لحاظ سوختن واشر سرسیلندر، برخورداری از امکانات بیشتر و مصرف سوخت پایین‌تر اشاره کرد.

پارس سال

سورن پلاس از لحاظ کیفیت نیز نسبت به پارس سال در سطح بهتری قرار داشته و کیفیت ساخت آن کمی بالاتر است. گفتنی است پژو پارس کماکان با توجه به شرایط خاص بازار و استایل عامه‌پسند خود از نسخه پلاس سورن شرایط فروش بهتری داشته و در بازار به آسانی خرید و فروش می‌شود.