توالت جدید محصول بنیاد بیل گیتس و سامسونگ

دستاورد جدید بیل گیتس و سامسونگ: توالت هایی که مدفوع انسان را بازیافت می‌کنند

بنیاد بیل گیتس و سامسونگ فناوری جدیدی برای بازیافت مدفوع را توسعه داده‌اند. این فناوری توالت می‌تواند در کشورهای در حال توسعه استفاده شود.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس و غول فناوری کره‌ای سامسونگ طی همکاری طولانی‌مدت خود در پاسخ به چالشی برای از نو ساختن توالت (Reinvent the Toilet Challenge)، به دستاورد جدیدی رسیده‌اند. سامسونگ این پروژه را با همکاری بنیاد گیتس تکمیل کرده و یک نمونه اولیه ایمن را برای مصرف خانگی توسعه داده است. به طور دقیق‌تر، «موسسه فناوری پیشرفته سامسونگ» (Samsung Advanced Institute of Technology) یا به اختصار SAIT به عنوان بخش تحقیق و توسعه سامسونگ الکترونیکس توسعه این پروژه با همکاری بنیاد مذکور را بر عهده داشته است.

دستاورد جدید بیل گیتس و سامسونگ جهت رفع بحران بزرگ جهانی

بیل گیتس و رئیس هیئت مدیره سامسونگ

موسسه فناوری پیشرفته سامسونگ از سال 2019 با بنیاد بیل گیتس شروع به کار روی پروژه بازتعریف توالت کرد. آن‌ها به تازگی توسعه فناوری‌های اصلی را به پایان رسانده‌اند و علاوه بر این، با موفقیت یک نمونه اولیه را به آزمایش گذاشته‌اند. «لی جی یانگ» (Lee Jae-yong)، قائم مقام رئیس هیئت مدیره سامسونگ الکترونیکس و بیل گیتس، یکی از رئیس‌های هیئت مدیره بنیاد بیل و ملیندا گیتس طی جلسه‌ای در 16 آگوست (25 مرداد) به نتیجه پروژه مشترک خود پرداختند و درباره ابتکارات بیشتر جهت کمک در سطح جهانی تبادل نظر کردند.

حالا باید به این سوال بپردازیم که این توالت دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارد. موسسه SAIT سه سال اخیر را صرف تحقیق و توسعه کرده است تا بتواند طراحی پایه آن را آماده کند. همچنین فناوری ماژولار و بخشی آن را توسعه داده و نهایتاً امروز محصول بنیاد بیل گیتس و سامسونگ به مرحله آزمایش موفقیت‌آمیز نمونه اولیه رسیده است.

توالت جدید محصول بنیاد بیل گیتس و سامسونگ

سامسونگ فناوری‌های اصلی مربوط به عملیات حرارتی و زیست‌فرایند را ساخته است که عوامل بیماری‌زا در مدفوع انسان را از بین می‌برند و باعث می‌شوند خروجی‌های زائد مایع و جامع ضرری برای محیط زیست نداشته باشند. در این سیستم بازیافت کامل آب پاکسازی‌شده، خشک و خاکستر شدن پسماند جامع و تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صورت می‌گیرد.

البته نباید انتظار داشت سامسونگ این فناوری توالت جدید را طی رویدادی پر سر و صدا مثل آنپکد به نمایش بگذارد! پس از تجاری‌سازی این پروژه، این شرکت کره‌ای مجوزهای اختراع مربوط به آن را به شرکای خود در کشورهای در حال توسعه ارائه خواهد داد بدون اینکه بهره‌ای از آن‌ها به خاطر مالکیت بگیرد. سامسونگ همچنان با بنیاد بیل و ملیندا گیتس همکاری خواهد کرد تا این فناوری‌ها را به تولید انبوه برساند.

توالت جدید محصول بنیاد بیل گیتس و سامسونگ

دسترسی به امکانات تخلیه فاضلاب ایمن همچنان معضلی بزرگ در کشورهای در حال توسعه در سراسر دنیا به حساب می‌آید. بنا به برآوردهای سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد یا همان یونیسف، بیش از 3.6 میلیارد نفر در دنیا به امکانات ایمن دسترسی ندارند. در نتیجه، نیم میلیون کودک زیر 5 سال هر سال به خاطر بیماری‌های اسهالی جان خود را از دست می‌دهند. دستاورد جدید بیل گیتس و سامسونگ می‌تواند به نوبه خود سهمی در رفع این بحران جهانی داشته باشد.