بریکینگ بد

بررسی سه پایان در دنیای بریکینگ بد؛ بی‌نقص و متناسب

با پخش قسمت پایانی سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» سومین پایان دنیای بریکینگ بد رقم خورد. در این مطلب به بررسی این سه پایان می‌پردازیم.

فرنچایز «بریکینگ بد» دارای سه پایان متمایز است که طیفی از شادی و غم را در بر می‌گیرد. در اینجا توضیح می‌دهیم که چرا هر یک از این پایان‌ها، کاملا با داستان مربوط به خود سازگار هستند. اکثر برنامه‌های تلویزیونی یک پایان بخصوص دارند؛ با احیا یا ساخت دنباله‌ها، شاید حتی به دو پایان برسند. دنیای محبوب بریکینگ بد مجموعا دارای سه پایان جداگانه است. اولین پایان در سال 2013 با «فلینا» آخرین اپیزود سریال بریکینگ بد رقم خورد. سپس فیلم سینمایی El Camino: A Breaking Bad Movie در سال 2019 به عنوان پایانی بلند اکران شد که بلافاصله پس از مرگ والتر وایت اتفاق می‌افتاد.

ّبریکینگ بد

از چپ به راست: والتر وایت، ساول گودمن و جسی پینکمن

چهار قسمت آخر سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» شامل سومین پایان بندی دنیای Breaking Bad می‌شود. اپیزود «نیپی» که عمدتا یک پیش درآمد در طول شش فصل خود است، نشانگر تغییری دائمی در خط داستانی جین است که پس از اپیزود «فلینا» و فیلم «ال کامینو» اتفاق می‌افتد. در حالی که سرنوشت والتر وایت و جسی پینکمن از قبل مشخص شده است، فصل ششم Better Call Saul داستان گسترده‌تر بریکینگ بد را به پایان می‌رساند. زیرا جیمی مک گیل هم بالاخره، تاوان جنایات خود را پس می‌دهد.

هنگامی که هر برنامه تلویزیونی به پایان خود نزدیک می‌شود، سازندگان مجبورند از بین یک پایان خوش، تراژیک یا حالتی میانه و خنثی، یکی را انتخاب کنند. فرانچایز بریکینگ بد بین سال‌های 2013 تا 2022 میلادی، هر سه مورد را پوشش داده است و به همین دلیل، درست مانند «جیمی زبل» همیشه در صدر توجه قرار می‌گیرد.

ادامه این مطلب به اسپویل کامل سریال اصلی، فیلم ال کامینو و سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» می‌پردازد.

سه پایان کاملا متفاوت در دنیای بریکینگ بد

پایان بریکینگ بد

لحظات پایانی والتر وایت در سریال اصلی

پایان سریال اصلی (2013)

اپیزود نمادین «فلینا»، پایانی مناسب و به عبارتی تلخ و شیرین برای سریال بریکینگ بد محسوب می‌شود. از یک طرف والتر وایت می‌فهمد که چگونه پول مواد مخدر خود را به طور قانونی به والت جونیور و هالی برساند. سپس اپیزود با قتل عام باند نازی جک ادامه می‌یابد. حالا جسی پینکمن را می‌بینیم که پیروزمندانه به سوی آزادی حرکت می‌کند. اما افسوس که پایان سریال بریکینگ بد با خنده بدرقه‌مان نمی‌کند. شخصیت برایان کرانستون نه تنها در هنگام عبور از آخرین مانع می‌میرد، بلکه این اتفاق در تنهایی مطلق رخ می‌دهد. تمام تلاش‌ها برای آشتی با اسکایلر و والت جونیور بی نتیجه می‌ماند و هایزنبرگ، جدا از افرادی که بیشتر از همه دوستشان داشت، جان می‌دهد.

پایان فیلم سینمایی «ال کامینو» (2019)

فیلم سینمایی ال کامینو که در سال 2019 روی شبکه نتفلیکس پخش شد، پایان دل‌رحمانه‌تری را برای جسی رقم زد و حال و هوایمان را بعد از ترومای حاصل از تماشای فینال سریال عوض کرد. جسی پینکمن با بازی آرون پل، آخرین قمار جسورانه‌اش را برای فرار از نیومکزیکو و شروع یک زندگی جدید در آلاسکا آغاز می‌کند. با وجود شانس کم، او موفق می‌شود. جسی پول‌ها را بدست می‌آورد، از دست تعقیب کنندگان خود فرار می‌کند و با کلی بدبختی به آلاسکا می‌رسد. خداحافظی همیشگی با پیت لاغر و گورکن، نت کوچکی از تراژدی را به سمفونی پایانی ال کامینو اضافه می‌کند اما تلاش جسی برای آزادی و موفقیت نهایی‌اش، موضوعی دلگرم کننده و الهام بخش است.

پایان سریال فرعی (2022)

قسمت پایانی سریال «بهتره با کاول تماس بگیری» در جهت کاملا مخالف حرکت می‌کند. در حالی که ال کامینو، پایانی خوش با چند قطره از تراژدی را ارائه داد، سریال اختصاصی ساول گودمن، یک معجون تراژیک با چند قطره شادی را به خورد بینندگان می‌دهد. شاید جیمی مک گیل، وجدان خود را دوباره بدست آورده و احترام کیم وکسلر را پس گرفته باشد، اما آخرین شات از شخصیت ساول در پشت میله‌های زندان، در حالی که آخرین نگاهش را به کیم می‌اندازد و لبخند می‌زند، عمیقا ناراحت کننده است. هر چقدر هم که جیمی بخواهد چهره‌ای شجاع به خود بگیرد، زندگی در زندان برای او یک پایان تاریک محسوب می‌شود و با توجه به اینکه کیم همچنان با یک پرونده‌ی مدنی گران قیمت مواجه است، آینده‌ی او هم چندان درخشان به نظر نمی‌رسد!

چرا هرکدام از پایان‌ها بی‌نقص هستند؟

بهتره با ساول تماس بگیری

ساول گودمن در کنار شخصیت مخوف مایک

بریکینگ بد سه بار و به روش‌های کاملا متفاوت به پایان رسیده است: تلخ، شاد و دوباره تلخ. وینس گیلیگان و همکارانش هر بار دقیقا گزینه‌ی مناسب را انتخاب می‌کنند و توی خال می‌زنند!

سریال اصلی تحت فشار بود تا چیزی را ارائه دهد که بسیاری از سریال‌های دیگر در دستیابی به آن شکست خورده‌اند (به سریال گیم آف ترونز رجوع کنید!). به همین دلیل اپیزود «فلینا» چاره‌ای جز هدف قرار دادن نقطه‌ای در میانه‌ی نشاط و افسردگی نداشت. تعداد زیاد کشته شدگان در دنیای بریکینگ بد و موقعیت والتر وایت به عنوان یک ضد قهرمان آشکار به این معنی بود که پایانی خوش در پس زمینه‌ای از بدبختی، غیر صادقانه به نظر می‌رسد. با این حال اگر «فلینا» به اندازه‌ی پایان «بهتره با ساول تماس بگیری» تلخ از آب در می‌آمد، بیننده‌ها نابود می‌شدند! دلیل مهمی که باعث می‌شود قسمت پایانی بریکینگ بد در میان بهترین پایان‌های تلویزیونی تمام دوران قرار بگیرد، تعادل بی‌نقص بین لحظات خوب و دلشکستگی‌های موجه است.

ال کامینو با پایانی شادتر خداحافظی کرد، زیرا داستان تماما روی جسی پینکمن تمرکز داشت. کسی که هرگز راه خود را به زیبایی والتر وایت گم نکرد! جسی بخاطر جوانی و حماقتش، اغلب در وسط بازی خطرناک مافیای مواد مخدر گیر می‌افتاد. اگرچه مطمئنا بی تقصیر نبود، اما جسی بیچاره مجبور شد ماه‌ها در اسارت باند جک قرار بگیرد؛ در حالی که قبلا هم شاهد مرگ تعدادی از عزیزانش بود. ال کامینو با این تصمیم که شخصیت آرون پل به اندازه‌ی کافی رنج کشیده و سزاوار فرصتی دوباره است، انتخاب درستی می‌کند. تماشای خداحافظی جسی، غرق در امید و خوش‌بینی، پایان اصلی بریکینگ بد را تکمیل می‌کند.

بریکینگ بد

ساول گودمن تصمیم گرفت تقاص گناهانش را پس دهد

بعد از اینکه سریال اصلی و فیلم سینمایی هر دو با احتیاط از پایان‌های ناامیدکننده و تماما تلخ اجتناب کردند، سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» معادله را برهم می‌زند! جیمی (ملقب به ساول گودمن) از جهات مختلفی با والتر و جسی فرق دارد. به این معنی که خداحافظی خونین به سبک والتر وایت برای او مناسب نبود و برخلاف جسی، جیمی اغلب محرک اصلی اعمال نادرست – چه در طول و چه قبل از بریکینگ بد – بوده است. نادیده گرفتن شانس‌های دوباره، یکی پس از دیگری باعث شد جیمی هرگز نتواند پایانی به سبک ال کامینو داشته باشد. تنها گزینه‌ی «بهتره با ساول تماس بگیری» این بود که جیمی مک‌ گیل تاوان جنایاتش را طبق قانون بدهد و از آنجایی که سریال اصلی و ال کامینو قبلا با کاراکترهای اصلی راه آمده بودند، Better Call Saul نمی‌توانست از سرنوشت تاریک پروتاگونیست خود فرار کند. بالاخره لازم بود یکی از این سه نفر، سقوط آزاد را تجربه کند … .

به نظر شما قسمت پایانی سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» توانست انتظارات را برآورده کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*