آموزش اسکرین شات گرفتن

آموزش اسکرین شات گرفتن در تمام گجت ها؛ از موبایل، لپ تاپ و تبلت تا ساعت های هوشمند

چگونه در دستگاه‌های مختلف اسکرین شات بگیریم؟ در ادامه با آموزش اسکرین شات گرفتن در تمام گجت ها از جمله موبایل، لپ تاپ، تبلت و ساعت هوشمند همراه ما باشید.

امروزه هر دستگاه و گجتی که دارای صفحه نمایش باشد، از ویژگی اسکرین شات گرفتن یا همان عکس گرفتن از صفحه نیز بهره می‌برد. با این حال توجه به این نکته مهم است که روش گرفتن اسکرین شات در هر گوشی هوشمند و هر گجت دیگری، متفاوت است. برای مثال اسکرین شات شیائومی در مقایسه با دیگر برندهای اندرویدی متفاوت است. حتی دستگاه‌های مشابه از برندهای مختلف نیز احتمالا روش‌های متفاوتی برای گرفتن عکس از صفحه خواهند داشت. حتی برخی از دستگاه‌ها ممکن است نیاز به نصب یک برنامه شخص ثالث برای گرفتن اسکرین شات داشته باشند.

دراین مطلب قصد داریم نحوه اسکرین شات گرفتن را در تمام گجت‌ها، از موبایل گرفته تا لپ تاپ، تبلت و ساعت های هوشمند به شما آموزش دهیم.

1. آموزش اسکرین شات گرفتن در گوشی یا تبلت اندرویدی

برای بسیاری از گوشی های هوشمند و تبلت های اندرویدی، گرفتن اسکرین شات به سادگی انجام می‌شود. کاربران فقط باید دکمه پاور را با دکمه کاهش صدا به طور همزمان فشار دهند. با این حال سعی کنید که هیچ‌یک از این دکمه‌ها را خیلی زود فشار ندهید. برندهای اصلی مثل شیائومی، سامسونگ، گوگل، وان پلاس و دیگران از این روش استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، بسیاری از تبلت های اندرویدی نیز می‌توانند با استفاده از همین روش اسکرین شات بگیرند. برای اکثر این برندها، بعد از گرفتن اسکرین شات یک پنجره شناور کوچک با عکس گرفته شده روی صفحه ظاهر می‌شود. اگر این پنجره شناور را لمس کنید، یک پیش نمایش از اسکرین شات گرفته شده را به نمایش درمی‌آورد. در این بخش می‌توانید تغییراتی را روی عکس گرفته شده ایجاد کنید و اسکرین شات را ویرایش یا ارسال کنید. این پنجره کوچک شناور معمولا پس از چند ثانیه از صفحه نمایش محو می‌شود.

آموزش اسکرین شات گرفتن

در مورد محل ذخیره پیش فرض اسکرین شات‌ها، بین برندهای مختلف تفاوت وجود دارد. با این حال بیشتر برندها یک پوشه جداگانه با عنوان اسکرین شات برای تمام عکس‌های گرفته شده از صفحه تعبیه شده است. راه‌های دیگری هم برای گرفتن اسکرین شات وجود دارد. به عنوان مثال، یک گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی که از قلم اس پن پشتیبانی می‌کند، می‌تواند با استفاده از S Pen و ضربه زدن و چند ثانیه نگه داشتن آن روی صفحه، یک عکس از صفحه نمایش بگیرد. علاوه بر این، دستیارهای هوشمند صوتی نیز می‌توانند در محصولات بسیاری از برندها اقدام به گرفتن اسکرین شات کنند.

2. آموزش گرفتن اسکرین شات در گوشی آیفون یا تبلت آیپد

برای گرفتن اسکرین شات در آیفون و آیپدهای اپل، دو راه وجود دارد که این دو روش به وجود داشتن یا نداشتن دکمه هوم در گجت شما بستگی دارد. در ادامه، این دو روش را بررسی می‌کنیم.

بدون دکمه هوم

گوشی های آیفون ایکس به بعد یا جدیدترین مدل تبلت‌های آیپد دارای دکمه هوم نیستند. برای گرفتن اسکرین شات در این دستگاه‌ها باید دکمه کناری و دکمه افزایش صدا را برای چند ثانیه با هم نگه دارید.

آموزش اسکرین شات گرفتن

با دکمه هوم

اگر آیفون‌های قدیمی‌تر مثل آیفون اس ای یا آیفون 8 دارید، باید از این روش استفاده کنید. برای گرفتن اسکرین شات، دکمه کناری و دکمه هوم را به طور همزمان فشار دهید. با این حال برخی از مدل‌های قدیمی‌تر دارای دکمه کناری نیستند. برای این مدل‌ها باید دکمه هوم و دکمه بالا را چند ثانیه با هم فشار دهید.

اگر می‌خواهید از کل صفحه و نه فقط چیزی که صفحه نمایش گوشی شما نشان می‌دهد، عکس بگیرید، پس از گرفتن اسکرین شات روی گزینه صفحه کامل یا Full Page در تنظیمات کلیک کنید. گفتنی است پس از گرفتن اسکرین شات، تصویر شما در پوشه Screenshot ذخیره می‌شود.

3. گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10 و ویندوز 11

در ویندوز 10 و ویندوز 11، گرفتن اسکرین شات با استفاده از ابزار Snippin Tool انجام می‌شود. با این حال اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید، ممکن است به Snip & Sketch نیز دسترسی داشته باشید که اساسا همان Snipping Tool است. با استفاده از این ابزار، چهار روش گرفتن اسکرین شات در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از یک برش مستطیلی، برش آزاد،‌ برش پنجره‌ای و برش تمام صفحه بهره ببرید. پس از گرفتن اسکرین شات، عکس گرفته شده به صورت فایل HTML، گیف، پی ان جی یا JPEG ذخیره می‌شود. شما می‌توانید پس از ذخیره فایل، نام آن را تغییر دهید.

باز کردن Snipping Tool نیز بسیار آسان است. می‌توانید از نوار جستجوی ویندوز برای پیدا کردن این ابزار استفاده کنید و آن را برای استفاده‌های بعدی روی تسکبار خود پین کنید. یا می‌توانید میانبر این برنامه را روی صفحه دسکتاپ خود قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید از میانبر Windows Key + Shift + S در کیبورد خود برای فعال کردن این ویژگی استفاده کنید. با این حال به نظر می‌رسد این میانبر، یک نسخه‌ی ساده شده را بدون برخی ویژگی‌ها برای شما باز می‌کند.

دکمه Print Screen در ویندوز

برخی از لپ تاپ‌ها و نوت بوک‌ها دارای دکمه Print Screen یا prt sc هستند. اگر این دکمه در دستگاه شما وجود داشت، پس گزینه دیگری برای گرفتن اسکرین شات در دسترس دارید. اگر Alt + Print Screen را با هم بفشارید، از کل پنجره‌ی صفحه نمایش اسکرین شات گرفته می‌شود. با این حال با فشردن دکمه‌های Shift + Print Screen فقط از قسمت انتخاب شده اسکرین شات گرفته می‌شود. در این حالت، یک پنجره به شما اجازه می‌دهد قسمتی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید را انتخاب کنید.

لطفا توجه داشته باشید که پس از استفاده از دکمه Print Screen، تصویر گرفته شده در کلیپ بورد شما کپی می‌شود و سپس می‌توانید روی تصویر کلیک راست کرده و پیست کنید یا به سادگی از میانبر Crtl+V استفاده کنید.

4. اسکرین شات گرفتن در مک

در سیستم عامل مک که در لپ تاپ‌های مک بوک اپل یا آل این وان‌های آی مک وجود دارد، کاربران سه گزینه برای گرفتن اسکرین شات با استفاده از میان‌برهای روی صفحه کلید در دسترس دارند. این گزینه‌ها عبارتند از Shift+Command+3 که از کل صفحه عکس می‌گیرد، Shift+Command+4 که تنها از بخشی از صفحه عکس می‌گیرد و Shift+Command+4+Spacebar که از یک پنجره اسکرین شات می‌گیرد.

اسکرین شات‌های گرفته شده به صورت خودکار با فرمت PNG در دسکتاپ شما ذخیره می‌شوند. با این حال اگر می‌خواهید به جای ذخیره کردن اسکرین شات، آن را کپی کنید، باید با بقیه کلیدها دکمه Ctrl را نیز فشار دهید.

5. گرفتن اسکرین شات در کروم بوک

در کروم بوک‌ها، کلید خاصی برای گرفتن اسکرین شات وجود دارد. با این حال، میانبرهایی روی صفحه کلید نیز وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها اسکرین شات گرفت. اگر از کلید اختصاصی استفاده می‌کنید، تصویر گرفته شده در پوشه دانلودها ذخیره می‌شود. در صفحه کلید، می‌توانید کلیدهای Ctrl+F5 را برای گرفتن عکس کامل و Ctrl+Shift+F5 را برای گرفتن عکس از یک بخش مستطیلی فشار دهید.

علاوه بر این، تعدادی افزونه کروم نیز وجود دارد که می‌توانند به طور کارآمدتری نسبت به ابزار اسکرین شات کروم بوک از صفحه نمایش عکس بگیرند.

6. گرفتن اسکرین شات در لینوکس

در برخی از سیستم‌های عامل لینوکس، یک برنامه برای اسکرین شات گرفتن وجود دارد؛ اما اگر این گزینه در دسترس نبود، همان میانبرهای صفحه کلید که برای اسکرین شات گرفتن در ویندوز با کلید Print Screen استفاده می‌کردید، اینجا هم عمل می‌کنند.

7. گرفتن اسکرین شات در ساعت هوشمند اپل واچ و گلکسی واچ

آموزش اسکرین شات گرفتن

سامسونگ گلکسی واچ

برای اسکرین شات گرفتن در ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ، باید دکمه Home را فشار دهید و نمایشگر را به صورت همزمان به سمت راست سوایپ کنید. اسکرین شات ثبت شده با استفاده از این روش در برنامه گالری ساعت هوشمند شما ذخیره می‌شود. گزینه دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد که برای آن باید دکمه‌های Back و Home را با هم نگه دارید. با این حال برای گزینه دوم، نباید این دو دکمه را برای مدت طولانی نگه دارید، چرا که در این صورت Samsung Pay را فعال خواهید کرد.

آموزش اسکرین شات گرفتن

اپل واچ

در ساعت هوشمند اپل واچ، ویژگی گرفتن اسکرین شات به طور پیش‌فرض فعال نیست. این بدان معناست که کاربران باید قبل از اقدام به گرفتن اسکرین شات، این ویژگی را به صورت دستی فعال کنند. برای فعال کردن این ویژگی به تنظیمات یا Settings بروید و وارد بخش General شوید. سپس گزینه Screenshots را باز کنید و روی Enable Screenshots ضربه بزنید.

پس از فعال کردن این گزینه، برای گرفتن اسکرین شات، دکمه کناری و تاج دیجیتالی یا Digital Crown را با هم فشار دهید و نگه دارید. تصویر گرفته شده در برنامه عکس آیفون شما ذخیره می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*