تولید گوشی موبایل ایرانی

تولید ۱۰ میلیون گوشی ایرانی تا سال ۱۴۰۴ با حمایت وزارت صمت

به نظر می‌رسد که وزارت صمت به صورت جدی به صنعت موبایل هم ورود کرده و قرار است تا سال 1404 شاهد تولید حدود 10 میلیون گوشی موبایل ایرانی باشیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت اعلام کرده قرار است از تولید موبایل در داخل حمایت شود و با توجه به گردش مالی بالای این صنعت، باید مسائلی که به آن مرتبط است با دقت ویژه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد.

حمایت وزارت صمت از تولید گوشی موبایل ایرانی

طی روزهای گذشته سید مهدی نیازی به عنوان یکی از مسئولان وزارت صمت با انجمن تولیدکنندگان موبایل، تبلت و تجهیزات جانبی جلساتی برگزار کرده و در خصوص آینده این صنعت سودساز صحبت شده است. به گفته نیازی باید به سمت تولید محصولات دانش بنیان برویم. وی همچنین بیان کرد:

تلاش شد تا در ساختار جدید وزارت صمت، تمام حوزه‌ها اعم از واردات، صادرات، تولید، سرمایه‌گذاری در یک دفتر قرار بگیرد تا روند مشکلات گذشته اصلاح شود. همچنین در ساختار جدید، یک‌سری رشته فعالیت‌ها که قبلا به آنها کم‌‌توجهی می‌شد، در دستور کار قرار گرفت. به‌ عنوان نمونه در ساختار جدید دفتر صنایع خلاق، دفتر صنایع هوایی یا مواد کمیاب ایجاد شد.

نیازی

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که کشور ما در زمینه تولید فولاد و نساجی صاحب سبک است و در حال حاضر می‌بایست در صنایع پیشرفته که بر فناوری‌های مدرن تکیه دارند تحولی عظیم ایجاد شود. وی همچنین خاطرنشان کرد که باید برای تولید تلفن همراه زنجیره تولید و سبد محصولات ایجاد کرد.

به گفته نیازی، وزارت صمت قصد دارد از تولید تلفن همراه حمایت‌های لازم را به عمل آورد. با توجه به این که هم‌اکنون در بازار موبایل گردش مالی بالایی وجود دارد باید به طور جدی‌تر مسائل مربوط به آن مورد بررسی قرار گیرد. وی همچنین تأکید کرد در حال حاضر می‌بایست هم‌راستا با دیگر صنایع، برای تولید تلفن همراه و تبلت برنامه‌های تحولی سریعی بچینیم و نباید وزارت صمت و دیگر نهادهای مربوطه نسبت به این طرح با بی‌تفاوتی برخورد کنند.

ظرفیت‌های تأمین نیاز کامل بازار تلفن همراه در کشور

پس از صحبت‌های نیازی، آقای محسن احمری بخشایش به عنوان رئیس انجمن تولیدکنندگان موبایل و تجهیزات جانبی تأکید کرد بازار تلفن همراه در کشور ما همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد و نوپا به حساب می‌آید. با این اوصاف هم‌اکنون حدود 30 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از این منبع ایجاد شده است. بخشایش همچنین گفت:

ظرفیت بالقوه این صنعت تامین نیاز کامل بازار تلفن‌های همراه دکمه‌ای و تامین 10 درصدی نیاز بازار تلفن همراه هوشمند است که به دلیل عدم توجیه اقتصادی تولید تلفن همراه به خاطر سرمایه ثابت و سرمایه در گردش بالای مورد نیاز و سربار تولید، از این ظرفیت بهره‌گیری نشده است.

حمایت وزارت صمت از تولید گوشی موبایل

بر اساس آنچه رئیس انجمن تولیدکنندگان تلفن همراه و تجهیزات جانبی اعلام کرده، از ابتدای سال جاری تا به الان تقریباً دو ماه ثبت سفارش متوقف بوده و اگرچه تعرفه‌ها تغییر کرده اما 178 هزار دستگاه گوشی تولید شده است. به نظر می‌رسد انجمن تولیدکنندگان موبایل برنامه دارد طی همین سال ظرفیت تولیدات گوشی های همراه را افزایش دهد. به گفته وی:

این انجمن برنامه دارد در سال جاری به تولید اولیه تلفن همراه ساخت داخل کامل با برند ایرانی، مونتاژ حدود سه میلیون تلفن همراه، شامل 20 درصد تلفن همراه هوشمند، 70 درصد تلفن همراه دکمه‌ای و 10 درصد تبلت و همچنین دستیابی به عمق ساخت داخلی 10 درصد تلفن‌های همراه دکمه‌ای برسد.

همچنین محسن احمری بخشایش در خصوص آمار برنامه‌ریزی شده سال 1402 نیز صحبت کرد و گفت انجمن مذکور قصد جدی دارد تا سال 1402، تولید انبوه تلفن‌های همراه را با برند کاملا ایرانی استارت بزند و تقریبا 5 میلیون دستگاه در سال تولید کند.

وی توضیح داد که عمق ساخت داخلی در تلفن‌های همراه دکمه‌ای به میزان 25 درصد، در تلفن های هوشمند و تبلت 5 درصد خواهد شد و در میزان اشتغالی که از این طریق ایجاد خواهد شد نسبت به پارسال تا 20 درصد شاهد رشد خواهیم بود. احمری تأکید کرده این آمار و ارقام در سال 1403 تغییر خواهد کرد.

حمایت وزارت صمت از تولید گوشی موبایل

به عقیده او انجمن تولیدکنندگان موبایل قصد دارد در سال 1403 میزان تولیدات انبوه خود را به عدد 8 میلیون دستگاه برساند و همچنین میزان داخلی سازی گوشی‌های همراه را تا 40 درصد در تلفن‌های دکمه‌ای و 15 درصد در گوشی های هوشمند و تبلت افزایش دهد. همچنین میزان اشتغال از 20 درصد در سال 1402 قرار است به 30 درصد برسد. وی در ادامه افزود:

برنامه سال 1404 هم این است که تولید موبایل به 10 میلیون دستگاه در سال برسد. همچنین افزایش عمق ساخت داخلی به میزان 85 درصد در تلفن های همراه دکمه ای و 45 درصد در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت و افزایش اشتغال به میزان 15 درصد نسبت به سال قبل و رسیدن به اشتغال 150 هزار نفر به طور مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از جمله دیگر برنامه‌های انجمن تا سال 1404 است.