شاسی بلند داخلی ریرا ایران خودرو

قیمت و مشخصات فنی ریرا منتشر شد؛ شاسی بلند ایران خودرو هم با موتور tu5 می‌آید!

قیمت و مشخصات فنی کراس اوور ریرا ایران خودرو منتشر شد. این شاسی بلند داخلی هم با موتور TU5 روانه بازار ایران خواهد شد.

شاسی بلند ایران خودرو با نام ریرا اخیراً با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رسماً به نمایش گذاشته شد و بحث‌های زیادی را با خود به دنبال داشت. ایران خودرو قصد دارد این کراس اوور را به عنوان یکی از خودروهای لوکس و مدرن داخلی در حد و اندازه خودروهای باکیفیت اروپایی و آسیایی به بازار ایران عرضه کند. با این حال، به تازگی متوجه شده‌ایم که ریرا به جای پیشرانه توربوشارژ ملی EF7tc به پیشرانه ارتقایافته TU5 با خروجی 113 اسب بخار مجهز خواهد شد و جهت سازگاری بیشتر با توانایی مالی مشتریان با قیمت پایین‌تری در دسترس قرار خواهد گرفت.

نمای جلوی شاسی بلند داخلی ریرا ایران خودرو

همان‌طور که پیش‌تر در گجت نیوز توضیح داده‌ایم، ریرا نامی در زبان مازنی به معنای باران، منشاء زندگی‌بخش و سرسبزی است و در مازندران هم نام پرنده کوچک و تیزپروازی به حساب می‌آید. ایران خودرو این نام را از یکی از اشعار شاعر خوشنام مازندرانی نیما یوشیج با هدف پایبندی به فرهنگ و هویت ایرانی انتخاب کرده است. این شرکت همچنین در ادامه این رویکرد خود، مراسمی را برای رونمایی از ریرا در روستای یوش شهرستان نور برگزار کرده است. در ادامه به مشخصات فنی و همچنین طراحی، امکانات و قیمت این شاسی بلند ایران خودرو با نام تجاری K125 می‌پردازیم.

مشخصات فنی ریرا

نمای جلوی شاسی بلند داخلی ریرا ایران خودرو

ریرا که جزو کراس اوورهای رده B پلاس به شمار می‌رود، بر پایه پلتفرم IKP1 توسعه پیدا کرده و از لحاظ ابعاد مشابه کراس اوورهای مطرح دیگر نظیر پژو 2008، نیسان جوک و سیتروئن C3-XR است. این خودروی تولید داخل از دو پیشرانه برخوردار خواهد بود. مدل پایه از یک پیشرانه 1.6 لیتری TU5+ بهره می‌برد که می‌تواند مجموعاً 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته، قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

مدل فول آپشن شاسی بلند ایران خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.65 لیتری EF7+ توربوشارژ است که توانایی تولید قدرت 168 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتون متر را دارد. این مدل هم به وسیله گیربکس اتوماتیک 6 سرعته قدرت را راهی چرخ‌های جلو می‌کند یا به عبارتی دیگر، از سیستم دیفرانسیل جلو یا محور جلو بهره می‌گیرد.

سایر جزئیات شاسی بلند ایران خودرو

شاسی بلند داخلی ریرا ایران خودرو از چندین زاویه

ایران خودرو شاسی بلند ریرا را مطابق با المان‌های رایج امروزه طراحی کرده است. طراحی نمای جلوی این خودروی تولید داخل شباهت زیادی به مدل جدید شاسی بلند کره‌ای هیوندای سانتافه دارد و در نمای عقب شباهت‌های آشکار به پژو 2008 به چشم می‌خورد. البته از آنجا که ریرا بر پایه پژو 2008 طراحی شده، این موضوع کاملاً قابل انتظار است.

نمای عقب کراس اوور تولید داخل ری را ایران خودرو

همان‌طور که تارا نسخه داخلی پژو 301 در نظر گرفته می‌شود، ریرا هم نسخه داخلی ایران خودرو از پژو 2008 خواهد بود. البته زبان طراحی این شاسی بلند با بقیه ساخته‌های ایران خودرو تفاوت دارد و دنا، تارا و ریرا به عنوان محصولات اخیر این شرکت، از لحاظ طراحی آنچنان یکپارچه نیستند و الگوی مشخصی را دنبال نمی‌کنند.

کابین کراس اوور تولید داخل ری را ایران خودرو

در خصوص امکانات رفاهی و ایمنی ریرا باید گفت که این کراس اوور با 6 ایربگ 10 نقطه‌ای، ترمز پارک برقی، رادار خطی، رادار نقطه کور، سنسور باد تایرها، فرمان کمکی برقی، سنسور باران، صفحه آمپر دیجیتالی، تاچ‌اسکرین اطلاعات و سرگرمی و سقف پانورامای برقی روانه بازار خواهد شد.

قیمت ایران خودرو ری را

ایران خودرو ریرا را مثل تارا با قیمتی ارزان‌تر از نمونه خارجی آن یعنی پژو 2008 عرضه خواهد کرد. وقتی نرخ دلار در محدوده 3 هزار تومان بود، پژو 2008 با قیمت تقریباً 100 میلیون تومانی راهی بازار شد. حالا با در نظر گرفتن تورم و افزایش نرخ دلار تا 30 هزار تومن، انتظار می‌رود ریرا بین 600 تا 800 میلیون تومان قیمت داشته باشد. به نظر می‌رسد طراحی و توسعه ریرا تا اوایل سال 1402 ادامه پیدا می‌کند و نهایتاً این کراس اوور در نیمه دوم 1402 یا اوایل 1403 به عرضه خواهد رسید.