آپولو 17

چین و آمریکا در ماه همسایه می‌شوند؛ آغاز دوباره جنگ سرد، این‌بار در فضا!

وجود مناطق مشترک تعیین شده توسط آمریکا و چین برای فرود در قطب جنوبی ماه، ممکن است دو کشور رقیب را این‌بار در فضا، در مقابل یکدیگر قرار دهد.

احتمال می‌رود به‌زودی، قطب جنوبی ماه به‌طور هم‌زمان، میزبان ماموریت‌های فضایی آمریکا و چین باشد. ظاهرا این‌بار جنگ سرد میان دو کشور قرار است به فضا کشیده شود. ناسا اخیرا 13 منطقه منتخب خود برای ماموریت آتی آرتمیس 3، در نزدیکی قطب جنوبی ماه را اعلام کرده که هدف آن فرود یک مرد و یک زن در ماه تا اواخر سال 2025 است. آرتمیس 3 قرار است با استقرار در قطب جنوبی ماه که منطقه‌ای ارزشمند است به بررسی وجود آب در این ناحیه بپردازد.

منابع آب موجود بر روی سطح ماه، به عنوان منبع اصلی اکتشافات فضایی آینده مطرح خواهد بود، زیرا می‌تواند برای ساخت موشک استفاده شود و پتانسیل ماه برای تبدیل شدن به دروازه‌ای برای مقصدهای دورتر مانند مریخ را افزایش دهد.

اما این تنها ناسا نیست که قصد دارد از منابع قطب جنوب ماه استفاده کند. در مقاله‌ای که توسط مجله اکتشافات اعماق فضایی در چین منتشر شده، گروهی از محققان به رهبری فرمانده ماموریت Chang’e-4 ماه به نام ژانگ هه، از شناسایی 10 نطقه برای فرود احتمالی در نزدیکی قطب جنوب خبر داده‌اند. به گزارش اسپیس نیوز، محققان در آمریکا و چین، به طور مشترک، مکان‌هایی در نزدیکی دهانه‌های شاکلتون، هاورث و نوبیل را به عنوان مناطق فرود احتمالی در قطب جنوبی ماه هدف قرار داده‌اند.

نقشه ناسا

نقشه ای از قطب جنوبی ماه که در آن 13 منطقه احتمالی ناسا برای فرود آرتمیس 3 تعیین شده است.

البته ماموریت آتی چین به ماه، بدون فضانوردان انجام می‌شود و در عوض، یک کاوش‌گر برای بررسی وجود یخ آبی به این قمر فرستاده خواهد شد. این ماموریت برای پرتاب در سال 2024 برنامه‌ریزی شده است.

یافتن نقطه مناسب برای فرود در قطب جنوبی ماه، کاری دشوار است. زیرا مناطقی در تاریکی پوشیده شده و دیگر نواحی نیز در نور غوطه‌ور هستند. نسبت نور به تاریکی در فواصلی به کوتاهی چند مایل، متفاوت بوده و فضاپیماها به‌طور ایده‌آل باید در مناطق روشن برای کنترل حرارتی فرود بیایند و در عین حال، به اندازه کافی به مناطق تاریک که ممکن است آب در آنها محبوس باشد نیز نزدیک باشند. بنابراین، گزینه‌های فرود برای آمریکا و چین محدود است.

دیگر دشواری موجود برای فرود در بهترین نقطه ماه، این واقعیت است که آمریکا و چین به عنوان دو رقیب در برنامه‌های فضایی سفر به ماه مطرح هستند. هر دو کشور قصد دارند در دهه 2030، پایگاه‌هایی قمری در قطب جنوبی ماه بسازند، بدون اینکه نشانه‌ای از همکاری احتمالی بین آنها وجود داشته باشد. بیل نلسون، مدیر ناسا، در مصاحبه‌ای با شبکه NBC در 28 آگوست، با انتقاد از رویکرد چین به فضا، گفت که این کشور سیاستی مخفی‌کارانه دارد و برای همکاری آماده نیست. یک روز بعد، رسانه‌های چینی در واکنش به این اظهارات، از برنامه ناسا برای پرتاب موشک آرتمیس 1 انتقاد کردند.

هر دو کشور در تلاش‌اند تا به‌وسیله نزدیک‌تر کردن تاریخ پرتاب ماموریت‌های ماه، فهرست نقاط بالقوه را محدود کنند. با این حال، هنوز مشخص نیست که اگر چین و آمریکا در نقطه‌ای مشترک در ماه مستقر شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*