اسپاتیفای یا اپل موزیک

اسپاتیفای یا اپل موزیک – کدام را انتخاب کنیم؟ (سال 1401)

در جهان سایت‌ها و شرکت‌هایی که سرویس‌دهی استریم و موسیقی آنلاین انجام می‌دهند زیاد هستند. ولی در بین همه‌ی آنها اسپاتیفای و اپل موزیک دو رقیب اصلی با بیشترین کاربر در بین آنها هستند. اما اسپاتیفای به علت قدیمی‌تر بودن بیشترین کاربر فعال نسبت به اپل موزیک و دیگر استریم های موزیک در جهان را دارد و بعد از اسپاتیفای اپل موزیک بیشترین کاربر را دارد.

در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای باید گفت می‌توان برای هر کدام با اپلیکیشن مخصوص خودش، بسته‌های ماهیانه مناسب را خریداری کرد تا از همه‌ی ویژگی‌های سرویس‌ها بتوان استفاده کرد. همچنین دیگر از تبلیغات مزاحم که مانع لذت بردن از موسیقی‌هایی که گوش می‌دهید، با خرید بسته خلاص می‌شوید. در ادامه به نکات بیشتری برای مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای اشاره کرده‌ایم.

آمار و ارقام اسپاتیفای و اپل موزیک

اسپاتیفای در سال 2008 در سوئد ساخته شده است و امروزه بیش از 406 میلیون کاربر در کشورهای مختلف دارد و بیش از 80 میلیون صوت و 4 میلیارد پلی لیست دارد که روزانه در حال افزایش است و محبوب‌ترین سرویس پخش صوتی جهان می‌باشد.

اپل موزیک در سال 2015 ساخته شد و در حال حاضر بیش از 80 میلیون ایستگاه رادیویی یا پخش لایو صوتی دارد و در 100 کشور جهان پشتیبانی می‌شود.

استفاده رایگان از اپل موزیک و اسپاتیفای

هر دو قابلیت‌های زیادی برای گوش دادن، دانلود، و آپلود موسیقی‌های جدید به صورت آنلاین و آفلاین دارند. هر دو قابلیت استفاده رایگان دارند، ولی سرویس رایگان هر دو محدودیت‌هایی دارد و علاوه بر محدودیت‌ها تبلیغات زیادی هم دارد.

در اپل موزیک تا ۳ ماه فقط می‌توانید به طور رایگان از آن استفاده کنید و بعد از سه ماه به طور خودکار به حالت پریمیوم می‌رود. می‌توان قبل از پایان ۳ ماه تمدید خودکار و پریمیوم شدن را غیر فعال کنید. بعد سه ماه اگر کارت اشتراک نخرید دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

اسپاتیفای یا اپل موزیک

ولی در اسپاتیفای تا ۳۰ روز می‌توانید از سرویس رایگان استفاده کنید. قبل از تمام شدن ۳۰ روز می‌توانید با خرید یکی از کارت‌های اشتراک از پنل‌های بدون محدودیت اسپاتیفای استفاده کنید. تفاوتی که اسپاتیفای در استفاده رایگان دارد بعد از اتمام ۳۰ روز در صورتی که بسته نخرید برای اسپاتیفای پنل رایگان تمدید خواهد شد و باز هم می‌توانید از پنل رایگان و البته محدود اسپاتیفای استفاده کنید که در اپل موزیک فقط تا ۳ ماه رایگان می‌توان از سرویس رایگان استفاده کرد.

چند آهنگ در اسپاتیفای و اپل موزیک وجود دارد؟

طبق آماری که توسط طرفین توضیح داده شده است بیش از 70 میلیون صوت در اسپاتیفای وجود دارد این در حالی است که اپل موزیک 75 میلیون آهنگ را به صورت لایو و استریم پخش می‌کند و محتوای رادیویی است؛ اما توجه کنید که این میزان بیشتر مبنی بر بهتر بودن نمی‌باشد و کیفیت صوت‌های پخش شده در اسپاتیفای بالاتر می‌باشد.

اپل موزیک دسترسی دارد که می‌توانید اگر IOS هستید کتابخانه‌های موسیقی همگام داشته باشید روی دستگاه اپل خود و یک سیستم منحصر به فرد برای ذخیره موسیقی است که اسپاتیفای به شکل دیگری این قابلیت را آورده است.

تا اینجای کار اپل موزیک و اسپاتیفای هم‌رده هستند و نمی‌توان گفت کدام یک از آن یکی بهتر است.

اکانت پرمیوم اسپاتیفای و اپل موزیک

سرویس‌های ویژه‌ای که برای اپل موزیک و اسپاتیفای وجود دارد به نام پرمیوم که با هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. این سرویس‌ها عبارت‌اند از:

  • سرویس ویژه تک نفره: این سرویس فقط می‌تواند یک کاربر داشته باشد و برای استفاده از سرویس‌های ویژه اپل موزیک باید حق اشتراک ماهیانه ۹٫۹۹ دلار پرداخت کنند. برای اسپاتیفای هم همین مبلغ باید برای حق اشتراک ماهیانه پرداخت شود.
  • سرویس محصلان: اپل موزیک و اسپاتیفای هر دو طرح مخصوص دانش‌آموزان هم دارند که باید مبلغ ۴٫۹۹ دلار پرداخت کنند. طرح ویژه دانش آموزان در اسپاتیفای دسترسی به تلویزیون اینترنتی hulu tv و دسترسی نامحدود به فیلم‌ها و سریال‌ها showtime و البته با تبلیغات وجود دارد.
  • سرویس ویژه چند نفره یا فامیلی: این سرویس که می‌توان برای خانواده، کارکنان یک شرکت، یا چندین دوست تا ۶ نفر به یک سرویس و پنل به طور مجزا وصل شوند. البته هر اکانت به اکانت‌های یکدیگر دسترسی ندارند. از نظر هزینه باز هم کاملا شبیه به هم هستند و مبلغ هر کدام ۱۴٫۹۹ دلار است.

در اپل موزیک همه اعضای خانواده یا بهتر است عنوان کنیم همه اعضای گروه یا همه اکانت‌ها و کاربران یک پنل که از یک کارت اعتباری برای خریدهای اپ استور استفاده می‌کنند، می‌توانند خریدهای آیتونز را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. تمدید حق اشتراک در اپل موزیک و اسپاتیفای را می‌توان به طور خودکار فعال یا غیر فعال کرد.

مقایسه دانلود و گوش دادن موسیقی آفلاین در اپل موزیک و اسپاتیفای

با خرید اکانت پرمیوم هر کدام از اپل موزیک و اسپاتیفای می‌توانید به همه‌ی موسیقی‌های که بارگذاری شده‌اند دسترسی داشته باشید و گوش دهید. کاربران اسپاتیفای می‌توانند با خرید کارت اشتراک به ۳۵ میلیون آهنگ دسترسی داشته باشند. اما با این که کاربران اپل موزیک نسبت به اسپاتیفای کمتر هستند بیش از ۵۰ میلیون موزیک که در آن بارگذاری شده است دسترسی دارند.
کاربران اپل موزیک تا صد هزار آهنگ می‌توانند به کتابخانه‌ی خود اضافه کنند و موزیک‌هایی که به کتابخانه اضافه می‌شود یا همان آی کلود، قابلیت اشتراک‌گذاری بین دیوایس‌های مختلفی که از یک اپل آیدی مشترک استفاده می‌کنند وجود دارد.

کاربران اسپاتیفای تا سقف ده هزار آهنگ را می‌توانند در ۵ دیوایس مختلف به کتابخانه شخصی خود اضافه کنند. همچنین می‌تواند پلی لیست‌های را هم کاربران اسپاتیفای برای خود ذخیره کنند. علاوه بر آن به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها هم دسترسی خواهند داشت. برای خرید اکانت اسپاتیفای می‌توانید در ایران استفاده نمایید.

کیفیت پخش

فایل‌های موسیقی که در اپل موزیک بارگذاری می‌شوند با فرمت aac و ریت ۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه استریم هستند. ولی فایل‌هایی که در اسپاتیفای بارگذاری می‌شوند با فرمت ogg vorbis است، اما می‌توان بیت ریت را مطابق میل خودتان، یکی از کیفیت‌های موجود را انتخاب کنید.

بارگذاری در اسپاتیفای در کیفیت‌های: پایین ۲۴ کیلوبایت بر ثانیه – نرمال ۹۶ کیلوبایت بر ثانیه – بالا ۱۶۰ کیلوبایت بر ثانیه – بسیار بالا ۳۲۰ کیلوبایت بر ثانیه معمولا بارگذاری خواهند شد؛ بنابراین کاربران اسپاتیفای گزینه‌های بیشتری برای شخصی‌سازی موسیقی‌هایی که تجربه می‌کنند دارد. اما تفاوتی زیادی بین بالاترین کیفیت اسپاتیفای و فایل‌های اپل موزیک وجود ندارد.

رابط کاربری و قابلیت‌ها

جدا از موسیقی و صوت‌هایی که در این دو پلتفرم وجود دارد مهم است شما می‌خواهید با خود اپلیکیشن و برنامه کار کنید تا موسیقی پیدا کنید و داخل این کتابخانه‌ی عظیمی که دارند موسیقی‌های مد نظر خود را پیدا کنید پس نباید تجربه بدی از این مورد به دست بیاورید.

اسپاتیفای یا اپل موزیک

اپل موزیک از رنگ‌های روشن استفاده می‌کند و چشم را خسته می‌کند، اما اسپاتیفای گرافیک خود را در رنگ‌های تیره نگه داشته که بسیار مناسب‌تر از اپل موزیک است.

رابط کاربری آلبوم‌ها دارای جلدهای مجزا هستند و برای هر دو پلتفرم به خوبی قابل تشخیص هست و برابر می‌باشد.

اسپاتیفای محتوای بصری زیادی دارد مثل انیمیشن و موشن‌هایی که هنگام آهنگ گوش دادن و کار با بخش‌های مختلف مشاهده خواهید کرد، اما اپل موزیک کمی در این رابطه ضعیف‌تر کار کرده است.

ما امتیاز این بخش را به اسپاتیفای می‌دهیم، اما انتخاب این بخش بیشتر با شماست.

کشف موسیقی و پادکست‌هایی که علاقمند هستید

یکی از قابلیت‌های مهم این نوع پلتفرم‌ها کشف موسیقی و پادکست‌هایی است که شما دوست دارید و این پلتفرم‌ها به شما باید پیشنهاد بدهند پس یک سیستم فوق‌العاده قوی نیاز دارد که این نیاز شما را برطرف کند.

این قابلیت تنها با خرید اکانت اسپاتیفای یا خرید اکانت اپل موزیک به صورت پرمیوم قابل انجام است و تاثیر بالاتری دارد.

اسپاتیفای پلی لیست‌های شخصی‌سازی دارد که با ساخت پلی لیست تجزیه و تحلیل می‌کند و پلی لیست‌های دیگران که مشابه پلی لیست شما می‌باشد را به شما پیشنهاد می‌دهد.

اسپاتیفای قابلیت Discover Weekly را دارد که پیشنهادات تکی بر اساس صوت‌هایی که اخیرا لذت بردید را می‌دهد.

پخش Release Radar که آهنگ‌های تازه منتشر شده‌ای که ممکن است دوست داشته باشید را اسپاتیفای در اختیار شما می‌گذارد.

در اسپاتیفای بدون هیچ تلاشی می‌توانید موسیقی و پادکست‌هایی که دوست دارید را به راحتی پیدا کنید؛ اما اپل موزیک این روند و الگوریتم بسیار ضعیف‌تر میباشد. اپل موزیک New Music Mix دارد که تقریبا شبیه با اسپاتیفای می‌باشد اما عملکرد ضعیف‌تری دارد.

برای بخش رادیویی به صورت دائمی می‌توانید در هر دو پلتفرم موسیقی‌های دلخواه گوش دهید، اما باز هم اسپاتیفای یک قدم جلوتر رفته و رادیوهایی که محبوب‌تر هستند و شما ممکن است دوست داشته باشید را پیشنهاد می‌دهد.

این امتیاز را به اسپاتیفای می‌دهیم اما اپل موزیک هم در این مورد کار راه‌انداز است و ضعف خیلی زیادی ندارد.

اشتراک گذاری اجتماعی

اسپاتیفای به طور کلی اشتراک‌گذاری بهتری برای مخاطبین دارد. همچنین می‌توان کد ویژه برای هر آهنگ را دید و اسکن کرد که به شما این امکان را می‌دهد از گوشی دوستتان بلافاصله آهنگ را پخش کنید؛ اما اپل موزیک باید در یک برنامه به نام For You مراجعه کنید و سپس به جمع دوستان بپیوندید و دردسر بیشتری دارد و داخل ایران استفاده نمی‌شود.

بسیاری از ویژگی‌های اصلی در داخل برنامه هستند، بنابراین نوعی سیستم ایجاد می‌شود. اسپاتیفای ادغام بسیار پیشرفته‌ای از بسیاری از خدمات اجتماعی را ارائه می‌دهد و همچنین این امکان را دارد که ببینید افرادی که دنبال می‌کنید در زمان واقعی به چه چیزی گوش می‌دهند.

به طور خلاصه، اسپاتیفای برنده غیر قابل انکار در دسته اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی است.

جمع بندی نهایی

هر دو سرویس مناسب هستند، اما برنده اصلی با اختلاف بیشتر اسپاتیفای است.

این برنده بودن در امتیازاتی مثل رابط کاربری و گرافیک، کشف موسیقی و پادکست و اشتراک‌گذاری اجتماعی است. همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌ای که اسپاتیفای دارد اپل موزیک هنوز ایجاد نکرده است و این خود یک نکته مثبت می‌باشد. امیدوارم که از این مجموعه لذت برده باشید و بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*