تصویر ناسا از رنگ واقعی سیاره مشتری

ناسا ، تصاویر حیرت انگیز و رنگ واقعی سیاره مشتری را به شما هدیه می‌دهد

ناسا تصاویری دیدنی از سیاره مشتری پردازش‌شده بر اساس داده‌های فضاپیمای جونو را منتشر کرد که رنگ واقعی این غول گازی را نشان می‌دهند.

این روزها خصوصاً وقتی تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر می‌شود، شاید کنجکاو شوید که آیا اجرام آسمانی دقیقاً همان رنگی را دارند که در تصویر مشاهده می‌کنیم یا خیر. اگر به زبان ساده بگوییم، اکثر مواقع دانشمندان رنگ و لعابی به تصاویر به دست آمده از فضا می‌دهند. البته هدفی پشت این کار است؛ کمی رنگ بخشیدن در بررسی تصاویر خام سیاره‌ها یا نمایش بهتر نورهای کیهانی که چشم انسان قادر به مشاهده آن‌ها نیست، نقش بسزایی دارد. حالا هم ناسا رنگ واقعی سیاره مشتری را به نمایش گذاشته است.

تصویر دیدنی از رنگ واقعی سیاره مشتری

تصویر ناسا از رنگ واقعی سیاره مشتری

قسمت چپ تصویر بالا را فضاپیمای جونوی ناسا از سیاره مشتری ثبت کرده و قسمت راست نسخه پردازش‌شده‌ای است که به گفته ناسا، اشباع رنگ و کنتراست آن افزایش پیدا کرده تا ویژگی‌های این سیاره در مقیاس کوچک را به نمایش بگذارد. این تغییرات در تصویر به خاطر کاهش نویز یا بقیه مصنوعات اهمیت بالایی دارند. ناسا می‌گوید که این تصویر برخی از جذاب‌ترین جنبه‌های اتمسفر مشتری را آشکار می‌کند؛ از تنوع رنگ حاصل از ترکیب‌های شیمیایی مختلف و ماهیت سه‌بعدی تاوه‌های مشتری تا ابرهای بالاآمده روشن کوچکی که در قسمت‌های بالاتر اتمسفر شکل می‌گیرند.

تصویر ناسا از رنگ واقعی سیاره مشتری

جدیدترین تصویر از مشتری با رنگ واقعی آن را دانشمند مبتدی «بیورن جانسون» (Björn Jónsson) از طریق حساب شخصی توییتر خود به اشتراک گذاشته است. او داده‌های خام ماموریت جونوی ناسا را که در دسترس عموم قرار دارد، جمع‌آوری کرده و تصویر کنونی را تهیه کرده است.

توییت دانشمند از تصویر سیاره مشتری با رنگ واقعی آن

جونو فضاپیمایی به عرض یک زمین بسکتبال است که در سال 2011 پرتاب شد و برای ثبت اطلاعات و تصاویر جدید از سیاره مشتری دور این غول گازی می‌چرخد. در خصوص تصویر جدید سیاره مشتری که دانشمند مذکور ارائه داده، باید گفت که جونو در فاصله حدود 5300 کیلومتر با بالای ابرهای مشتری و در عرض جغرافیایی حدود 50 درجه قرار داشته است. بنا به گفته ناسا، این فضاپیما در آن زمان با سرعت حدود 209 هزار کیلومتر بر ساعت نسبت به سیاره حرکت می‌کرد.