مودم وای فای

6 عامل مهم در کاهش سرعت وای فای + راه حل

در این مطلب به 6 عامل کلیدی که در کاهش سرعت وای فای شما نقش دارند و هم‌چنین راه‌های برطرف کردن هر یک از این مشکلات می‌پردازیم.

میزان اهمیت اینترنت در زندگی روزمره ما از محل کار گرفته تا استفاده از آن برای سرگرمی، بدین معنا است که سرعت پایین وای فای، می‌تواند بسیار آزاردهنده و طاقت‌فرسا باشد. در ادامه، به 6 عامل رایج و مهم که باعث کاهش سرعت وای فای می‌شوند و هم‌چنین اقداماتی که در جهت رفع آن باید انجام دهید، می‌پردازیم.

6 عامل مهم در کاهش سرعت وای فای

1- عدم بررسی شبکه وای فای

مودم

پیش از آنکه به مرور دلایل رایج کاهش عملکرد Wi-Fi بپرداریم، بهتر است به چند نکته کلیدی اشاره کنیم که در عیب‌یابی بهتر مشکلات مربوط به کاهش سرعت وای فای، نقشی موثر دارند. در وهله اول، برای تست سرعت خود، هرگز به گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ (با استفاده از Wi-Fi) اعتماد نکنید. تست سرعت با دستگاه‌های هوشمند، روش دقیقی برای آزمایش سرعت اتصال اینترنت شما نیست.

بنابراین، قبل از اینکه انگشت اتهام را به سمت وای فای، به عنوان منبع اصلی مشکلات نشانه بگیرید، از گرفتن یک تست سرعت مناسب روی اتصال اینترنت خود اطمینان حاصل کنید تا احتمال وجود مشکلی بزرگ‌تر از جانب ارائه‌دهنده سرویس (ISP) یا مودم بررسی شود. دوم آنکه، سرعت وای فای، می‌تواند باعث فریب و انحراف شما شود. آنچه سخت‌افزار وای فای شما طبق ادعای تبلیغات، می‌تواند انجام دهد، با آنچه در شرایط واقعی رقم می‌خورد، متفاوت است.

حتی با اتصال فیبر نوری که با سرعت‌ تبلیغ شده روتر وای فای شما مطابقت دارد نیز رسیدن به حداکثر سرعت مورد ادعا، تقریبا بعید است. به جای آنکه مشکل وای فای خود را از نقطه‌نظر «آیا ظرفیت کامل اتصال اینترنت را به هر دستگاهی دریافت می‌کنم؟» بررسی کنید که در تعارض با کارکرد واقعی Wi-Fi است، از راه‌حل «آیا بر اساس اتصال اینترنت و سخت‌افزاری که دارم، عملکرد مورد انتظار را دریافت می‌کنم؟» و «آیا تجربه وای فای من اخیر از لحاظ کیفی کاهش یافته است؟» استفاده کنید.

نمی‌توان با سخت‌افزار پیشرفته وای فای، یک اتصال DSL با سرعتی بالاتر از 5 مگابیت در ثانیه ایجاد کنید و حتی با چنین سخت‌افزاری و اتصال فیبر نیز، از محدودیت‌های ذاتی استاندارد وای فای، فراتر نخواهید رفت. اما در صورتی‌که عملکرد وای فای شما مطابق انتظارتان نیست، می‌توانید از طریق راهکارهای زیر عمل کنید و گلوگاه‌های احتمالی که باعث کاهش سرعت وای فای می‌شوند را اصلاح کنید.

2- تاثیر روترهای قدیمی در کاهش سرعت وای فای

کاهش سرعت وای فای

فارغ از جنبه مالی، جایگزین کردن سخت‌افزاری کاربردی و قدیمی، هر چند ضعیف باشد، کاری خسته‌کننده است. اما واقعیت این است که سخت‌افزار وای فای در طول سال‌ها، به طور مداوم پیشرفته کرده است. اگر هنوز از روتر قدیمی با کارکرد بیش از 10 سال یا نمونه‌ای ضعیف که در واحد ترکیبی روتر-مودم تعبیه شده است، استفاده می‌کنید؛ وقت ارتقا فرارسیده است. به علاوه، با اینکه برخی از نکات زیر ممکن است به حل مشکل کاهش سرعت وای فای شما کمک کنند، اما اگر یک روتر Wi-Fi قدیمی دارید، هیچ جایگزینی برای افت عملکرد و در نتیجه خرید یک نمونه جدید وجود ندارد.

در این میان، برای افرادی که از دستگاه‌ها و گجت‌های هوشمند جدیدتری استفاده می‌کنند، ارتقای سخت‌افزار جدید وای فای، امری منطقی است، زیرا همگام‌سازی دستگاه‌های جدید با سخت‌افزار قدیمی، باعث کاهش عملکرد آنها خواهد شد.

3- قرارگیری مودم در نقاط کور، قدرت سیگنال را کاهش می‌دهد

استقرار مودم

تنها موردی که حتی از داشتن یک روتر وای فای قدیمی نیز بدتر است، قرار دادن آن در مکانی با نقاط کور خواهد بود. به عنوان مثال، اگر به روشن کردن فضا، برای کار در اتاق نشیمن نیاز دارید، نباید چراغ کار LED پرقدرت خود را در گوشه زیرزمین قرار دهید. با چنین معیاری، اگر به سیگنال قدرتمند وای فای در اتاق نشیمن یا اتاق خواب خود نیاز دارید تا دستگاه‌های مختلف به آن متصل شوند، جای روتر Wi-Fi در زیرزمین یا آشپزخانه نیست.

جابجایی روتر یک راه‌حل آسان برای جلوگیری از کاهش سرعت وای فای است. در ابتدا مطمئن شوید که آن‌را در محلی قرار داده‌اید که بیش‌ترین فعالیت‌های روزانه شما در آنجا انجام می‌شود و از قرار دادن مودم در نزدیکی موارد مسدودکننده Wi-Fi خودداری کنید.

4- اتصال هم‌زمان چند دستگاه، باعث کاهش سرعت سخت‌افزارهای کهنه وای فای می‌شوند

کابل

یکی از بزرگ‌ترین مزایای سخت‌افزار جدید وای‌فای، تنها سرعت بهبودیافته در نسل جدید این فناوری نیست، بلکه افزایش کلی قدرت و تعداد دستگاه‌هایی که روتر Wi-Fi می‌تواند به آنها متصل شوند نیز را شامل می‌شود. حتی اگر برای به رخ کشیدن خط فیبر 2 گیگابیتی خود، به دنبال معیارهای عملکردی نیستید، در صورتی‌که دستگاه‌های زیادی در خانه دارید، بهتر است از یک روتر وای فای جدید استفاده کنید.

ذکر این نکته ضروری است که منظور، تنها تعداد دستگاه‌های متصل و نه تعداد کاربرانی است که می‌خواهید روی آنها تمرکز کنید. دستگاه‌ها به طور فزاینده‌ای، حتی زمانی‌که از آنها استفاده نمی‌شوند نیز بخش قابل توجهی از پنهای باند را اشغال می‌کنند و باری را به مودم شما تحمیل می‌کنند که انتظار آن‌را ندارید. با اضافه کردن تمام دستگاه‌های مورد استفاده از جمله رایانه، تبلت، گوشی هوشمند، کنسول، دستگاه‌ پخش استریم، تلویزیون هوشمند، لوازم جانبی خانه هوشمند و موارد دیگر که در خانه‌های مدرن یافت می‌شوند، با ظرفیتی فراتر از روترهای ضعیف قدیمی مواجه خواهیم شد.

با در نظر گرفتن تعداد زیادی از دستگاه‌ها در شبکه وای فای، توصیه می‌کنیم که به فکر حذف دستگاه‌های اضافه از شبکه Wi-Fi خود باشید. در واقع، منظور ما این نیست که بدون اتصال به ایکس‌باکس یا تلویزیون هوشمند خود زندگی کنید، بلکه بهتر است اتصال آنها را به اترنت تغییر دهید تا فضایی را برای دستگاه‌های متصل به وای فای خود آزاد کنید.

سخت‌افزار و کابل‌های قدیمی باعث کاهش سرعت وای فای می‌شوند و برای افرادی که در زمینه شبکه چندان اطلاعات وسیعی ندارند، نادیده گرفتن این مورد کاملا عادی است. در حالی‌که خود روتر وای فای و قابلیت‌های آن در دستگاه‌های هوشمند نظیر تلفن همراه یا تلویزیون شما بخش بزرگی از معمای Wi-Fi هستند، نباید از بخش‌های فیزیکی ساده‌ای که شبکه شما را متصل می‌کنند، غافل شوید.

اگر از کابل‌های Cat5 قدیمی یا سوئیچ شبکه 10/100 قدیمی برای سخت‌افزار شبکه خود استفاده می‌کنید، به طور ناخواسته باعث کاهش سرعت وای فای شده‌اید. برای افرادی‌که تنها به پهنای باند زیر 100 مگابیت در ثانیه دسترسی دارند، ممکن است هرگز متوجه نشوند که سوئیچ قدیمی، باعث اختلال در عملکرد شبکه می‌شود. با این وجود، اگر از پنهای باند سریع‌تری استفاده کنید، کابل‌ها و سخت‌افزارهای قدیمی، باعث افت محسوس عملکرد وای فای خواهند شد.

برای جلوگیری از این مشکل، بررسی کابل‌های شبکه فیزیکی که اجزای مختلف شبکه را به یکدیگر مرتبط می‌کنند، ضروری است. از اتصال کابل‌ Cat5E یا نسل جدیدتر آن، یعنی Cat6 اطمینان حاصل کنید. هم‌چنین اگر از سوئیچ‌های قدیمی شبکه استفاده می‌کنید، آنها را از نمونه‌های 10/100 به سوئیچ‌های گیگابایتی ارتقا دهید. هر دو مورد برای ارتقا، در دسترس و ارزان هستند.

5- ازدحام کانال، باعث کاهش عملکرد وای فای می‌شود

دیوایس های متصل به وای فای

ازدحام کانال وای فای زمانی رخ می‌دهد که چندین دستگاه در این شبکه، از فرکانس یا کانال مشابهی در فضای هوایی یکسان استفاده می‌کنند. اگر همسایه شما روتر وای فای خود را دقیقا مطابق با نمونه مورد استفاده شما پیکربندی کرده باشد، سیگنال روتر شما در فضای زندگی آنها پخش خواهد شد و بلعکس آن نیز صادق است. این امر، باعث تاثیر منفی بر شبکه شما خواهد شد.

این مسئله، بیش‌تر برای دستگاه‌های مبتنی بر باند 2.4 گیگاهرتز در مقایسه با 5 گیگاهرتز رخ می‌دهد. اما در کل، صرف‌نظر از اینکه در آپارتمان یا محله‌ای پرجمعیت زندگی می‌کنید، باید به آن توجه داشته باشید. شما باید شناسایی کنید که کدام کانال‌ها شلوغ‌ترین هستند و با مراجعه به مستندات مربوط به روتر خود، کانال‌هایی با تراکم کم‌تر را انتخاب کنید.

6- تقویت‌کننده‌های وای فای، بر خلاف افزایش دسترسی، سرعت شبکه را کاهش می‌دهند

تقویت کننده وای فای

اگر با کاهش سرعت وای فای یا پوشش ضعیف، دست‌وپنجه نرم می‌کنید، به احتمال زیاد به فکر تهیه یک تقویت‌کننده Wi-Fi افتاده‌اید یا از قبل آن‌را خریداری و در حال استفاده از این دستگاه هستید. علی‌رغم محبوبیت و تبلیغات پر زرق‌وبرق آنها، توسعه‌دهنده‌های وای فای در عملکرد شبکه، می‌توانند تاثیر منفی نیز داشته باشند. در حالی‌که این دستگاه‌ها می‌توانند دسترسی شما به شبکه را در صورت استقرار مناسب افزایش دهند، ممکن است باعث ایجاد ازدحام شبکه، تاخیر و کاهش سرعت وای فای شوند.

برای آنکه تقویت‌کننده وای فای خود را به عنوان منشا کاهش سرعت شبکه خود بررسی کنید، آن‌را به طور موقف از برق بکشید. سپس با غیرفعال کردن آن، عملکرد کلی شبکه خود را با دستگاه‌هایی که مستقیما به روتر اصلی متصل هستند، آزمایش کنید. اگر عملکرد به طور قابل توجهی بهبود یابد، احتمالا دو مشکل در این راه وجود دارند.

اول، توسعه‌دهنده وای فای شما ممکن است پیکربندی و نصب ضعیفی داشته باشد که بهتر است از نکات و ترفندهای فوق برای افزایش عملکرد آن استفاده کنید. دوم، پوشش ضعیف ارائه شده توسط تقویت‌کننده و تمام دستگاه‌های اضافی است که به شبکه خود متصل کرده‌اید که ممکن است حتی با وجود تقویت‌کننده، فراتر از ظرفیت روتر اصلی شما باشد. در این صورت، البته در شرایطی‌که امکان آن وجود داشته باشد، بهتر است بدون دستکاری پیکربندی روتر و تقویت‌کننده، آن‌را با یک شبکه مش قوی‌تر جایگزین کنید. ارتقا به یک شبکه مش، مانند به‌روزرسانی هم‌زمان روتر و جفت شدن هم‌زمان آن با توسعه‌دهنده‌های وای فای سوپرشارژ عمل می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*