فضا

سفرهای فضایی، یک تغییر عجیب و ترسناک را در DNA فضانوردان رقم زده است

پژوهشگران با بررسی نمونه‌های خون منجمد شده از 20 سال قبل، به نتایجی عجیب از تغییرات ژنتیکی و جهش در DNA فضانوردان رسیده‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی خون 20 ساله ذخیره شده فضانوردان انجام شده است، بررسی خطرات بالقوه ابتلا به سرطان در فضانوردان، نیازمند نظارت دقیق‌تری است. طی مطالعه‌ زیست‌شناسی Nature Communications که در تاریخ 9 شهریور منتشر شد، تمامی 14 فضاورد حاضر در این تحقیق، از برنامه شاتل فضایی ناسا، دارای جهش‌ DNA در سلول‌های بنیادی سازنده خون بودند. جهش‌ها، اگرچه با توجه به سن فضانوردان به طور غیرمعمولی بالا بودند، اما هم‌چنان پایین‌تر از سطح نگران‌کننده هستند.

در حالی‌که این مطالعه از جنبه نگهداری طولانی‌مدت خون فضانوردان، منحصر به فرد است، اما نتایج چندان قابل توجه نیستند. در عوض، محققان معتقدند که آنها باید تحت غربالگری دوره‌ای خون قرار گیرند تا جهش‌های احتمالی DNA فضانوردان تحت نظارت قرار گیرد.

تیم مطالعاتی جدید در بیانیه خود گفت:

با وجود نتایج به‌دست آمده، برنامه‌های نظارتی بسیار مهم خواهند بود، زیرا ناسا از طریق پروژه آرتمیس خود در ماه و بعدا سفرهای انسانی به مریخ، به ماموریت‌هایی طولانی‌مدت در اعماق فضا می‌پردازد.

پرتاب شاتل فضایی

به گفته دکتر دیوید گوکاسیان، نویسنده اصلی و استاد قلب و عروق Mount Sinai، این تیم هم‌چنین تصمیم گرفته تا مطالعه جدید را با توجه به علاقه روزافزون به پروازهای فضایی تجاری و اکتشاف در اعماق فضا و هم‌چنین خطرات بالقوه ناشی از قرارگیری در معرض عوامل مخرب که با ماموریت‌های فضایی طولانی‌مدت در ارتباط هستند، دنبال کنند. پژوهشگران در این تحقیق، در مقیاس جمعیتی که به فضا رفته‌اند، فراوانی بیش‌تری از جهش‌های جسمی را در DNA چهارده تن از فضانوردان مورد بررسی در این مطالعه پیدا کردند.

این گروه فضایی، بین سال‌های 1998 تا 2001 در قالب ماموریت‌های شاتل، به طور متوسط 12 روز در سفر بودند. تقریبا 85 درصد از این گروه مرد بودند و شش نفر از فضانوردان نیز اولین ماموریت خود را تجربه می‌کردند. محققان دو بار، یعنی دقیقا 10 روز پیش از پرواز فضایی و در روز فرود، نمونه خون کاملی از فضانوردان گرفتند. نمونه‌های گلبول‌های سفید نیز یک بار و سه روز پس از فرود، دریافت شد. سپس نمونه‌های خون به مدت 20 سال در فریزر دست‌نخورده باقی‌ ماندند و در دمای -80 درجه سانتی‌گراد منجمد شدند.

با این حال، جهش‌‌های ژنتیکی که در DNA فضانوردان مشاهده شده، کم‌تر از دو درصد ارزیابی شد. با این حال، در بیانیه پژوهشگران آمده که وقتی افراد از آستانه مجاز جهش ژن عبور کنند، با خطر بیش‌تری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان مواجه خواهند شد.

گوکاسیان افزود:

وجود این جهش‌ها در DNA فضانوردان، لزوما بدین معنا نیست که آنها به بیماری‌های قلبی-عروقی یا سرطان مبتلا می‌شوند، اما این خطر وجود دارد که در مرور زمان، از طریق قرارگیری مداوم و طولانی مدت در اعماق فضا، خطرات بالقوه برای سلامتی، افزایش یابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*