تصویر تلسکوپ اینوی از خورشید

تصویر بی‌نظیر تلسکوپ اینوی از سطح خورشید را با جزئیات بالا ببینید

اینوی، قوی‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان توانسته تصویری باورنکردنی را از سطح خورشید ثبت کند. در این تصویر می‌توان بافت خورشید را با جزئیات فراوان مشاهده کرد.

تلسکوپ اینوی (Inouye) که قوی‌ترین رصدخانه خورشیدی جهان به حساب می‌آید، در تولد یک سالگی خود تصویری عجیب از سطح خورشید را ثبت کرده است.

تصویر حیرت‌انگیز تلسکوپ اینوی از سطح خورشید

تصویر تلسکوپ اینوی از خورشید

در این تصویر لایه میانی خورشید یا همان فام‌سپهر همانند فرشی که پرزهایش بیرون زده به نظر می‌رسد. هرچند که پرزها در واقع تارهایی از پلاسمای آتشین هستند که از طریق شبکه‌ای مشابه کندوی عسل به سمت تاج خورشید حرکت می‌کنند.

عرض هرکدام از این ذرات داغ که با نام گرانول خورشیدی شناخته می‌شوند به ۱۶۰۰ کیلومتر می‌رسد. هرکدام از تصویرهای تلسکوپ اینوی نیز حدود ۸۲۵۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهند که در مقایسه با ابعاد این ستاره بسیار کم است. اخترشناسان صرفا برای نشان دادن عظمت این تصاویر، کره زمین را در بخش پایینی یکی از آنها قرار داده‌اند.

این تصاویر فوق‌العاده به مناسب یک سالگی تلسکوپ اینوی منتشر شده‌اند. این تلسکوپ که قدرتمندترین رصدخانه خورشیدی به حساب می‌آید، در نتیجه ۲۵ سال تلاش و برنامه‌ریزی ساخته شده است.

رصدخانه Inouye

فام‌سپهر خورشید که پایین‌تر از تاج قرار دارد، معمولا نامرئی است و تنها در طول خورشید گرفتگی کامل، یعنی زمانی که یک حلقه قرمز رنگ دور ستاره تاریک شکل می‌گیرد، دیده می‌شود. هرچند که فناوری جدید توانسته شرایط را تغییر دهد. انسان پیش از این هرگز نتوانسته‌ بود تا این اندازه از نزدیک به خورشید نگاه کند.

خوشبختانه تلسکوپ اینوی می‌تواند جزئیاتی به کوچکی جزیره منهتن را نیز در فام‌سپهر خورشید رصد کند. سال گذشته وقتی این تلسکوپ اولین تصویر خود را منتشر کرد، یکی از فیزیکدانان مطرح خورشیدی به نام Jeff Kunh از آن به عنوان بزرگترین جهش در توانایی بشر برای بررسی خورشید از زمان گالیله یاد کرد.

اکنون نیز برخی اخترشناسان و Matt Mountain، رئیس بنیاد دانشگاه‌ها در پژوهش‌های اخترشناسی (AURA) اعلام کرده‌اند که انسان وارد عصر جدیدی از فیزیک خورشیدی شده است. اطلاعات به دست آمده توسط این تلسکوپ می‌تواند به دانشمندان در پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی کمک کند.

تصویر تلسکوپ اینوی از خورشید

در نتیجه این طوفان‌ها امکان دارد برق در سرتاسر کره زمین قطع شود و یا شاهد اختلال در اینترنت برای چندین ماه باشیم. تلسکوپ خورشیدی اینوی در ارتفاعات هالیکالا جزیره مائوئی هاوایی یعنی مکانی که از نظر فرهنگی و معنوی ارزش خاصی برای بومیان هاوایی دارد، ساخته شده است. به همین خاطر برخی از بومیان هاوایی این تلسکوپ را به نوعی بی‌حرمتی سفیدپوستان به خود قلمداد می‌کنند.

جالب اینجاست که تلاش‌ها برای ساخت یک تلسکوپ بزرگ دیگر در یک کوه آتشفشانی خاموش به نام Maunakea با مقاومت شدید بومیان هاوایی مواجه شده است. آنها تمایل ندارند به مکان‌های مقدسشان به خاطر پیشرفت علوم غربی بی‌حرمتی شود.

کاملا مشخص است که تلسکوپ اینوی یک دستاورد بسیار ارزشمند برای اخترشناسان مدرن به حساب می‌آيد و توانسته تصویر فوق‌العاده مهمی از سطح خورشید را ثبت کند؛ اما از طرفی باعث ضربه فرهنگی به یک جامعه باستانی که از گذشته به ستارگان علاقه داشته، شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*