آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس معرفی شدند؛‌ خداحافظی با ناچ و سلام به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی

اپل از گوشی‌های توانمند آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس – iPhone 14 Pro & Pro Max با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی جدید و یک نمایشگر پانچ هول رونمایی کرد.

دو گوشی معمولی آیفون ۱۴ چیز خاصی برای ارائه نداشتند؛ به جز ابعاد بزرگ آیفون ۱۴ مکس که جایگزین آیفون مینی شده و ابعادی هم اندازه با آیفون ۱۴ پرو مکس دارد. در واقع اگر می‌خواهید یک آیفون متفاوت را در دست بگیرید، باید یکی از گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را انتخاب کنید. این دو گوشی به یک نمایشگر روان ۱۲۰ هرتزی ProMotion مجهز هستند، سریع‌ترین چیپست موبایل سال ۲۰۲۲ را ارائه می‌کنند، دوربین‌های ارتقا یافته و یک طراحی متفاوت نمایشگر را در بر می‌گیرند.

به آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس سلام کنید

گوشی‌های سری آیفون ۱۴ پرو از وسط تا نمی‌شوند یا هیچ چیز عجیب و غریب دیگری ندارند که این می‌تواند بسیاری را ناامید کند؛‌ اما فرمول برنده قبلی را دنبال می‌کنند و بسیاری از بخش‌ها در این نسل ارتقا پیدا کرده است. به طور مثال ناچ عریض بالای صفحه نمایش که از زمان عرضه آیفون X بدون تغییر مانده بود، در این نسل جای خودش را به بریدگی دکمه‌ای داده است. حاشیه‌های اطراف نمایشگر باریک‌تر شده‌اند تا نسبت ابعاد تصویر به بدنه بیشتر شود. چیپست جدید A16 Bionic در زیر قاب آن‌ها جای پیدا کرده، یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی جدید پس از سال‌ها جایگزین سنسور ۱۲ مگاپیکسلی آیفون شده و برای نخستین بار می‌توانید از فناوری نمایشگر همیشه روشن روی یک آیفون استفاده کنید. در ادامه شما را بیشتر با این گوشی‌ها آشنا خواهیم کرد.

طراحی و نمایشگر

گوشی‌های سری آیفون 14 پرو اپل با لبه‌های مسطح و دوربین سه‌گانه پشتی، طراحی مشابهی با مدل‌های دو سال قبلی را ارائه می‌کنند. اپل همچنان از یک شیشه بسیار مستحکم روی قاب پشتی و فریم فولاد ضد زنگ در این گوشی‌ها استفاده می‌کند.

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

ابعاد نسخه پرو این خانواده ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۶۵ میلی‌متر و وزن آن ۲۱۵ است، در حالی که نسخه پرو مکس با ابعاد ۱۶۰.۷۰ در ۷۷.۵۸ در ۷.۸۵ میلی‌متری و وزن  ۲۵۵ گرمی همراه است. اپل از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ با نرخ رفرش متغیر ۱ تا ۱۲۰ هرتز و اوج روشنایی چشمگیر ۲۰۰۰ نیت روی مدل پرو استفاده کرده است. روی مدل پرو مکس نیز از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی با رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل و مشخصات یکسان با مدل پرو استفاده شده است.

اپل ناچ بالای نمایشگر این گوشی‌ها را حذف کرده و جای آن را به یک حفره دکمه‌ای داده که ظاهر جدیدی به آیفون اپل بخشیده است. اپل با این کار فضای کمتری از نمایشگر را برای گنجاندن دوربین سلفی و سنسور تشخیص چهره فیس آیدی اشغال کرده است. این گوشی‌ها با رنگ‌بندی سبز، بنفش، آبی، نقره‌ای و گرافیتی عرضه خواهند شد.

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

اپل از این بریدگی جدید استفاده‌های بسیار زیادی خواهد کرد. به طور مثال ویجت‌های مختلف اپل در این بخش به نمایش درمی‌آیند تا فضایی از صفحه به جز قسمت بالایی آن اشغال نشود. این بهترین جایگزین برای طراحی ناچ است. این گوشی‌ها همچنین فناوری نمایشگر همیشه روشن را برای نخستین بار به آیفون‌های اپل می‌آورند. به لطف این ویژگی جذاب، کاربران می‌توانند بدون نیاز به روشن کردن نمایشگر بتوانند به اطلاعات مفیدی مثل نوتیفیکیشن‌ها و ساعت دسترسی پیدا کنند که کمک شایانی به عمر باتری گوشی خواهد کرد.

مشخصات فنی و باتری

در قلب تپنده هر دو گوشی چیپست A16 Bionic خود اپل حضور دارد که یک رم ۶ گیگابایتی LPDDR5 آن را همراهی می‌کند. حافظه داخلی این گوشی‌ها نیز ۲۵۶/۵۱۲ گیگ یا ۱ ترابایتی خواهد بود. عملکرد سخت افزاری گوشی‌های خانواده آیفون ۱۴ پرو سریع‌تر و بهتر از نسل گذشته شده تا لقب «قدرتمندترین گوشی سال ۲۰۲۲» را از آن خود کنند. چیپست جدید اپل از یک پردازنده ۶ هسته‌ای برخوردار است که ۲ هسته عملکرد بالای آن، ۲۰ درصد مصرف برق کمتری دارد و ۴ هسته کارآمد آن هم یک سوم توان دیگر چیپ‌های رقیب برق مصرف می‌کند. یک پردازشگر عصبی ۱۶ هسته‌ای نیز این تراشه را همراهی می‌کنند.

گوشی های iPhone 14 Pro

اپل از مودم داخلی فایوجی X65 کوالکام در این محصولات استفاده کرده است تا نقطه پایانی بر شایعه استفاده از مودم ساخت خود اپل باشد. ظرفیت باتری در مدل پرو ۳،۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت است، در حالی که مدل پرو مکس به خاطر جثه بزرگ‌تر خودش بدیهی است که از یک باتری بزرگ‌تر ۴،۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی نیرو بگیرد. این باتری‌ها از شارژ بی‌سیم MagSafe و شارژ بی‌سیم Qi نیز پشتیبانی می‌کنند و همینطور با شارژ سریع سیمی ۲۵ وات شارژ می‌شوند.

گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس هم مثل سری معمولی این گوشی‌ها از تماس ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند. به لطف این ویژگی، کاربران می‌توانند در مواقع اضطراری پیام یا تماس ماهواره‌ای بگیرند و موقعیت خودشان را گزارش داده و درخواست کمک کنند.

دوربین‌ها

بزرگ‌ترین تغییر در آیفون‌های سری پرو اپل، مربوط به بخش دوربین آن‌ها است. پس از سال‌های سال، سرانجام اپل سنسور دوربین ۱۲ مگاپیکسلی معروف خودش را از روی این دو گوشی کنار گذاشته و یک سنسور دوربین ۴۸ مگاپیکسلی جدید را جایگزین آن‌ها کرده است. این دوربین امکان فیلمبرداری 8K را ممکن کرده و رزولوشن فیلمبرداری با حالت ویژه سینمایی (Cinematic Mode) را به 4K ارتقا داده است تا کاربران با آن بتوانند محتوای جذاب‌تری بسازند.

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

این سنسور ۶۵ درصد بزرگ‌تر از سنسور نسل قبلی مدل‌های پرو است، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری و دیافراگم f/1.78 را ارائه می‌کند. همچنین دومین نسل لرزشگیر اپتیکال تصویر سنسور شیفت اپل آن را همراهی می‌کند تا تصاویری شفاف و بدون لرزش را ثبت کنید.

به صورت پیش‌فرض تمام عکس‌هایی که با این دوربین ۴۸ مگاپیکسلی می‌گیرید به صورت ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند. اما اپل یک حالت جدید به نام ProRAW را نیز معرفی کرده که می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن کامل ۴۸ مگاپیکسلی بگیرد. این سنسور جدید همچنین از ماشین یادگیری برای عملکرد بهینه استفاده می‌کند.

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

اما یک سنسور دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه ۱۲۳ درجه‌ای و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با زوم اپتیکال ۳ برابری نیز آن را همراهی می‌کنند. همچنین در جلوی گوشی‌های iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max هم یک سنسور دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با امکان فیلمبرداری 4K استفاده شده است.

در نهایت لازم به ذکر است که خانواده آیفون ۱۴ پرو با قیمت پایه ۹۹۹ دلاری وارد بازار خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*