به طور معمول عمر مفیدی که سازندگان برای یک کنسول بازی در نظر میگیرند هفت سال است و پس از آن به مدت تقریبی سه سال نیز در کنار کنسول نسل جدید خود، از کنسول قبلیشان پشتیبانی خواهند نمود که مجموع آن ۱۰ سال میشود. اما حالا انتظار میرود که این چرخه بسیار کوتاهتر از قبل باشد و سازندگان بخواهند کنسولهای جدید خود را خیلی زودتر از چیزی که تصور میکنید، عرضه نمایند.در گزارشی که به تازگی منتشر شده ، گفته شده مایکروسافت و سونی نسل جدید کنسول های بازی خود را با نام های ایکس باکس تو ( Xbob Two یا ایکس باکس ۲ ) و پلی استیشن ۵ ( Play Station 5 ) زودتر از روال قبل معرفی خواهند کرد.
پیشتر که تکنولوژی سهبعدی مورد توجه بسیاری از افراد قرار داشت، در دنیای بازیهای کامپیوتری، چندان پر رنگ ظاهر نشد و حالا مسئلهای مهمتری جای آن را گرفته که این روزها افراد زیادی بدان توجه دارند. رزولوشن ۴K، چیزیست که هماکنون بسیاری از پیسی گیمرها (PC Gamer) در حال تجربهی آن هستند، حال آنکه بسیاری از بازیهای جدید برای Xbox One و PS4، با رزولوشن تاسفبرانگیز ۷۲۰×۱۲۸۰ عرضه میشود. رزولوشن ۴K این روزها واقعا مهم شده، به گونهای که در کنار فراگیرتر شدن تلویزیونهای ۴K، حتی تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند نیز قصد دارند از صفحهنمایشهایی با این رزولوشن در محصولات آتی خود استفاده نمایند. باید توجه کنید که کنسولهای فعلی به صورت پیشفرض از این رزولوشن پشتیبانی نمینمایند و نمیتوان حتی به کمک بروزرسانیهای مختلف نیز این ویژگی را در آنها ایجاد کرد. هر چند، سختافزار نیز بسیار مهم است. سازندگان هنگام معرفی بازیهای خود وعده اجرای بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ را میدهند، اما هیچوقت به آن نمیرسند.
سختافزار کنسولها از جهات دیگری نیز اهمیت زیادی دارد. یکی از کلیدیترین موارد، مسئلهی “واقعیت مجازی” (Virtual Reality) میباشد که نیاز به سختافزاری قدرتمند دارد. اوایل سال جاری نیز شرکت Oculus با معرفی هدست Oculus VR اعلام کرد که برای استفاده از این هدست، به کامپیوتری بسیار قدرتمند نیاز است. در این مورد کنسولهای بازی فعلی هیچ شانسی برای موفقیت ندارند، خصوصا زمانی که صحبت از استفاده از هدستهای واقعیت مجازی با رزولوشن ۴K در میان باشد.
طرف دیگر ماجرا، شرکت AMD است که با سختافزارهای جدید خود و فشار آوردن به مایکروسافت و سونی به استفاده از آنها، عملکردی ۵ برابر بهتر نسبت به مصرف برق فعلی سختافزار کنسولهای کنونی را پیشنهاد میکند. احتمالا در جریان باشید که کنسولهای فعلی سونی و مایکروسافت از چیپ اختصاصی شرکت AMD با معماری Jaguar استفاده میکنند. این موضوع میتواند در کنار قدرت بالاتر سختافزارهای کنسولهای بعدی این دو شرکت، توسعه و تولید بازیها با معماری x86 را آسانتر نماید.
البته هنوز مشخص نیست که باز هم AMD چیپهای کنسولهای بعدی سونی و مایکروسافت را تولید خواهد کرد یا نه، اما اگر مهندسین این شرکت واقعا نتوانند به وعدههای خود عمل کنند، بدون شک ضربهای جبرانناپذیر به صنعت کنسولهای بازی وارد خواهد شد.
منبع: TechSpot