رگ های خونی

داروی جدید محققان آمریکایی، خطر مرگ ناگهانی را برای همیشه از بین می‌برد

داروی جدید محققان آمریکایی می تواند راه را برای درمان افرادی که در معرض خطر مرگ ناگهانی ناشی از پارگی آنوریسم آئورت شکمی هستند، هموار کند.

براساس مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شده، یک دوره دارو درمانی آزمایشی در موش‌ها، خطر مرگ ناگهانی ناشی از پارگی رگ خونی اصلی در شکم را از بین می‌برد. این تحقیق که در مجله Biomaterials Advances منتشر شد، می‌تواند منجر به رویکرد جدیدی برای درمان آئوریسم آئورت شکمی شود، وضعیتی که در آن دیواره آئورت شکمی، یک رگ خونی اصلی که وظیفه انتقال خون را از قلب به بقیه قسمت‌ها برعهده دارد، ضعیف شده و به سمت بیرون برآمده می‌شود.

این نقطه تضعیف شده، بدون علائم قبلی می‌تواند شروع به نشت خون یا ترکیدن کند که نیازمند مراقبت فوری و اورژانسی است و در صورت عدم رسیدگی سریع، تقریبا در اکثر مواقع به مرگ منجر می‌شود. هر چه آنورسیم بزرگ‌تر باشد، احتمال ترکیدن آن به طور غیرمنتظره بیش‌تر است.

کریستین تی ان فام، نویسنده ارشد این مقاله و استاد پزشکی در این باره گفت:

وقتی افراد با آنورسیم متوسط یا کوچک شناسایی می‌شوند، آنها را تحت‌نظر می‌گیریم. آنوریسم‌های بزرگ‌ را می‌توان با جراحی ترمیم کرد، اما برای نمونه‌های کوچک‌تر، هیچ راهی جز انتظار برای رسیدن به اندازه قابل ترمیم در جراحی وجود ندارد. اکنون یافته‌های ما در موش‌ها، یک درمان بالقوه مرتبط را نشان می‌دهد که قادر است از پارگی آنوریسم و خطر مرگ ناگهانی جلوگیری کند.

فام بیماران را در بیمارستان بازنز و مرکز پزشکی امور کهنه‌ سربازان در سنت لوئیس درمان می‌کند. هر ساله، در حدود 200 هزار نفر از ساکنین ایالات متحده به آنوریسم آئورت شکمی، که سه‌گانه A نیز لقب دارد، مبتلا می‌شوند که اکثر آنها را مردان مسن سیگاری تشکیل می‌دهند. چنین آنوریسم‌هایی اغلب هیچ علامتی از خودت بروز نمی‌دهند، تا زمانی‌که به طور ناگهانی و فاجعه‌بار پاره شوند. این اختلال هر سال جان 15000 نفر را در آمریکا می‌گیرد.

طبق گفته کارگروه خدمات پیش‌گیرانه ایالات متحده، گروهی از کارشناسان مستقل در پیش‌گیری از بیماری‌ها و پزشکی مبتنی بر شواهد که توسط وزارت بهداشت و درمان آمریکا پشتیبانی می‌شود، تمامی مردان 65 تا 75 ساله که سیگار می‌کشند، باید اسکن اولتراسوند را برای آزمایش سه‌گانه A انجام دهند.

نانوذرات

نانوذرات (قرمز) توسط سلول‌های ایمنی (سبز با هسته‌های آبی) جذب می‌شوند.

کارکرد داروی جدید محققان آمریکایی برای از بین بردن خطر مرگ ناگهانی

برای دهه‌ها، دانشمندان می‌دانستند که التهاب در رگ‌های خونی، باعث پیشرفت سه‌گانه A می‌شود. با این وجود، تلاش‌ها برای درمان این بیماری از طریق داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، با شکست مواجه شده است. سیستم ایمنی، جزء حیاتی دفاع از عفونت بدن محسوب می‌شود. ایجاد تعادل دقیق میان کاهش التهاب در آئورت به حد کافی برای جلوگیری از بدتر شدن آنوریسم و سرکوب سیستم ایمنی تا جایی که فرد مستعد ابتلا به عفونت‌های شدید نشود، دشوار است.

در این مطالعه، محققان از نانوذرات برای رساندن محموله‌های ضدالتهابی به طور مستقیم به رگ‌های خونی استفاده کردند. این نانوذره مبتنی بر قطعه‌ای از پروتئین به نام ملیتین بوده و برای حمل بار که شامل قطعات کوچک RNA هستند، بهینه شده است. قطعه پروتئین اصلاح شده، یک کمپلکس با RNA تشکیل می‌دهد که وقتی به موش داده می‌شود، عمدتا در بافت‌های ملتهب تجمع می‌یابند. در آنجا، قطعه پروتئین، تکه‌های RNA را تخلیه می‌کنند و به ورود آنها به بخش اصلی سلول‌ها کمک خواهند کرد، جایی که RNA با تداخل در یک پروتئین التهابی مهم که NF-kappaB نام دارد، التهاب را سرکوب می‌کند.

دکتر ساموئک ویک‌لاین، یکی از نویسندگان این مقاله، استاد دانشگاه فلوریدا جنوبی و مدیر ارشد علمی در شرکت بیوتکنولوژی Altamira Therapeutics، برای اولین بار، نسخه پایه نانوذره را زمانی که در دانشگاه واشنگتن فعالیت داشت، ایجاد کرد.

محققان از این نانوذرات برای حمل به اصطلاح RNA تداخلی کوچک (siRNA) استفاده کرده‌اند که دو زیرواحد NF-kappaB شامل p50 و p65 را هدف قرار می‌دهند. محققان با مطالعه بر روی موش‌های نر که دچار وضعیتی مانند سه‌گانه A شده بودند، از این نانوذرات برای درمان آنها استفاده کردند. سرکوب p50 پیشرفت آنوریسم را متوقف نکرد، اما به طور قابل توجهی شانس زنده ماندن موش‌ها و جلوگیری از خطر مرگ ناگهانی را از 53% به 85% افزایش داد. این درمان هم‌چنین شروع پارگی را از روز هفدم به روز دوازدهم عقب انداخت. در مقابل، سرکوب p65 اثر قابل توجهی از خود نشان نداد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*