ویندوز 11

10 مورد از ویژگی های جدید ویندوز 11 که باید آنها را امتحان کنید

در این مطلب با 10 مورد از کاربردی‌ترین ویژگی های جدید ویندوز 11 آشنا می‌شویم که تجربه کاربری این سیستم‌عامل را بهبود می‌بخشند.

فارغ از اینکه چه مدتی است از ویندوز 11 استفاده می‌کنید، برخی از ویژگی‌ های مفید جدید در آخرین نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت وجود دارند که در ادامه با 10 مورد از کاربردی‌ترین آنها آشنا خواهیم شد.

10 نمونه از ویژگی های جدید ویندوز 11

1- منوی تنظیمات سریع (Quick Settings Menu) – از ویژگی های جدید سیستم‌عامل ویندوز 11

منوی تنظیمات سریع

یکی از جذاب‌ترین ویژگی های جدید ویندوز 11، منوی تنظیمات سریع نام دارد که به شما اجازه می‌دهد به سرعت مواردی نظیر ولوم صدای سیستم، روشنایی، تنظیمات وای‌فای، گزینه‌های اتصال به برق و غیره را تغییر دهید. این قابلیت، به عنوان جایگزین جدید گزینه Action Center از ویندوز 10 تکامل یافته است.

برای استفاده از منوی تنظیمات سریع، کلیدهای Windows+A را بر روی کیبورد خود فشار دهید یا روی نمادهای صدا و وا‌ی‌فای در گوشه سمت راست نوار وظیفه کلیک کنید. وقتی این ویژگی بالا آمد، دکمه‌های مختلفی را خواهید دید که به شما امکان می‌دهند، جنبه‌های مختلفی از رایانه شخصی خود را کنترل کنید. همچنین می‌توانید این منو را با کلیک کردن روی نماد مداد در گوشه سمت راست پایین منو، شخصی‌سازی کنید.

2- منوی جدید اسنپ

منوی جدید اسنپ

قابلیت اسنپ (Snap) که به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت پنجره‌ها را به قسمت‌های از پیش تعریف شده صفحه، بدون هم‌پوشانی تغییر اندازه دهید، ویژگی جدیدی برای ویندوز 11 نیست. اما منوی اسنپ، یک گزینه کاربردی و مفید است که اشاره به آن خالی از لطف نیست. این قابلیت اجازه می‌دهد از بین شش طرح‌بندی مختلف پنجره با نمودارهای زیبا، حق انتخاب داشته باشید. برای استفاده از آن، ماوس خود را بر روی دکمه Maximize نگه دارید (مربعی در گوشه سمت راست بالای نوار عنوان پنجره، در کنار X)، سپس روی بخشی از طرح‌بندی مورد نظر خود کلیک کنید. سپس، پنجره فورا در موقعیت خود قرار خواهد گرفت.

3- ترمینال ویندوز

ترمینال ویندوز

ویژگی ترمینال ویندوز (Windows Terminal)، با اینکه برای ویندوز 10 نیز در دسترس بود، اما در ویندوز 11 به‌صورت پیش‌فرض و داخلی ارائه شده و یک راه‌حل عالی برای دسترسی به خط فرمان است. در واقع، اگر زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL) را نصب کرده باشید، می‌توانید بین بخش‌های Windows PowerShell، Azure Cloud Shell، Command Prompt و حتی Ubuntu Linux جابجا شوید. برای استفاده از ترمینال ویندوز، آن‌را در منوی استارت جستجو کنید یا روی دکمه استارت کلیک راست کرده و در منوی ظاهر شده، گزینه “Windows Terminal” را انتخاب کنید.

4- تم‌ها و والپیپرهای جدید

تم ها

ویندوز 11 شامل چندین تم جدید و زیبا در کنار بیش از ده‌ها والپیپر جدید برای انتخاب است. این تصاویر پس‌زمینه به کامپیوتر شما ظاهری مدرن را می‌بخشند و تم‌ها نیز این امکان را می‌دهند تا بسته به روحیه و سلیقه خود، به سرعت بین پوسته‌های مختلف جابجا شوید.

برای تغییر تصویر پس‌زمینه دسکتاپ خود، Windows+i را فشار دهید (برای باز کردن تنظیمات ویندوز) و به Personalization > Themes بروید. روی تصویر کوچک تم مورد نظر خود کلیک کرده و از این طریق والپیپر را تغییر دهید.

5- نمادهای نوار وظیفه در مرکز

نوار وظیفه

احتمالا متوجه شده‌اید که ویندوز 11 دکمه استارت و نمادهای برنامه را به‌طور پیش‌فرض در مرکز نوار وظیفه قرار می‌دهد که یک تغییر بزرگ نسبت به ویندوز 10 محسوب می‌شود. این چیدمان مرکزی در دستگاه‌های مجهز به نمایشگر لمسی، احساس خوبی را القا می‌کند. اما علاوه بر آن، این ویژگی در حالت دسکتاپ نیز، به‌ویژه در نمایشگرهای فوق‌عریض بسیار کاربردی و مفید است.

بنابراین اگر هنگام شروع استفاده از ویندوز 11، بلافاصله نمادهای نوار وظیفه خود را در سمت چپ تراز کردید، آیکون‌های مرکزی را نیز امتحان کنید، زیرا احتمالا از آن استقبال خواهید کرد.

6- دسکتاپ‌های مجازی با تصاویر پس‌زمینه منحصر به‌ فرد – از جمله ویژگی های جدید ویندوز 11

دسکتاپ مجازی

برخلاف نسخه پیشین، ویندوز 11 این امکان را می‌دهد تا تصاویر پس‌زمینه دسکتاپ سفارشی خود را به هر یک از دسکتاپ‌های مجازی خود اختصاص دهید. این باعث می‌شود تا بتوانید فورا به‌ صورت بصری تعیین کنید که با کدام دسکتاپ مجازی کار می‌کنید. روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه “Personalize” را انتخاب کنید، سپس “پس‌زمینه” را انتخاب کنید و اکنون می‌توانید تصویر زمینه خود را در آنجا تغییر دهید.

اگر در مورد نحوه استفاده از دسکتاپ‌های مجازی اطلاع ندارید، توصیه می‌شود از آنها نیز استفاده کنید. روی نماد “view icon” در نوار وظیفه کلیک کرده و کلید + با عنوان “New Desktop” را انتخاب کنید. می‌توانید در هر زمان که بخواهید، با کلیک بر روی نمادهای مختلف تصویر کوچک (thumbnail) دسکتاپ، بین دسکتاپ‌ها در بخش Task View (نمای کار) جابجا شوید.

7- نوت‌پد جدید 

نوت پد جدید

ویندوز 11 اکنون به نسخه جدیدی از ویرایشگر فایل متنی Notepad مجهز شده که با گوشه‌های مدور تم سیستمی مطابقت دارد. همچنین این قابلیت دارای گزینه‌ای برای عملکرد در حالت تاریک یا تغییر خودکار بین حالت روشن و تاریک، بر اساس تم سیستم است (برای تغییر این تنظیمات، روی نماد چرخ دنده در گوشه سمت راست بالای پنجره نوت‌پد کلیک کنید). هم‌چنین می‌توانید با فشردن کلید F5 زمان/تاریخ فوری که یکی از ویژگی‌های محبوب این نسخه است را دریافت کنید.

8- Microsoft Teams

مایکروسافت تیمز

اگر کسب‌وکار یا گروه شما از مایکروسافت تیمز برای هماهنگی و برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کند، به لطف ویژگی جدید چت، این ابزار اکنون با ویندوز 11 عمیقا ادغام شده که می‌توانید با کلیک بر روی نماد حباب بنفش در نوار وظیفه خود به آن دسترسی داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید از Teams، برای همکاری، اشتراک‌گذاری تقویم و چت ویدیویی نیز استفاده کنید، بنابراین این ویژگی اکنون به یک ابزار بهره‌وری عالی تبدیل شده است.

9- اشتراک‌گذاری در مجاورت (Nearby Sharing)

اشتراک گذاری در مجاورت

با اینکه ویژگی Nearby Sharing در ویندوز 10 نیز وجود داشته، اما بسیاری از کاربران از آن بی‌اطلاع هستند. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌ها را به صورت بی‌سیم میان دو دستگاه ویندوز با استفاده از بلوتوث، به روشی مشابه ایردراپ در مک انتقال دهید. برای استفاده از قابلیت مذکور، باید آن‌را از مسیر Settings > System > Nearby Sharing فعال کنید. سپس می‌توانید روی هر فایلی که File Explorer کلیک راست کنید، نماد Share را انتخاب کرده و کامپیوتر مقصد را در منو انتخاب کنید. لازم به ذکر است که دستگاه دریافت‌کننده نیز باید اشتراک‌گذاری در مجاورت را فعال کرده باشد.

10- اجرای برنامه‌های اندروید – از ویژگی های جدید ویندوز 11

اپ استور آمازون

به‌لطف اپ استور آمازون که به صورت رایگان در فروشگاه مایکروسافت قابل دریافت است، اکنون می‌توانید برنامه‌های اندروید را در ویندوز 11، در صورت پشتیبانی رایانه شما از مجازی‌سازی سخت‌افزاری، اجرا کنید. برای انجام این کار، فروشگاه مایکروسافت را باز کرده و سپس Appstore آمازون را جستجو و نصب کنید. سپس از طریق فرآیند نصب زیرسیستم ویندوز برای اندروید، راهنمایی خواهید شد. پس از راه‌اندازی مجدد، اپ استور آمازون به صورت خودکار باز می‌شود. با حساب شخصی خود وارد آمازون شوید و می‌توانید برنامه‌های اندروید را دانلود و استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*