خانه بعدی انسان

خانه های بعدی انسان ها ، احتمالا در فاصله 100 سال نوری از زمین قرار دارند

با افزایش جمعیت و محدودیت منابع زمین، یافتن خانه بعدی انسان ها ضروری به نظر می‌رسد. سیاره‌ های مناسب در فاصله تنها ۱۰۰ سال نوری از ما قرار دارند.

اگر مجموعه بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی که ناسا تاکنون یافته است را همانند یک باغ وحش در نظر بگیریم، در هر گوشه از آن سیاره‌هایی مشابه مشتری دیده می‌شوند. همچنین دنیاهایی با باران‌های بدون آب نیز در ورودی این باغ وحش حضور دارند. شما ممکن است در گشت و گذار خود در مسیرهای کم تردد به دنیاهایی جهنمی بر بخورید و حتی ممکن است سیاره‌ای پوشیده شده از یک اقیانوس بزرگ را مشاهده کنید.

کشف دو سیاره فراخورشیدی جدید که می‌توانند خانه بعدی انسان ها باشند

خانه بعدی انسان

اگر این باغ وحش واقعا نمودی از جهان باشد، احتمالا اکثر دانشمندان را در اتاقی که سیاره‌های مشابه زمین را در خود جای داده، مشاهده خواهید کرد. این نقاط از برخی جنبه‌ها نزدیک به زمین هستند و ممکن است بتوانند روزی میزبان حیات باشند. همین نیز باعث می‌شود که به آنها به عنوان خانه بعدی انسان نگاه کنیم.

بخش سیاره‌های فراخورشیدی ناسا، تراپیست 1 را جذاب‌ترین سامانه خورشیدی (به جز منظومه شمسی خودمان) برای دانشمندان می‌داند. در این سامانه هفت دنیای سنگی با امکان میزبانی از آب حضور دارند. Amary Triaud، استاد سیاره‌های فراخورشیدی دانشگاه بیرمنگام بر این باور است که ما باید تا جایی که ممکن است سیاره‌ های مشابه زمین را پیدا کرده و به بررسی تنوع آب و هوایی آنها بپردازیم.

این کار می‌تواند در نهایت ما را در موقعیتی قرار دهد که بتوانیم حتی تعداد سیارات میزبان حیات را در جهان به دست آوریم. در راستای همین هدف، روز چهارشنبه Triaud و مجموعه‌ای از اخترشناسان بین‌المللی گزارش مربوط به کشف هیجان انگیز دو سیاره خاکی مشابه زمین را منتشر کردند.

رصدخانه Speculoos

رصدخانه Speculoos

این دو سیاره که ممکن است روزی خانه بعدی انسان ها باشند، در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته‌اند و به دور ستاره‌ای به نام  Speculoos 2 (نامگذاری شده بر اساس تلسکوپی که در سال ۲۰۱۶ آن را یافت) می‌چرخند. جزئیات مربوط به این کشف مهم قرار است در نسخه بعدی مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شود.

Michaël Gillon، استاد دانشگاه Leige و محقق ارشد پروژه Speculoos، هدف این تلسکوپ را جستجو برای سیاره‌های خاکی قابل سکونت که به دور برخی از کوچک‌ترین و سردترین ستاره‌ها در نزدیکی ما می‌چرخند، می‌داند. اتمسفر این سیاره‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای بررسی دقیق باشد و تلسکوپ‌های بزرگی همچون جیمز وب هم می‌توانند نشانه‌های شیمیایی حیات را در اتمسفر آنها جستجو کنند.

جزئیات سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده

خانه بعدی انسان

بر اساس پژوهش جدید، یکی از این دو سیاره پیشتر توسط رصدخانه TESS ناسا کشف شده بود؛ اما تا پیش از ارائه داده‌های Speculoos، دانشمندان کاملا مطمئن نبودند که با یک سیاره طرف هستند. پس از بررسی و تحلیل داده‌ها، تیم مربوطه سیاره جدید را LP 890-9b نام نهاد و به این نتیجه رسید که ۳۰ درصد بزرگتر از زمین است. این سیاره هر ۲.۷ روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد.

Laetitia Delrez، پژوهش‌گر فوق دکترا در دانشگاه Liege و نویسنده اصلی مقاله مربوطه نیز بر نقش تلسکوپ‌های زمینی در تایید ماهیت جرم فضایی کشف شده و تصحیح ابعاد و جزئیات آن تاکید کرد.

سیاره دومی که ممکن است خانه بعدی انسان ها باشد، LP 890-9c نام دارد.  این سیاره اسرارآمیز تا پیش از این ناشناخته بود؛ اما پس از بررسی داده‌ها مشخص شد که تقریبا ۴۰ درصد بزرگتر از کره زمین است. همچنین این سیاره هر ۸.۵ روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد.

خانه بعدی انسان

بررسی ترکیبات اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی توسط تلسکوپ جیمز وب

تناوب مداری این دو سیاره جالب است؛ زیرا نشان می‌دهد که آنها در کمربند حیات ستاره خود قرار دارند. کمرند حیات به محدوده‌ای در اطراف یک ستاره گفته می‌شود که برای وجود داشتن آب به صورت مایع به مدت میلیاردها سال نه بیش از حد گرم و نه بیش از حد سرد باشد. وقتی یک سیاره در این منطقه قرار می‌گیرد، می‌تواند به گزینه ای برای خانه بعدی انسان ها تبدیل شود.

به همین خاطر اخترشناسان در ابتدا بررسی می‌کنند که آيا سیاره مورد نظر اتمسفر دارد یا خیر. سپس ترکیبات اتمسفر و جزئیات سیاره را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. خوشبختانه تلسکوپ جیمز وب امکان تشخیص ترکیبات موجود در سیاره‌ های فراخورشیدی را دارد و می‌تواند به ما در پاسخ دادن به یکی از بزرگترین سوال‌های بشر کمک کند: آیا ما در این جهان بزرگ تنها هستیم؟ برای پاسخ به این سوال باید مدت زیادی صبر کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*