تلسکوپ جیمز وب سحابی شکارچی

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از سحابی شکارچی را تماشا کنید

تصاویر تلسکوپ جیمز وب از سحابی شکارچی علاوه بر دانشمندان، کاربران عادی را هم تحت تاثیر قرار داده است. تصاویر تلسکوپ James Webb جزئیات بی‌نظیری از این سحابی را آشکار می‌کند.

یک تیم پژوهشی بین‌المللی در روز دوشنبه تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از سحابی شکارچی را منتشر کرد. این تصاویر باعث حیرت اخترشناسان شده‌اند. سحابی اشاره شده در جنوب کمربند شکارچی (فاصله ۱۳۵۰ سال نوری) و در شرایط مشابهی که ۴.۵ میلیارد سال قبل به تولد منظومه شمسی منجر شد، قرار دارد.

نگاهی به تصاویر فوق‌العاده تلسکوپ جیمز وب از سحابی شکارچی

تلسکوپ جیمز وب سحابی شکارچی

اخترشناسان برای به دست آوردن درک بهتری از آنچه در چند میلیون سال اول تکامل سیاره‌های منظومه شمسی رخ داد، به این منطقه علاقه دارند. در تصاویر تلسکوپ جیمز وب از سجابی شکارچی دیواری از گاز و غبار متراکم دیده می‌شود که به پرنده‌ای بزرگ شباهت دارد. شکم پرنده نیز توسط یک ستاره درخشان روشن شده است.

این تصاویر به عنوان بخشی از برنامه Early Release Science منتشر شدند و حدود ۱۰۰ دانشمند از ۱۸ کشور مختلف و مخصوصا مراکزی همچون مرکز ملی علوم پژوهشی فرانسه، دانشگاه وسترن در کانادا و دانشگاه میشیگان روی آنها کار کرده‌اند. Els Peeters، استاد اخترفیزیک دانشگاه وسترن نیز تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی شکارچی را نفس‌گیر توصیف کرد.

تلسکوپ جیمز وب سحابی شکارچی

به باور وی این مشاهدات برای درک هرچه بهتر ما از چگونگی تاثیرگذاری ستاره‌های بزرگ بر ابرهای گاز و غبار اطراف محل تولدشان مفید خواهند بود. به طور کلی سحابی‌ها توسط مقدار زیادی غبار احاطه شده‌اند و همین نیز باعث می‌شود که مشاهده آنها با تلسکوپ‌های نور مرئی (همانند هابل) مقدور نباشد.

هرچند که تلسکوپ جیمز وب به نور مادون قرمز متکی است و به همین خاطر می‌تواند در غبار رسوخ کند. همین نیز به تلسکوپ جدید ناسا این توانایی را داد تا بتواند ساختارهای بی‌نظیری را در مقیاس ۴۰ واحد نجومی یا به بیانی دیگر در ابعاد منظومه شمسی خودمان ثبت کند.

تلسکوپ James Webb در برابر Hubble

مقایسه تصاویر تلسکوپ جیمز وب و هابل

در این مقیاس لایه‌های فشرده‌ای از مواد دیده می‌شود که می‌توانند نسل جدیدی از ستاره‌ها را خلق کنند یا اینکه به خلق یک منظومه شمسی با یک پیش‌ ستاره مرکزی و قرصی از گاز و غبار که بعدا به چندین سیاره تبدیل خواهند شد، کمک کنند. Edwin Bergin، استاد اخترشناسی دانشگاه میشیگان و عضو تیم پژوهشی بین‌المللی نیز در این رابطه گفت:

ما امیدواریم که دید بهتری در رابطه با کل چرخه تولد ستارگان به دست آوریم.

در تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی شکارچی ما می‌توانیم این چرخه را ببینیم. جایی که اولین نسل از ستارگان عملا در حال فرستادن مواد برای شکل دادن نسل بعدی هستند. ساختارهای فوق‌العاده‌ای که ما در این تصاویر مشاهده می‌کنیم، می‌توانند با جزئیات بالا چگونگی چرخه بازخورد تولد ستارگان را در کهکشان ما و کل هستی نشان دهند.

تلسکوپ جیمز وب سحابی شکارچی

مقایسه تصاویر تلسکوپ جیمز وب و اسپیتزر

جیمز وب قدرتمندترین تلسکوپ ساخته شده توسط بشر است و تاکنون توانسته تصاویر بی‌نظیری را از بخش‌های مختلف کیهان ثبت کند. آینه اصلی این تلسکوپ ۶.۵ متر است و از ۱۸ قطعه آینه شش ضلعی با روکش طلا تشکیل شده است. همچنین یک سپر خورشیدی پنج لایه در ابعاد زمین تنیس از جیمز وب محافظت می‌کند.