غار 60 هزار ساله اسپانیا

غار 60 هزار ساله اسپانیا به شکل طبیعی ساخته نشده است!

پیشتر تصور می‌شد که آثار هنری موجود در غار 60 هزار ساله اسپانیا در نتیجه فعل و انفعالات طبیعی زمین‌شناختی به وجود آمده‌اند. دانشمندان طی تحقیقات جدید متوجه شدند که این آثار توسط انسان‌های باستانی خلق شده‌اند.

دانشمندان نقاشی‌هایی در غار Ardales اسپانیا کشف کردند که ۴۵ تا ۶۵ هزار سال پیش توسط نئاندرتال‌ها کشیده شده بودند. آنها نقاشی‌ها را آزمایش کردند و از طریق تجزیه و تحلیل شیمیایی متوجه شدند که آثار هنری غار 60 هزار ساله اسپانیا منشا انسانی دارد و مردم باستان خاک سرخ را از بیرون این بنای تاریخی می‌آوردند.

ویژگی‌های آثار هنری غار 60 هزار ساله اسپانیا

ظاهرا سازه‌های کارست در میان بعضی از گروه‌های نئاندرتال نقش نمادین و الهام‌بخش داشتند. انسان‌های باستانی با الهام از این سازه‌ها دست به خلق آثار هنری در غارها زدند. در ادامه همه آنچه که لازم است درمورد آثار هنری غار 60 هزار ساله اسپانیا بدانید، آمده است.

غار 60 هزار ساله اسپانیا

۱- یکی از مراحل مهم در تکامل بشر ظهور فعالیت‌های نمادین بود. از قدیمی‌ترین نمونه‌ کارهای نمادین می‌ٰتوان به سوراخ‌های ایجاد شده در سنگ‌ها، استخوان‌ها یا توده‌های آهکی اخرا اشاره کرد. برای مثال، یک سری خطوط بر روی عاج‌ها در آلمان کشف شده است که قدمت آنها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سال پیش برمی‌گردد.

۲- مدت‌های طولانی اعتقاد بر این بود که نئاندرتال‌ها به هیچ وجه اشیاء زینتی و جواهرات نمی‌ساختند. این موضوع آنها را از اجداد انسان‌های مدرن امروزی متمایز می‌کرد.

۳- باور عمومی بر این است که در آخرین محل سکونت نئاندرتال‌ها، نقاشی‌ها و تزئیناتی وجود دارد که تحت تاثیر کرومانیون‌ها کشیده یا ساخته شده بودند. کرومانیون‌ها گروهی از انسان‌های مدرن اولیه بودند که قبل از آن در اروپا سکونت داشتند. اخیرا، شواهد زیادی به دست آمده است که نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها خودشان به تنهایی این کارهای نمادین را ابداع کرده‌اند و تحت تاثیر گروه خاصی قرار نگرفته‌اند.

غار 60 هزار ساله اسپانیا

موقعیت غار و نمای شماتیک آن

۴- نئاندرتال‌ها احتمالا برای مردگان خود به ویژه کودکان مراسم تشییع جنازه برگزار می‌کردند. علاوه بر این، کاملا مشخص است که این انسان‌های باستانی به دنبال سنگ‌هایی بودند که حاوی اکسید آهن باشند؛ زیرا این سنگ‌ها برای رنگرزی مناسب هستند. باستان شناسان تا کنون چندین غار از نقاشی‌های نئاندرتال کشف کرده‌اند؛ اما هویت آنها زیر سوال رفته است.

۵- دانشمندی به نام Africa Marti از دانشگاه بارسلونا به همراه دانشمندان دیگر از کشورهای اسپانیا، پرتغال، فرانسه، نروژ و آلمان مطالعه‌ای بر روی هنر گرافیک باستانی غار 60 هزار ساله اسپانیا یعنی Cueva de Ardales انجام دادند. تاریخ‌گذاری رادیوایزوتوپ بر روی کلسیت نشان داد که رنگدانه‌های قرمز در زمان‌های مختلف بر روی دیوارها کشیده شده‌اند.

۶- جدیدترین نقاشی‌ها مربوط به ۴۵.۳ هزار سال پیش و قدیمی‌ترین آنها مربوط به ۶۵.۵ هزار سال پیش هستند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که نقاشی‌ها متعلق به دوران پارینه سنگی میانی هستند یعنی زمانی که نئاندرتال‌ها تنها انسان‌هایی بودند که در اروپا می‌زیستند.

غار 60 هزار ساله اسپانیا

نمایی نزدیک از تصویر قندیل‌های استالاگمیت که 60 هزار سال پیش توسط نئاندرتال‌ها نقاشی شده است.

۷- تجزیه و تحلیل ریزنمونه‌های جمع‌‌آوری شده در غار نشان داد که رنگ‌ها منشا معدنی دارند؛ بنابراین، نمی‌توان آنها را به فعالیت‌های حیاتی میکروارگانیسم‌ها نسبت داد و یا نتیجه فرایندهای طبیعی زمین‌شناسی دانست.

۸- علاوه بر اینها، ریخت‌شناسی نقاشی‌ها نشان می‌دهد که که علامت‌های پررنگ و روشن توسط هاله‌هایی احاطه شده‌اند که از شدت قرمزی آنها رفته رفته کاسته می‌شود. همین موضوع یکبار دیگر فرضیه طبیعی بودن نقاشی‌ها را رد می‌کند و نشان می‌دهد که این علائم ساخته دست بشر هستند.

۹- نتایج این مطالعه نشان داد که هنرمندان پارینه سنگی از سنگ‌های معدنی غنی از آهن برای نقاشی استفاده می‌کردند و این سنگ‌ها را از خارج غار جمع‌آوری می‌کردند. دانشمندان حدس می‌زنند که نئاندرتال‌های این غار حداقل در دو دوره زمانی مختلف نقاشی کرده‌اند. آنها از طریق تاریخ‌گذاری و تجزیه و تحلیل شیمیایی رنگدانه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند.

۱۰- محققان به این نتیجه رسیدند که آثار هنری غار 60 هزار ساله اسپانیا به منظور جاودانه کردن معنای نمادین فضای آن زمان خلق شده است. ظاهرا، سازه‌های کارست نقش مهمی در الهام این ایده‌ها به گروهی از نئاندرتال‌ها داشتند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*