جذاب‌ترین قابلیت های دوربین آیفون 14 پرو + نمونه تصاویر

در این بخش با بررسی نمونه تصاویر ثبت شده و مرور بهبودها و قابلیت های جذاب دوربین آیفون 14 پرو – iPhone 14 Pro با ما همراه باشید.

ارتقای دوربین آیفون 14 پرو و قابلیت های جدید آن، بدون شک برای عکاسان، فیلم‌سازان و تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی نظیر تیک‌تاک و یوتیوب، خبری مسرت‌بخش است. اپل از چندین بهبود قابل ملاحظه در سخت‌افزار دوربین این سری نظیر افزودن یک سنسور بزرگ‌تر 48 مگاپیکسلی خبر داده است. آیفون 14 پرو هم‌چنین به سیستم پردازش تصویر اصلاح شده اپل مجهز شده که به گفته این شرکت، باعث ارتقای کیفیت تصویر در محیط‌های تاریک خواهد شد.

تراشه جدید A16 بایونیک که اکنون در نسخه پرو/پرومکس آیفون‌ 14 استفاده شده، از ویژگی‌های جدیدی مانند حالت تثبیت‌کننده ویدیوی جدید، امکان فیلم‌برداری حالت سینمایی با کیفیت 4K، خروجی عکس‌های ProRaw با وضوح بالاتر و عملکرد بهتر تصویربرداری در شرایط متوسط و ضعیف نوری پشتیبانی می‌کند. در ادامه، با جذاب‌ترین قابلیت های دوربین آیفون 14 پرو و بررسی فنی نمونه تصاویر ثبت شده، همراه ما باشید.

بررسی قابلیت های دوربین آیفون 14 پرو

عملکرد سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی آیفون 14 پرو

آیفون 14 پرو دارای سه دوربین پشتی شامل سنسورهای زاویه‌باز، اولتراواید و تله‌فوتو با زوم اپتیکال 3 برابر است. لنز اصلی، اکنون از فاصله کانونی وسیع‌تری برخوردار شده و از 26 میلی‌متر در نسخه‌های پیشین، به 24 میلی‌متر رسیده است. با اینکه تفاوت فاحشی در این بخش ایجاد نشده، اما همین بهبود جزئی کمک می‌کند تا محدوده بزرگ‌تری در کادر دوربین قرار بگیرد.

دوربین اصلی، دارای یک سنسور جدید و بزرگ‌تر 48 مگاپیکسلی است. اگرچه مگاپیکسل بیش‌تر لزوما به معنای عکس‌هایی با کیفیت بالاتر نیست، اما اپل پیکسل‌ها را به گروه‌های چهارتایی تقسیم کرده و چهار پیکسل را در هر گروه، در یک پیکسل بزرگ‌تر ترکیب می‌کند. این تکنیک، Pixel Binning نام دارد و سال‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتیجه حاصل شده در اینجا، عکس‌های روشن‌تری هستند که نویز و تاری کم‌تری را نشان می‌دهند.

فرآیند جدید پردازش تصویر اپل که موتور فوتونیک نام دارد، با ارائه بهبودهای چندجانبه، دقت رنگ را بالا برده و به محافظت هر چه بیش‌تر از جزئیات کمک می‌کند. عکس زیر، تصویری که درست بعد از غروب خورشید از یک تراموا ثبت شده را نشان می‌دهد. با نگاهی جزئی به بافت سنگفرش و جزئیات موجود در برگ‌ها و ساختمان پشت تراموا، درمی‌یابیم که چگونه دوربین آیفون 14 پرو، در موقعیت‌هایی که همه چیز روشن و آفتابی نیست نیز تصاویری با کم‌ترین افت کیفی و بالاترین جزئیات را ثبت می‌کند.

نمونه عکس آیفون 14 پرو

دوربین اصلی آیفون 14 پرو، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و کیفیت تصاویر و جزئیات آن، به‌ویژه در حد و اندازه‌های یک گوشی هوشمند، عالی به‌نظر می‌رسد. در این میان، بیش‌ترین پیشرفت به نسبت نسل گذشته، در شرایط نوری متوسط و ضعیف رخ داده است. رنگ‌ها و بافت‌ تصاویر بسیار خوب به‌نظر می‌رسند. برای مثال، عکس زیر در یک صبح مه‌آلود ثبت شده که وضوح بالای آجرهای ساختمان و مه فرا گرفته در بخش بالای برج، کاملا به‌چشم می‌خورد.

نمونه عکس دوربین آیفون 14 پرو

بهبود کیفیت تصاویر در استفاده روزمره از دوربین، به طور مشخص در مقایسه با نسخه پیشین، یعنی آیفون 13 پرو مشهود است. به‌طوری که عکس‌های ثبت شده به لطف سنسور جدید و موتور پردازشی فوتونیک، خروجی بهتری را نشان می‌دهند. در عکس زیر، تصویری از یک فنجان کاپوچینو و یک کوکی را مشاهده می‌کنید که جزئیات فوق‌العاده‌ دقیقی از بافت هر یک از آنها قابل رویت هستند.

نمونه عکس دوربین آیفون 14 پرو (2)

در تصویر زیر نیز سایه‌بان تیره درخت خرما به‌چشم می‌خورد که به لطف روشنایی بیش‌تر دوربین آیفون 14 پرو، می‌توان به راحتی جزئیات موجود در ساقه‌ها و ورقه‌های درخت را تفکیک و مشاهده کرد.

نمونه عکس با دوربین اصلی آیفون 14 پرو

در صورتی‌که حتی این سطح از جزئیات نیز شما را راضی نمی‌کند، می‌توانید با استفاده از تنظیمات ProRaw، عکس‌هایی در ابعاد اصلی 48 مگاپیکسلی ثبت کنید. البته باید توجه داشت که حجم هر یک از تصاویر در این حالت، بسیار بالا هستند. برای نمونه، عکس زیر که از پل سانفراسیسکو در غروب گرفته شده است، حجمی 48 مگابایتی داشت که پس از ویرایش و تبدیل به فرمت JPEG، فشرده‌سازی شد. برای درک جزئیات فوق‌العاده تصویر، به حاشیه رنگی آسمان، جزئیات ماشین‌ها و کابل‌های پشتیبانی پل دقت کنید.

 

تصویر 48 مگاپیکسلی با دوربین آیفون 14 پرو

بررسی عملکرد حالت شب آیفون 14 پرو

اپل با عرضه سری آیفون 11، قابلیتی به نام حالت شب را ارائه داد که با ثبت چند عکس در عرض چند ثانیه و ادغام آنها با یکدیگر، عکسی روشن‌تر با رنگ‌های بهتر و نویز کم‌تر را ایجاد می‌کرد. اکنون با گذشت سه سال از این قابلیت و عرضه آیفون 14 پرو، حالت شب بیش از پیش شکوفا شده و تکامل یافته است. اکنون بر خلاف انتظار چندثانیه‌ای در گذشته برای دریافت خروجی مناسب، عملکرد حالت شب بسیار سریع‌تر شده است.

به تصویر زیر که در داخل یک کلوب نیمه‌تاریک گرفته شده است، دقت کنید. در این مکان، چراغ‌ها صرفا دیوارها را روشن کرده‌اند و در بخش میانی، یک فضای خالی تاریک باقی مانده است. ثبت این عکس در حالت شب، تنها دو ثانیه به طول انجامید. توازن نورهای روشن روی دیوار و بخش تاریک میانی، به خوبی انجام شده است. اگرچه افراد حاضر در صحنه، اغلب در سایه قرار دارند، اما رنگ پوست هر یک به خوبی قابل مشاهده است.

حالت شب آیفون 14 پرو

در عکس زیر که از نمای بیرونی یک رستوران گرفته شده است، هوا خیلی تاریک بود و برای ثبت تصویر، از حالت شب استفاده شده است. حتی در این شرایط نه‌چندان ایده‌آل نوری نیز، نتیجه به‌دست آمده کاملا قابل قبول است، اگرچه مقداری نویز در آسمان ابری وجود دارد و جزئیات ساختمان چندان دقیق نیستند.

حالت شب در آیفون 14 پرو

عکس پایین، با اینکه در حالت شب گرفته شده است، اما در مقایسه با دو تصویر بالا چندان تاریک نیست. در محیط بسته و شرایط نوری ضعیف، جزئیات تاکو و سبزیجات کاملا قابل تفکیک هستند.

عکاسی در حالت شب با آیفون 14 پرو

عملکرد سنسور جدید فوق‌عریض در آیفون 14 پرو

دوربین‌ فوق‌عریض در این نسل، دارای یک سنسور جدید با پیکسل‌هایی برای فوکوس بیش‌تر و دیافراگم f/2.2 لنز است. همه این موارد باعث شده تا نمونه عکس‌های ثبت شده با این دوربین، وضوح بسیار بالاتری را در مقایسه با آیفون 13 پرو به ارمغان بیاورند. این سنسور با همراهی موتور فوتونیک، به بهبود کیفیت تصویر در شرایط ضعیف نوری کمک می‌کند. نمونه عکس‌ها و ویدیوهای ثبت شده با دوربین فوق‌عریض، اگرچه هم‌چنان یک پله از سنسور اصلی پایین‌تر هستند، اما با این وجود پیشرفت حاصل شده کاملا مشهود است.

عکس اولتراواید آیفون 14 پرو

تصویر زیر، یک نمونه کاملا مشخص از محدودیت‌های دوربین فوق‌عریض آیفون 14 پرو قابل رویت است. به طور خاص، توجه کنید که چگونه نقاط برجسته در آسمان، به رنگ سفید درآمده‌اند.

عکس با دوربین فوق عریض آیفون 14 پرو

در این نسل، عکس‌های ماکرو نیز به لطف ارتقای دوربین فوق‌عریض، تقویت شده‌اند. وقتی سعی دارید با استفاده از دوربین اصلی، در فاصله‌ای خیلی نزدیک از یک سوژه عکس‌برداری کنید، دوربین فوق‌عریض جایگزین شده و کادر تصویر را برای تقلید از سنسور اصلی، برش می‌دهد. این قابلیت، امکان فوکوس دقیق در فواصل بسیار نزدیک را فراهم می‌کند که برای ثبت عکس‌های کلوزآپ از سوژه‌های کوچک عالی است.

عکس ماکرو آیفون 14 پرو

با اینکه آیفون 13 پرو در سال گذشته نیز دارای ویژگی‌های مشابهی بود، اما به لطف ارتقای سنسور فوق‌عریض در نسل جدید، عکس‌های ماکرو به خصوص در شرایط نوری متوسط و ضعیف، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

تصویر در حالت ماکرو

قابلیت های جدید دوربین تله فوتو آیفون 14 پرو

دوربین تله‌فوتو در آیفون 14 پرو، اساسا مشابه با نمونه استفاده شده در نسل گذشته است، اما با این تفاوت که اکنون از موتور پردازشی جدید فوتونیک پشتیبانی می‌کند. این سنسور در شرایط نوری مطلوب، مانند تصویر زیر، عکس‌های باکیفیتی را ثبت می‌کند. به جزئیات دقیق رنگ‌ها از جمله پوست سوژه‌های عکس دقت کنید.

لنز تله فوتو آیفون 14 پرو

سنسور تله‌فوتو نیز مانند دوربین اولتراواید، هم‌چنان در کیفیت تصویر، یک گام عقب‌تر از دوربین اصلی است که این اختلاف در محیط‌های کم‌نور بیش‌تر می‌شود. در عکس زیر، حالتی پرتره از یک گربه مشکی رنگ، از طریق دوربین تله‌فوتو ثبت شده است. موتور فوتونیک در این تصویر، در یافتن تعادل میان رنگ سفید و ثبت جزئیات موی گربه، عملکرد مناسبی داشته است.

عکس تله فوتو

در عکس زیر که با لنز تله‌فوتو گرفته شده، منظره‌ای از تابستان مه‌آلود سانفراسیسکو قابل رویت است. تفکیک ابرها از آسمان مه‌آلود به خوبی انجام شده و حتی حرکات یک سوژه متحرک در سمت راست تصویر نیز به طرز فوق‌العاده‌ای ثبت شده است.

عکس تله فوتو (2) آیفون 14 پرو

بهبود تصاویر سلفی

دوربین جلوی TrueDepth در آیفون 14 پرو، با لنز ارتقایافته و دیافراگم روشن‌تر f/1.9 همراه شده است. این دوربین سلفی، برای اولین بار در مجموعه آیفون‌ها، به فوکوس خودکار مجهز شده که برای سلفی‌های گروهی بسیار کاربردی است. در تصویر زیر، یک نمونه سلفی دونفره را ملاحظه می‌کنید.

عکس سلفی آیفون 14 پرو

عملکرد دوربین سلفی آیفون 14 پرو، در مقایسه با نسل پیشین، بهتر به‌نظر می‌رسد که احتمالا یکی از دلایل عمده، استفاده از موتور جدید فوتونیک است. دوربین جلوی این سری اکنون وضوح و رنگ‌های بهتری را خصوصا از سطح پوست ارائه می‌دهد.

تصویر سلفی

تجربه فیلم‌برداری با آیفون 14 پرو

پیشرفت‌های حاصل شده در عملکرد دوربین‌ها و پردازش بهتر تصویر باعث شده تا کیفیت فیلم‌برداری نیز دستخوش ارتقا شود. اکنون می‌توان با iPhone 14 Pro در حالت سینمایی با کیفیت 4K و نرخ 24 فریم بر ثانیه، ویدیو ضبط کرد. هم‌چنین در این سری، یک تثبیت‌کننده ویدیویی جدید به نام “Action Mode” نیز اضافه شده است. با روشن کردن این حالت در هنگام فیلم‌برداری، کادر فیلم از اطراف برش‌های جزئی خواهند خورد تا تصاویر در مرکز و سطح افق تنظیم شوند. با اینکه در حالت ضبط ویدیو با کیفیت 4K، حالت Action Mode رزولوشن را به 2.8K کاهش خواهد داد، اما نتایج هم‌چنان چشم‌گیر هستند.

اگرچه در گوشی‌های رقیب نظیر گلکسی اس 22 اولترا، تثبیت‌کننده‌های مشابهی استفاده شده‌اند، اما استفاده از این ابزار برای آیفون بسیار شگفت‌انگیز است. این قابلیت در هر سه دوربین عقب کار می‌کند. هم‌چنین در طول آزمایش حالت اکشن، تثبیت‌کننده تصویر در حالت عادی فیلم‌برداری، عملکردی بسیار موثر داشت.

جمع‌بندی قابلیت های جدید دوربین آیفون 14 پرو

سرانجام پس از چند سال، پرچم‌دار جدید اپل، آیفون 14 پرو، با پیشرفتی بزرگ در بخش دوربین همراه شده که کار را بیش از پیش برای رقبای اندرویدی سخت کرده است. این سری هم‌چنین در زمینه ضبط بهترین ویدیوها در میان تمامی گوشی‌های هوشمند نیز هم‌چنان به سلطه خود ادامه می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*